Avatar billede pnr Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

problem med brugere når jeg flytter database

Jeg er ved at flytte nogle databaser fra sql2000 til sql2005, jeg flytter dem ved at deatatch dem i sql2000 også attatch dem i sql2005, det virker også fint, men der går noget galt med de brugere der tilknyttet databasen, de mangler et Login navn?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:14 #1
Prøv at kig på artikkelen om orphaned users.
http://vyaskn.tripod.com/troubleshooting_orphan_users.htm
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:16 #2
Jeg ved dette var et problem på SQL Serve 2000, når man bl.a backupet database fra en server og restoret på en anden. Jeg er lidt usikker på om det er samme problemstilling på SQL Server 2005, men søg eventuelt lidt på google på orpahned users, evt. se på den artikkel jeg linket til.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2006 - 02:36 #3
logins er jo en del af serveren - ikke af databaserne (de ligger formentlig i master
databasen), så flytter man nogle egne databaser, så kan det vel ikke undre at
logins mangler

en nem løsning var bare at oprette de logins igen på 2005

en lidt mere tricky løsning var at forsøge at flytte logins fra den ene master
database til den anden master database

udover lorentsnv's link findre jeg bl.a. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;246133
Avatar billede pnr Nybegynder
20. oktober 2006 - 06:01 #4
Problemet er at når jeg flytter mine databaser bliver de logins der er tilknyttet databasen tildels også flyttet med, de ligger under logins for selve databasen, men de kan ikke ses i den overordede oversigt over logins.

Hvis jeg så forsøger at rette i de logins får jeg fejlen at de mangler et login navn
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2006 - 14:07 #5
vi skal lige have terminologien klar:

user = noget der eksisterer for hver database

login = noget der eksisterer for serveren d.v.s. delt mellem databaser

man giver user'e adgang til data

man logger ind med login og password (evt. via integreret security)

der mappes så fra login til user (normalt er login og username det samme)
Avatar billede pnr Nybegynder
22. november 2006 - 06:04 #6
Jeg takker for alle jeres kommentare, jeg fandt svaret i den artikle som lorentsnv smed.