Avatar billede udvikler Nybegynder
20. oktober 2006 - 18:08 Der er 29 kommentarer og
4 løsninger

hjælp mig med at finde 101 spørgsmål

Jeg vil gerne have et bidrag af som mange brugere som muligt, til at lave en liste med 101 punkter. Den skal indeholde spørgsmål som senere hen kan udvikles til teorier.

Med andre ord skal i brugere bare stille en masse spørgsmål som mange andre har stilt før. Fx er universet uendeligt? Er det muligt at komme til mars? Hvorfor kan vand under visse omstændigheder komme over 100 grader uden at koge? Hvilken form har universet? Kan en døgnflue leve mere end 1 døgn? Kan en kunstig planet skabes?

Jeg kunne blive ved...

Det korte af det lange er at jeg skal have lavet en liste med 101 punkter over ting som har undret menneskeden, og det vil jeg gerne have hjælp til.

NB. jeg godtager under ingen omstændigheder links til sider, det skal kun være jeres spørgsmål.
Avatar billede martin_moth Mester
20. oktober 2006 - 19:20 #1
* Hvornår begyndte tiden at gå?

* Hvorfor siger man : Der "sidder" en flue - når den i virkeligheden står op?

* Hvor langt ville en kugle falde, hvis man kastede ned i et hul der gik hele vejen igennem jorden?

* Hvorfor flytter de magnetiske poler sig (nord- og sydpoler)?

* Hvor langt er et stykke snor?

Og så er der jo alle de sædvanlige (hvis intet klæber til teflon, hvordan får man så teflon til at klæbe til panden? ... Og 100-vis af andre i samme kategori, som du kan finde på nettet)

Håber at du "godtager" dette - og hvad er konsekvenserne hvis du ikke gør?
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
20. oktober 2006 - 19:54 #2
Hvad kom først, hønen eller ægget ?
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. oktober 2006 - 20:01 #3
martin_moth:

1. 13,7 milliarder år (før var der intet)
2. fordi menneskets dumhed er uendelig :-) (citat: Einstein)
3. Midten fordi at al tyngdekraft samles i kernen af ethvert objekt. Mener dog at have læst at den aldrig ville stå helt stille da den den bliver påvirket af en kraft.
4. tjaa den var god, måske fordi pladerne under dem flytter sig?
5. det man bestemmer den til hehe :-)

de 4 ud af 5 punkter kunne jeg jo sådan set svare på så dem kan jeg desværre ikke tage med :)

Men du er da velkommen til at komme med flere.

christiansenbo:

det er ikke en ting man kan undersøge og opstille en teori om som sådan :)
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. oktober 2006 - 20:11 #4
Denne debat udformede sig desværre ikke som jeg havde tænkt mig, men pyt med det. Jeg har overvejet om jeg ville bruge en del af de spørgsmål de har på www.illvid.dk som brugere har spurgt om, og jeg kom til den konklusion at det ville jeg gerne.

Jeg vil dog gerne have at i hver lægger et svar så kan i da få 10 point for jeres ihærdige forsøg :-)

Tak for det.
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:18 #5
opfatter vi sanseindtryk ens, eller er det blot noget vi tror vi gør?

kan der konstrueres en perpetu mobile?

hvad er menneskehedens hovedbrændstof om 100 år når olie er opbrugt?

kommer der en ny istid?

hvad døde dinosaurerne af?

lever sjælen videre når vi dør?

Var Nostradamus virkelig en profet, eller blot en hallucinerende mand?

Har Jesus levet, og i givet fald fik han så børn?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:19 #6
hvad døde dinosaurerne af?

mener selvfølgelig : hvorfor uddøde dinosaurerne?
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. oktober 2006 - 20:27 #7
1. Den med sanseindtryk var ret god faktisk.

2. tjaa, ifølge illvid.dk så er den opfundet og patenteret :)

3. endnu et godt spørgsmål

4. mange siger astroider og kometer, men nye forskere siger ildstorme.. hmmf

5. kan umuligt undersøges? :-)

6. -||-

7. meget svært emne at undersøge
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:36 #8
bliver det nogensinde muligt at teleportere mennesker?

bliver det nogensinde muligt at transplantere menneskehjerner?

hvor mange dimensioner findes der? (højde, bredde, længde, tid, osv)

kan man rejse i tiden?

findes der ormehuller i universet?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:38 #9
vil menneskets gennemsnitshøjde blive ved med at øges?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:39 #10
vil menneskets gennemsnits iq blive ved med at øges?

Vil vi nogensinde komme i nærheden af at bruge 100% af vores hjernekapacitet?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:41 #11
vil mennesket være det sidst levende væsen på jorden (bortset fra vegetation)
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:43 #12
når nu vi ved at ozonlaget bliver tyndere og tyndere, hvorfor gøres der så ikke mere for at forske i at genopbygge dette ad f.eks. kemisk vej?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:46 #13
man siger at universet hele tiden udvider sig -

men hvad er det lige, det udvider sig ud i?
så må der jo være noget andet der bliver mindre?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 20:50 #14
hvordan sendes lydbølger i et luftomt rum?

