Avatar billede apo Praktikant
14. november 2006 - 03:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ASP.Net, W3C og søgemaskineoptimering

Jeg overvejer at gå fra ASP Classic over til ASP.Net.

Men inden jeg beslutter mig endeligt, vil jeg først sikre mig at ASP.Net er foreneligt med W3C-valid HTML/CSS og søgemaskinevenlige webadresser.

Min skepsis over for ASP.Net skyldes, at jeg endnu ikke har set en ASP.Net-side, som har overholdt W3C's standarder for god og valid HTML og CSS.

Ligeledes har jeg set mange 'grimme' ASP.Net-sider på nettet, som kan få enhver SEO-interesseret til at løbe skrigende bort.

Til sidst er ASP.Net udviklet af MicroSoft, som jo er kendt for at tilsidesætte alle veletablerede standarder og i stedet indføre deres egne hjemmelavede standarder.

Jeg kender intet til ASP.Net, så jeg beklager hvis jeg lyder lidt uoplyst når jeg spørger (men det er jeg jo når det kommer til ASP.Net :o) ):

Kan det lade sig gøre, at overholde W3C's standarder for valid HTML og CSS når man bruger ASP.Net - og kan man lige som man kan med ASP Classic lave søgemaskinevenlige webadresser?
Avatar billede hacked Nybegynder
14. november 2006 - 04:14 #1
ASP.NET 2.0 understøtter W3C/ECMA-standarder. Du nævner du har kigget på nogle ASP.Net sites. Som altid kommer det an på hvem der har udviklet det pågældende website du tester. Desuden kommer det an på om websitet er udviklet i ASP.Net eller ASP.Net 2.0. ASP.Net 2.0 er meget mere standard venligt end ASP.Net var. Selv ASP.Net 2.0 Controls understøtter standarder.
Hvad angår URL's så er det heller ikke noget problem. Om ikke andet kan du benytte dig af URL rewriting.

Link info vedrørende standarder og ASP.Net 2.0:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa479043.aspx
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/exc57y7e.aspx (Måske ASP.Net)

Link til SEO artikel:
http://www.wwwcoder.com/main/parentid/457/site/6173/68/default.aspx
//En meget basal artikel.

ASP.Net 2.0 er efter min mening meget fleksibelt. Man kan bruge de standardiserede ting og man kan udvikle sit eget.

Anyway.
No worries - Go4IT - GoASP.Net2.0
Avatar billede apo Praktikant
15. november 2006 - 00:27 #2
Tak for dit indlæg, malkor. Det var beroligende læsning :o)

Hvordan vil det efter din mening være bedst at overgå fra ASP til .Net? Kan man overføre sin viden fra ASP til .Net eller er der kun at begynde helt fra bunden af?

Har du evt. nogle links til gode tutorials?
Avatar billede apo Praktikant
15. november 2006 - 00:28 #3
... og husk at lægge et svar.
Avatar billede hacked Nybegynder
15. november 2006 - 02:34 #4
Det kan jeg ikke udtale mig om idet jeg aldrig har beskæftiget mig med ren ASP. Jeg kender lidt til det men ikke voldsomt meget. Jeg kom selv fra java servlet verdenen med egne tilpasninger. En stor forskel mellem ASP og ASP.Net er nok den semi-skarpe adskillelse der er mellem kode og layout. Den filosofi bør man såvidt det er muligt prøve at respektere/overholde. En ting mange ASP-kodere har svært ved.
Efter min mening er det ikke svært, at lære/begynde på ASP.Net. Når standard ikke er nok bliver det dog mere krævende.
Et god sted at starte vil være http://www.asp.net/ :) Yderligere information kan man finde på http://msdn2.microsoft.com/ under .Net Developement -> ASP.Net. Artiklerne der, er en blandet landhandel af 1.0 og 2.0 artikler, men kan bruges.
Derudover benytter jeg gerne codeproject til, at få inspiration når det gælder  specifikke emner. http://www.codeproject.com/aspnet/.
Ajax(Atlas) + ASP.Net 2.0 | http://ajax.asp.net/Default.aspx
Personlig er jeg selv gået i gang med, at kigge på .Net 3.0 WPF XBAP, som er microsofts svar på Rich Internet Applications. En konkurrent til flash/flex. Microsoft arbejder i øjeblikket på at gøre det søgemaskinevenligt, så der går nok et stykke tid inden det erstatter ASP.Net (hvilket muligvis aldrig sker).
Hermed et svar.
Avatar billede apo Praktikant
18. november 2006 - 21:37 #5
Det ser ud til at jeg roligt kan gå i gang med ASP.Net.

Hermed points, og tak for din hjælp :o)