Avatar billede over-load Nybegynder
21. oktober 2006 - 16:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PNG, transparant

Hey
Jeg er ikke klar over om dette er den korekte kategori, men håber.
Jeg har siddet lidt og fiflet med at lave en hjemmeside.
Jeg har ét baggrundsbillede og en masse små billeder ovenpå. For at undgå hvide kanter o.lign. lavede jeg dem til .gif. Men det så ud somom der ialt er 2½ farve på billederne.
Så jeg faldt jeg over .png. Det gav mig en gennemsigtig baggrund og jeg kunne sagten leve med kvaliteten. Nu er jeg så nået dertil hvor jeg synes det ser skide godt ud! Weeee

Men på nogle computere, der vises den gennemsigtige baggrund som en lyseblå farve?!?!
Kan man slet ikke bruge .PNG til det, eller hvad er der galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2006 - 17:04 #1
IE6 kan fx ikke vise transparente PNG billeder korrekt - umiddelbart i hvert fald. Prøv at lede efter et PNG-hack til IE.
Avatar billede over-load Nybegynder
21. oktober 2006 - 17:10 #2
AH! det er dér sammenhængen er. Jeg forsøgte kun at se siden i IE7 på min egen computer. Men PNG-hack? Er det måden at indkode billedet på, eller et javascript af en slags?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2006 - 19:24 #3
Jeg ved ikke hvordan det virker, og har aldrig brugt det.
Avatar billede obforever Nybegynder
21. oktober 2006 - 19:58 #4
Man kan også lave Transperante gif billeder i photoshop.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. oktober 2006 - 20:06 #5
...men hvis du kan bruge et GIF-billede, kan du lige så godt gemme dine PNGs i 8-bit/256 farver (typisk kaldet PNG-8).

Problemet opstår kun på PNGs der har en alpha channel, dvs. hvor mængden af gennemsigtighed kan gradueres, og normalt er det kun PNG-24 der har dette (selvom det er muligt, ser man meget sjældent en PNG-8 med alpha, eller en PNG-24 med 1-bit transparency). Uden en alpha channel har IE6 intet problem med billedet.

Måden PNG-hacket virker på er at du downloader et JavaScript og bruger dette på alle dine sider. Det script står så for at IE6 og tidligere får at vide at dine PNG-billeder skal vises via DirectX (den kan nemlig godt forstå alpha). IE7 og andre browsere vil ikke benytte scriptet, da de godt kan finde ud af alpha uden "hjælp".

Tag et kig på http://homepage.ntlworld.com/bobosola/, hvor du finder et link til sådan et script, samt koden til at bruge det på dine sider.
Avatar billede over-load Nybegynder
22. oktober 2006 - 21:19 #6
YES! det virker, jeg takker mange ganger, ligger du et svar pidgeot?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. oktober 2006 - 22:38 #7
S'gerne :)