"man lytter jo til stjernerne/planeterne"?
Avatar billede jokkejensen Novice
20. oktober 2006 - 21:12 #15
jeg vil sku også have 10 point..

boller måger i luften ?
Avatar billede jokkejensen Novice
20. oktober 2006 - 21:12 #16
how det var et svar :)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2006 - 21:17 #17
cpufan, halvdelen af dine spørgsmål, kan jo besvares ud fra bibelen,

1: nej sjælen lever IKKE videre
2: nej jesus fik ingen børn og ja han levede
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 21:18 #18
jeg lægger også et svar?
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 21:22 #19
thiazz

det rejser så bare et nyt spørgsmål

er biblen eventyr/fiction (gammeldags HC Andersen)
eller er den bygget på den skinbarlige sandhed?

hvad så med skabelsesberetningen?

eller er det kun det nye testamente der er en sand beretning?
så er det jo utroligt dumt at ligge det ind sammen med et eventyr (det gl. testamente)
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 21:30 #20
og hvis så biblen er sandhed!

står der ikke i denne, at når man dør så "farer man til himmels"

Da man efterhånden har gjort det i mange år så, - må der jo efterhånden opstå et pladsproblem -

Jeg er godt klar over flertallet grangiveligt ryger den modsatte vej, men det er vel bare at overføre pladsproblemet ad helvede til...............

ikke et ord her om diskriminering

hvilket minder mig om at muhammad efterhånden også må have en vis mangel på jomfruer, da alle martyrer efter koranen, jo bliver tildelt 72 stk når de farer til deres himmel.

og det rejser jo så bare igen et nyt spørgsmål, er det virkelig elektriske udladninger vi ser, når vi har tordenvejr, - eller er det gud's himmelfolk der er i krig med muhammad's himmelfolk
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. oktober 2006 - 21:32 #21
Jeg siger mange tak igen :)
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 21:41 #22
kan et lysår have skuddag?  :)
Avatar billede cpufan Juniormester
20. oktober 2006 - 21:45 #23
jeg så iøvrigt et andet spgm her på eksperten en dag, som også er ret genialt, jeg har ikke kunnet finde et svar på det i hvert tilfælde.

hvad hedder det når man gør en kugelpen klar til at skrive, altså trykke dimsen ned?

hedder det overhovedet noget? eller
starter man?
tænder den?
aktiverer?
eller hvad ved jeg

ta' den
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. oktober 2006 - 22:10 #24
Man klargører den :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2006 - 00:08 #25
Her på siderne havde vi også diskussionen, om et hønseæg imploderer når det sænkes i vand - og i givet fald hvor langt ned det skulle...

Hvilket affødte det modsatte spørgsmål - hvor højt op skal det, før det eksploderer p.g.a. tryk (hvis det eksploderer...)

Men ellers lyder det som en gang Mythbusters du har gang i...
Avatar billede martin_moth Mester
21. oktober 2006 - 11:17 #26
-aco-

Jeg var ikke klar over, at kun spørgsmål du IKKE kan svare på kan godtages. Troede bare at du ville have spørgsmål, der satte tanker i gang... I så fald kan jeg finde på mange flere, hvis kriteriet er, at der ikke skal være et svar.  I øvrigt er jeg ikke enig i at du har svaret korrekt på 4 ud af 5 :o)

PS: Hvor langt er uendeligt langt?
Avatar billede udvikler Nybegynder
21. oktober 2006 - 12:29 #27
Tjaa, de ting jeg forklarede gik jeg heller ikke helt i dybden med, men jeg mener da selv at jeg har en logisk forklaring på dem :)

tjaa uendeligt... min opfattelse er at uendeligt er noget der udvider sig konstant, men så alligevel må der være noget der hvor udvidelsen ikke er nået til endnu...

Men den er helt sikkert godtaget :)
Avatar billede cpufan Juniormester
21. oktober 2006 - 17:20 #28
uendelig langt er i matematisk forstand (n=n+1) kilometer/meter eller hvad du nu foretrækker
Avatar billede martin_moth Mester
21. oktober 2006 - 23:16 #29
Det er da noget sludder, cpufan..

n=n+1 hvad i alverden har det med uendelig at gøre?

x/0, hvor der gælder at x>0, er derimod uendelig. Men det er jo bare den matematiske definition - der er jo også en filosofisk definition.

For at vende tilbage - jeg opfattede det som sagt ikke som en konkurrence hvor vi skulle se om vi kunne stille et spørgsmål, som -aco- kunne svare på - troede bare, at det var et spørgsmål om at finde på nogle sjove/anderledes spørgsmål uden umiddelt svar.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 13:56 #30
cpufan>
Nej der står IKKE man fare til himmels, der står ingen steder i bibelen at når man dør, så kommer man i himlen.

Og det gamle testamente er vel ligeså sand,

arkæologer har bevist at en masse publikationer fundet i biblioteker rundt om i verden, fx. alexandria, bekræfter bibelens sandheder.

Det gamle testamente, har en masse profetier, og det nye handler meget om deres opfyldelse.
Avatar billede martin_moth Mester
22. oktober 2006 - 18:03 #31
ret skal være ret -

For "tallet" uendeligt gælder, at U = U+1, hvor U er uendeligt (men det tegn mangler på tastaturet.)
Avatar billede rynke10 Novice
23. oktober 2006 - 02:58 #32
Ang. uendeligheden.
Hvis universet er uendeligt, hvordan kan det så udvide sig?
Hvis vi bevæger os i en retning, vil vi så vende tilbage til udgangspunktet?
Avatar billede jpworld_dk Nybegynder
14. marts 2009 - 16:21 #33
hønen