Avatar billede rasmushlarsen Nybegynder
12. november 2006 - 17:05 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Gratis CMS system?

Er der nogen der ved om det er muligt at få gratis CMS programmer som er brugbare?

Det er tiltænkt en børnehave, som ikke har alverdens midler at gøre godt med, men godt kunne bruge et system hvor de nemt kan opdatere.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
12. november 2006 - 17:10 #1
ja det er Joomla som er et pris vinede Open Source CMS system.

www.joomla.org  der er et hav af udvidelses modeuler og et fantastisk forum ---> alt er gratis og hjælpen er god.

Systemet kan virkelig meget.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
12. november 2006 - 17:11 #2
Du kan kigge ind på det danske forum (som er det mest aktive af dem alle).

http://www.forum.joomla.org

Jeg tror dette system ville være perfekt til det du der beskriver i dit spørgsmål.

mvh
Mads
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. november 2006 - 18:25 #3
Jeg er også selv glad for Joomla, som virker udmærket og er let at bruge når man lige har sat sig ind i hvordan det virker.

Ellers kan du evt prøve PHPnuke, etomite, CMSimple m.v. Der er meget at vælge imellem og måske kan denne side hjælpe dig: http://www.cmsmatrix.org/matrix
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2006 - 19:14 #4
Jeg har prøvet de fleste CMS-systemer og fundet dette som det bedste og mest enkle at administrerer

http://www.phpfusion.dk/news.php
http://php-fusion.co.uk/news.php

hvad er PHP-fusion ?
http://www.phpfusion.dk/viewpage.php?page_id=22
Avatar billede rasmushlarsen Nybegynder
13. november 2006 - 19:17 #5
Hej,

Mange tak for jeres svar. Jeg må blankt erkende at jeg er en novice når det kommet til webdesign og har derfor et spørgsmål. Forudsætter systemerne at man kan programmere - dvs. php i Php fusion og andet i Joomla?

Jeg har kun erfaring med at lave hjemmesider i Dreamweaver og ved ikke om man kan forvente at kunne sætte en hjemmeside op med CMS kun ved brug af editors?

Hvordan giver jeg jer pointene?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2006 - 20:32 #6
1)Til PHP-Fusion behøver du ikke andet end at kunne læse dansk og måske lidt engelsk hvis vi går til yderligheder.
Der er et dansk forum på www.phpfusion,dk og der er masser af brugere (nu over 3000) som er villige til at træde hjælpende til hvis du skulle 'rode'  dig ud i noget du ikke rigtig har styr på.

Det er kun hvis du ikke kan bruge nogle af de mange færdige script du behøver en editor, og af dem findes der mange (gratis).

Læs lidt nede på phpfusion siden:
[quote]  I de godt to et halvt år dette debatforum har eksisteret, er skaren af registrerede brugere vokset støt og roligt fra et par håndfulde frivillige ildsjæle til nu at have passeret mere end 3.000 brugere. Det er en fremgang vi er meget stolte af og vi er også stolte af at den oprindelige 'ånd' i debatforumet er bevaret. Alle brugere er på et eller andet tidspunkt startet fra punkt nul, altså der hvor man ikke ved hvordan systemet fungerer eller hvilke muligheder det faktisk indeholder. I en sådan situation er man som nybegynder ret ofte i en tilstand af utålmodighed - hvorfor virker skidtet ikke, hvad har jeg gjort forkert, er der ikke nogen hjælp at hente her (når der ikke straks svares i debatforum på et spørgsmål), hvordan opgraderer jeg osv. osv.
[quote slut]

Til det sidste - det med at give point går også let, nu lægger jeg dette indlæg som et svar, og der fremkommer forneden til venstre i rubrik hvor der står [ibtage] - vil du så give point til mig skal du markere navnet og trykke accepter, så får jeg alle point - det kan tænkes at du vil fordele point mellem flere kommentarer, og så beder du vedkommende om at lægge et svar - og venter med at accepterer til de har lagt svar - accepter du alle lagte svar, deles point ligeligt mellem indlæg - der er også en 'avanceret' mulighed der kan du fordele point til de forskellige indlæg efter dit skøn af hvor meget de forskellige indlæg har hjulpet dig med dit spm.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2006 - 20:38 #7
Jeg glemte at trykke på [svar] - så først nu er der en rubrik med mit navn -

Note: Der er flere skole/institutioner -(både af den ene og anden slags)- en masse klubber o.s.v. der bruger phpfusion -

Prøv det !!! i løbet af en Week-end er du 'næsten' mester, eler i hvert fald godt på vej.
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. november 2006 - 00:52 #8
Hvis du ikke er vant til at lave hjemmesider, er det letteste at finde en skabelon til det CMS du vælger. Prøv at søge på google efter CMS systemets navn samt "templates".

Du kan også lave dine egne skabeloner. I Joomla skal du blot lave en side med designet (i HTM). Denne side indsætter du nogle bestemt kodestykker i, som angiver hvor Joomla skal indsætte indhold for dig. Der er en vis mappestruktur og nogle filer der skal oprettes og så skal disse lægges i den rigtige mappe på din server (mappen hedder vist Templates hvis jeg husker rigtigt).

Den letteste måde at finde ud af hvordan Joomla templates laves, er at kigge i dem der følger med installationen (samt at læse nogle guides/tutorials)

Selve template filen er i Joomla blot en almindelige HTML fil (hjemmeside-fil), hvori visse kodestykker er indsat, og filen så er gemt med "efternavnet" PHP.

Mere om Joomla:
  • Dette program kan hjælpe med at indsætte de rigtige kodestykker:
      ° Jootil (http://www.hollmen.dk/content/view/59/31/)
      ° Du kan også vælge at bruge en extension til Dreamweaver
          (http://www.mambosolutions.com/dw_tutorial/)
  • Læs mere om template design her:
      ° http://www.hollmen.dk/content/view/60/31/
      ° http://dev.joomla.org/content/view/1136/79/
      ° http://clubtvk.com/Preview-Make_a_Joomla_template.pdf
  • En god tutorial om hvordan Joomla genereltfungerer:
      ° http://www.netshinesoftware.com/downloads/Joomla%20Quick%20Start%201.0.pdf

// Old-Faithful™
Avatar billede rasmushlarsen Nybegynder
14. november 2006 - 09:28 #9
Fantastisk hjælp - jeg er meget taknemmelig over jeres hjælpsomhed og vil nu grave ned i det.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2006 - 10:19 #10
Tak for point -

Du kan hente den sidste nye version af PHP-Fusion her : http://www.phpfusion.dk/downloads.php?cat_id=20
og den hedder >PHP Fusion version 6.01.6
Den indeholder alle nuværende sprog incl. dansk installationsmanual , endvidere kan du hente Dansk håndbog til PHP-Fusion version 6.01 - 180 sider - her:
http://www.phpfusion.dk/downloads.php?cat_id=18

læg mærke til hvis du henter MOD og Infusioner at de er opdateret til denne den sidste version 6.01.xx

I PHP-Fusion er det muligt at indsætte gamle sider fra en tidligere web, altså har du sider der er programmeret i f. eks. Dreamweaver, kan de nemt tilpasses så de kan implementeres i PHP-Fusion, så man er ikke låst af layoutet

Held og lykke med projektet, hvad end du så vælger.

~ibtage~
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. november 2006 - 12:39 #11
Takker for point.