Avatar billede kaydk Nybegynder
13. november 2006 - 23:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

bygge en professionel hjemmeside

hej jeg har sinde at bygge en professionel hjemmeside og i denne forbindelse søger jeg nok opstart tips.

siden jeg skal have lavet er en portal/community, hvor bruger kan oprette profiler, og der vil være ting som, gallery, gæstebog, debatforum osv. Der skal desuden være en adminstyre i form af CMS system.

jeg forestiller, at designet bliver lavet i css/html/photoshop og funktionerne bliver programmeret med asp.net platform med tilhørende C# som programmeringssprog. MySQL database vil jeg anvende i forbindelse med oplagring af data.

det skal første siges, at jeg ikke nogen stor erfaring har med bygge hjemmesider op, jeg tager det stort set fra bunden af. det kan være i vil synes mine ambitioner er store i forhold til min evner omkring hjemmesidedesign/programmering, men jeg tror på, hvis jeg tager et skridt ad gangen, så er det ikke umuligt.

jeg kunne godt tænke mig at høre at få nogle råd omkring proceduren i opbygning af store og forholds omfattende hjemmesider.

I korte træk har jeg fået analyseret mig frem til følgende fremgangsmåde:

IDEER OG BRAINSTORM
Ideer omkring hjemmesiden skrives ned (hvad den skal bestå af, hvilke funktioner den skal indeholde, hvad den skal kunne)

AFGRÆNSNING
Afgrænse ideerne i første omgang, find de essentielle/centrale ting/funktioner, og begynd at arbejde med disse.

Fx. forside, opret af bruger, brugerprofil

Arbejde består af:
Tegn en skitse af hver af siderne på papiret for at få billede af, hvilket design man vil gå imod og hvilket indhold man vil have.

Beskriv relationer mellem siderne og med databasen.

Implementer prototype og test prototype.

UDVIDELSE:
Prototype forbedres, samme procedure foretages for hjemmesiden forskellige dele/sider, og nye funktioner bygges på indtil en fuldent side haves.

Hvad synes i om denne fremgangsmåde?

Og så lige nogle flere spørgsmål:

Spg 2:
Jeg forestiller at bygge en sidde med menu ude i venstre side, og indhold i midten, lidt ala arto: http://www.arto.dk/

Jeg ved i html kan man lave det så iframe, hvilke muligheder er der for dette i asp.net?

Spg 3:
Jeg kan ikke lige overskue, om det er en god ide at arbejde med design i første omgang og til sidst kode funktionerne, eller omvendt? Eller er det bedst at gøre det sideløbende?

Så vil jeg gerne høre, om i har nogle gode tips jeg kan få min vej?
Avatar billede kaydk Nybegynder
13. november 2006 - 23:11 #1
GUD alle de sprogfejl, mange gange undskyld.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
14. november 2006 - 06:11 #2
Hej kaydk

Det lyder som et spændende projekt :-) Umildbart lyder din fremgangsmåde god men det lyder som en stor opgave at sidde en mand på! Jeg vil forslå dig at finde en at udvikle site med, det giver som regl et meget bedre resultat når man har en at spare med.

Når du har analyserte dig frem til hvad sitet skal kunne laver man typisk designet, dvs man laver f.eks forsiden af sin side i Photoshop, hvis dine undersider adskiller sig meget fra forsiden kan du evt. også lave et eksempel på en underside i Photoshop. Derefter slicer du de billeder ud af Photoshop filen som du skal bruge på dit site.

Så kan du gå igang med at opbygge din HTML template, i asp.net laver man typisk en masterpage som indholder alle de faste elementer på sitet (Topbanne, menu osv alt det der går igen på alle sider). SÅ skal du have implemenetert dit cms-system på sitet da det jo er det der skal stå for at fylde indhold på alle dine undersider.

Svar på dine spørgsmål:

2. Du kan fint bruge iFrames i asp.net, men jeg synes du skal overveje at bruge en div hvor på du sætter scroll. Frames er ikke så venlige overfor søgemaskiner og kan også bøvle i nogle browser.

3. Jeg synes du skal starte med at få dit design på plads, du kan jo altid hen afvejen tilrette dit design.

God arbejdslyst :-)
Avatar billede kaydk Nybegynder
14. november 2006 - 08:45 #3
hej c-sharp, tak for din råd, jeg har faktisk en makker som jeg arbejder sammen med :). Ang. dit svar på spg. 2, skriver du at jeg skal bruge en div, hvor jeg sætter scroll på, kan du ikke uddybe dette lidt mere :).

Ok så vil jeg begynde med at designet.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
14. november 2006 - 08:57 #4
Du kan bruge en div med scroll og få samme effekt som ved hjælp af Iframe:

f.eks.
<div style="width:100px;height: 100px;overflow:auto">

    <!-- INDSÆT DIT INDHOLD HER -->

</div>
Avatar billede kaydk Nybegynder
14. november 2006 - 09:03 #5
Jeg er i skole i øjeblikket og kommer først hjem i aften, så vil jeg lige tjekke det ud. Men hvordan refere jeg så til div'en, når man fx. klikker på en knap til venstre?

Så skal jeg jo få en underside til at vise sig frem i div'en ikke?

Hvordan foregår det?
Avatar billede kaydk Nybegynder
14. november 2006 - 09:05 #6
Jeg ved godt det er nogle basale ting, som jeg selv bør prøve mig frem med, men nu hvor du lige er her, så kan jeg godt få lidt hjælp :).
Avatar billede c-sharp Nybegynder
14. november 2006 - 10:08 #7
Det er her at masterpage'en kommer ind i billedet, på den implementere du de faste elementer på dit site, og evt din div med scroll. Alle undersiderne implementere så din masterpage og på disse koncentrere du dig kun om selve indholdet (content). Prøv at leg lidt med det så tror jeg det giver menning.
Avatar billede kaydk Nybegynder
14. november 2006 - 10:43 #8
Jeg forstår det sådan set godt, jeg har en masterpage, med mit logo, venstrestillede menu osv., så har jeg div'en i midten, hvor om indholdet af de forskellige underside vil vise sig frem, når jeg klikker i menuen på venstre side, men hvordan får jeg den til at vise en underside i div'en?
Avatar billede c-sharp Nybegynder
14. november 2006 - 11:13 #9
På din masterpage har du et content tag, det er der hvor indholdet fra din content page indsættes. Dine contentpages er alle de sider der implementere din masterpage. Dvs at du i din menu linker til de respektive contentpages.

Overordnet kan du betraget hver contentpage som en selvstændig side hvor du får menu, banner osv forærnede.
Avatar billede kaydk Nybegynder
14. november 2006 - 12:00 #10
Content tag på vel refere til div'en.

Lige den her sætning, forstår jeg ikke helt;

"Dine contentpages er alle de sider der implementere din masterpage" hvorfor implementere de masterpage og på hvilken måde, vil du uddybe det.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
14. november 2006 - 12:38 #11
De implementere masterpage fordi at de alle skal have den menu, banner mm som går igen på alle siderne.

Her er en beskrivelse af det: http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/010505-1.aspx
Avatar billede kaydk Nybegynder
14. november 2006 - 22:28 #12
jeg vil prøve at kigge på det mange tak. læg et svar og du får points.

flere tips og tricks fra andre brugere er meget velkommen.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
15. november 2006 - 06:11 #13
svar
Avatar billede kaydk Nybegynder
16. november 2006 - 18:18 #14
Det er kommentar.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
16. november 2006 - 20:20 #15
Sorry :O)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
18. november 2006 - 10:13 #16
tak for point :-)