Avatar billede kreativpotens Nybegynder
23. oktober 2006 - 20:54 Der er 12 kommentarer

Vil lave min egen webserver - hvordan?

Hej.

Jeg er i øjeblikket kunde hos www.needhost.dk men jeg er mildest talt utilfreds med nedetid, databasefjl og elendig kundeservice. Jeg har erkendt at det er umuligt at få et webhotel der kører som jeg ønsker til de penge jeg vil bruge på det.

Jeg vil derfor gerne starte min egen webserver op. Helst Windowsbaseret da jeg ikke har en klap forstand på Linux og lign.

Hvor starter jeg?
Mht. domæneregistrering uden om et webhotel, altså at jeg bare købe og betaler for domænet og ikke hosting, hvordan gør jeg det?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2006 - 21:04 #1
1) faa en fast IP fra din ADSL/fiber leverandoer
2) opret dig hos www.gratisdns.dk
3) flyt (redeleger) dit domaene fra dit nuvaerende wbe hotel til gratisdns
4) start IIS
5) installer dine sider
6) vaer opmaerksom paa security
...
999) vaer opmaerksom paa security
Avatar billede old-faithful Praktikant
23. oktober 2006 - 21:24 #2
Der findes mange forskellige gratis HTTP-server muligheder, se f.eks.: http://www.all4you.dk/FreewareWorld/links.php?search=http+server&la=xx
Avatar billede hacked Nybegynder
23. oktober 2006 - 22:21 #3
tilføjelse imellem arne_v's 3 og 4.

- Installer Windows Server 2003 eller Windows XP Pro. IIS kan godt installeres på Windows XP Home, men det er klart nemmest på de to andre versioner idet den per default følger med på windows installationscd'en.
Der findes også andre webservere end IIS'en som old-faithful også nævner. Jeg vil gerne fremhæve Apache (http://httpd.apache.org/).
Avatar billede kreativpotens Nybegynder
24. oktober 2006 - 00:04 #4
Jeg har en MYSQL5 database der skal flyttes over, er det ligegyldigt om jeg vælger IIS eller Apache, kan de begge håndtere mysql?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2006 - 00:37 #5
web serveren har intet med databasen at gøre

web serveren har en del med serverside scriptsprog at gøre

ASP => du skal vælge IIS

PHP => du bør vælge Apache
Avatar billede kreativpotens Nybegynder
24. oktober 2006 - 01:17 #6
Okay, så skal det helt klart være Apache da mit forum er skrevet i .php

Guide fra Adam og Eva: Hvordan får jeg Apache webserver op at køre på Windows XP Prof. x64?
Avatar billede kreativpotens Nybegynder
24. oktober 2006 - 01:20 #7
Til arne v's punkt et: Hvordan finder jeg ud af om jeg har fast IP på min CC Solo 8/512 linie?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2006 - 03:18 #8
du ved vel hvad for et produkt du har købt

ellers ring til CC kundeservice
Avatar billede kreativpotens Nybegynder
24. oktober 2006 - 06:55 #9
Arne v: Der står ikke noget om fast eller dynamisk IP i kontrakten. Jeg fandt ud af at indstille til statisk IP på den traditionelle måde i TCP/IP protokollen og det spiller.

Jeg har også fået en Apache server med Mysql op at køre. Har kopieret MYSQL5 databasen og fileren fra ftp'en så de ligger lokalt. Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg sender dem online...
Avatar billede hacked Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:25 #10
Du kan da ikke indstille til fast IP via netværksindstillinger på din pc. Det er noget du skal få din udbyder til at gøre eventuelt skal du selv logge på og ændre det. (Fordi du har bredbånd solo).
Hvis du er connected til en router kan du godt, men det er kun internt og dermed ikke eksternt. Hvis den IP du får tildelt af din udbyder er dynamisk så er det ligemeget hvad din interne IP er sat op til. Din forward via gratisdns vil tit referere til en forkert ip medmindre du løbende skifter den via gratisdns interface.
Din IP tildelt af din udbyder: http://www.myip.dk/.
Avatar billede hacked Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:28 #11
Såvidt jeg kan læse via cybercity's hjemmeside har du fast ip-adresse.

http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand/det_faar_du/

Så derfor er der ingen ko på isen. Good luck.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2006 - 23:49 #12
kreativpotens ??