Avatar billede heglund Nybegynder
26. oktober 2006 - 01:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af ISP (IAP) i spanien

Hejsa

Jeg er flyttet til Spanien (Malaga provinsen) og har i den forbindelse undersøgt hvilke muligheder der er for trådløst internet da jeg bor på landet. Der er ikke mere end et par firmaer som tilbyder dette og kun med hastigheder op til 4Mbit (hvilket de i øvrigt tager 300€ for om mdr.) Betaler pt 39€ for en 512/128!

Så spm er ganske enkelt:

Hvis jeg vil lave mit eget firma og tilbude internet service til andre, hvordan finder jeg en udbyder (mener at have læst at jeg skal finde en Internet Acces Provider, IAP)

Jeg vil også gerne have links til sider som evt. beskriver netværk af denne størrelse (jeg vil tro at jeg kunne få 20-50 andre brugere med på ideen) og beskrivelser af hardware siden.

Jeg kender selv en del til servere og alm netværk. Håber resten kan jeg læse mig til.

På forhånd tak
Avatar billede heglund Nybegynder
01. november 2006 - 21:35 #1
Glemte lige at nævne at alle informationer kan bruges, også selvom det kun gælder for danmark
Avatar billede heglund Nybegynder
05. november 2006 - 21:53 #2
Hmmm troede ikke at det var et så svært spm. Er der virkelig ikke nogen kloge hoveder herinde som kan svare på det.....:-)
Avatar billede jarlskov Nybegynder
28. november 2006 - 21:14 #3
Det ér et svært spørgsmål. Det er ikke sådan lige til at oprette en ISP.
Det kan man investere mange millioner i.

Derudover er du ikke særligt specifik i dit spørgsmål. Hvad er det du har tænkt dig.
Når du er internetudbyder skal du til en start lave en forbindelse til dine kunder. Hvordan havde du tænkt dig at gøre det?
Det kan du evt. få mere inspiration til på Djursland: http://djurslands.net/nettet/intro/
(Læg mærke til at denne løsning forudsætter at der ikke tilfældigvis er andre som bruger samme frekvenser til noget andet. Det er lav risiko for på landet, men høj risiko i byerne).

Herudover skal du have en forbindelse til internettet. Det bliver ikke billigere bare fordi i er flere (i bliver bare flere til at dele - både udgiften og båndbredden). Du siger selv at en 4Mbit-forbindelse koster 300 euro. Så må det jo være det du skal lægge dit budget ud fra.
Avatar billede heglund Nybegynder
28. november 2006 - 21:25 #4
det jeg havde tænkt mig var at købe f.eks en 100Mbit linje også oprette et hotspot som de andre kunne logge sig ind på. DVS det hele skal være WIFI og selvfølgelig sikret mod uautoriseret brug.

Grunden til at jeg tror at det kunne være en god ide er at der kun er en udbyder i området og derfor temmelig dyrt. Tænkte at lidt konkurrence ville hjælpe lidt på balancen!!

Prisen for bredbånd i f.eks Malaga er på niveau med danmark. F.eks en 20Mbit ADSL2 med fri IP telefoni og TV til 19€ pr. mdr.

Men grundet at der kun er et firma koster en 4Mbit altså 300€ ude på landet.

Jeg er klar over at det kommer til at koste nogle penge (bare en fornuftig antenne koster omkring 6500 kr har jeg set!).

Men måske kan det alligevel løbe rundt. Jeg ved at man i nordjylland har lign. systemer og de er meget billigere. 10Mbit for 200 kr pr. mdr. Det er basseret på et pear to pear system.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
28. november 2006 - 21:58 #5
Det er ikke i Nordjylland - det er på Djursland - det er det jeg har givet et link til.

Hvis du skal have en større hastighed end du får med ADSL skal du have gravet fiber ind. Du fortalte i starten at du bor ude på landet, så det er ekstra dyrt.
I Danmark siger man at det koster mellem 600 og 800 kroner pr. meter at grave.

Det vil formentlig komme op i en etableringsafgift på 100.000 til 500.000 kroner. Jeg vil foreslå at starte på en ADSL, med mindre du har en stor startkapital.

Start med at tale med dem der bor omkring dig (i en radius af en til to kilometer) og se hvor mange du kan få med på projektet.
Avatar billede heglund Nybegynder
28. november 2006 - 22:43 #6
Ja jeg er klar over at skulle starte med at skaffe kunder, men ville først undersøge hvad det evt. ville koste og ligeledes hvordan man finder en IAP.

Tanken var at kunne koble sig på i en af de større byer og så sende signalet videre ud til os (ikke mere end 15-20 km og til en fælles central) og så fra hus til hus.

Etableringsomkosternerne på de beløb havde jeg også regnet med.

Så godt at det var på djursland, henviste bare til et lign projekt i nordjylland.
Avatar billede heglund Nybegynder
18. september 2007 - 23:20 #7
lukket
Avatar billede heglund Nybegynder
18. september 2007 - 23:20 #8
lukket