Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Linux variation

Hej,

Her er lige nogle spørgsmål:

- Hvilken Linux variation vil i anbefale til en newbie som mig? ;-).
- Er der brug for AntiVirus / Firewall?
- Er det let at opdatere linux når der kommer sikkerhedsopdateringer (hvordan).

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 18:07 #1
Ubuntu, Fedora Core eller Mandrivia
nej (men firewall er indbygget)
afhaenger af distro
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 18:09 #2
- ok, så der er ikke behov for AntiVirus?
- Ubuntu, er den nem at opdatere?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
25. oktober 2006 - 18:35 #3
Ubuntu er meget nem at holde opdateret, sålænge man bruger ubuntus system til at installere/opdatere software med (virker både grafisk og fra kommandolinie afhængig af hvad man foretrækker)
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 18:43 #4
Tak for svaret! Er det let at slette ubuntu igen? Skal jeg installere ubuntu på drev C (jeg kører med Windows XP, og vil gerne have mulighed for at køre med begge systemer)? Er chancen for at få virus lille med Ubuntu?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 19:11 #5
du installerer XP og Linux paa hver sin partition

Linux bootloader spoerger dig ved boot hvad du vil bruge

jeg kan ikke huske nogensinde at have hoert om en Linux med virus
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 19:15 #6
Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvordan opretter jeg en ny partition? Jeg har Drev c og drev d.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 19:23 #7
enten en ekstra disk eller et avanceret partitionerings tool
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 19:24 #8
Kan jeg ikke bare installere det på drev d?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 19:41 #9
jo hvis du intet har paa drev D
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 19:43 #10
OK! Jeg siger tusind tak for hjælpen! Post et svar og du skal få nogle point :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 19:51 #11
svar

og husk at vaere forsigtig naar du installerer saa du ikke installerer paa C ...
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:04 #12
Ja. Og igen tusind tak for hjælpen!
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
25. oktober 2006 - 21:30 #13
Jeg prøver at installere ubuntu nu, men når jeg booter fra CD'en spørger den efter en komando, jeg har prøvet: # sudo apt-get install ubuntu-desktop. Er der ikke en installations guide?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 01:27 #14
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:55 #15
Nej.. Men når jeg booter fra CD'en står der at den har installeret musen, og bagefter står der bare: <a:/> eller noget i den stil.
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
26. oktober 2006 - 21:51 #16
ok det er lykedes mig at brænde CD'en men når jeg vil installere ubuntu står der bare "uncompressing linux... ok booting the kernel" er der noget jeg kan gøre?
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
26. oktober 2006 - 21:57 #17
- og den har stået sådan i ca. 20 min.