Avatar billede den-nick Nybegynder
19. maj 2001 - 00:20 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

ny pc skal anskaffes

jeg er handicappet-multiple sclerose-og skal have skiftetmin gamle pc ud(7 år)-jeg bruger ikke office eller lignende-men gør i lyd og billeder-endvidere vil jeg gerne vide om det er muligt at installere stemme til skrift og evt anvende mus til spil med een hånd.Hvad skal jeg købe og hvordan skal den indrettes-jeg eer villig til at investere det nødvendige-da jeg anvender en stor del af min tid ved pc en-
Avatar billede abelort Nybegynder
19. maj 2001 - 11:21 #1
koste
Avatar billede den-nick Nybegynder
19. maj 2001 - 13:15 #2
jeg ser du har svaret-men kan ikke finde svaret-det er sikkert mig der er en tåbe-men kan du ikke gentage -e
Avatar billede zycho Nybegynder
20. maj 2001 - 09:12 #3
abelort >> Du har jo ikke givet noget svar til den-nick!! Giv den-nick pointsene igen!
Avatar billede den-nick Nybegynder
20. maj 2001 - 16:59 #4
jamen jeg har ikke set noget svar fra dig-jeg kan se der står du har scaret-men hvor er svaret ?ok-hvad gør vi nu for at komme i gang-jeg er ny her-men hjælp mig venligst
Avatar billede zycho Nybegynder
20. maj 2001 - 20:39 #5
den-nick >> Der er desværre nogle som pumper de nye på eksperten for points.

Det er lavet således at man kun skal svare hvis man har et kvalificeret svar og ikke en åndsvag kommentar. For så vælger man kommentar og ikke svar.

Det er ikke dig som har gjort noget forkert her...
Avatar billede zycho Nybegynder
20. maj 2001 - 20:40 #6
jo det du har gjort forker (selvfølgelig ikke med vilje) var at acceptere hans tåbelige svar. Man må håbe han ser dette indlæg og laver et spm hvor han giver dig pointsene tilbage.
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 12:50 #7
min 10 årige dreng har også været her !!!
Der falder brænde ned.

Nu kommer der sku´password på.
Hvordan giver jeg de points tilbage ?

sorry
Avatar billede zycho Nybegynder
21. maj 2001 - 12:52 #8
du laver bare et nyt spørgsmål hvor det henvender sig til den-nick. Giver spm 60 point.....
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 13:07 #9
hardware generelt den-nick !!!
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 13:12 #10
undskyld Hardware pc
Avatar billede den-nick Nybegynder
21. maj 2001 - 14:19 #11
jeg forstår der er sket noget ikke efter bogen-det kan ske-ok-videre: jeg omformulerer lige spørgsmålet:- Hvis du var mig-i den omtalte situation-Hvad ville du anskaffe-som dækker det beskrevne behov-hvis du fik fri hænder.Simpelthen -byg pc en som du ville gøre hvis du var mig-- alt fra kabinet-hardware skærm software etc-jeg vil investere det der skal til-
Avatar billede den-nick Nybegynder
21. maj 2001 - 14:21 #12
og vi gider ikke diskutere mere hvad der er sket-men tak for assistancen ZYCHO- tak
Avatar billede abelort Nybegynder
21. maj 2001 - 22:05 #13
den-nick skal du ikke have hentet dine points  ?
Venlig hilsen abelort

bare gå i gruppen hardware pc.Der står den-nick.
så skriver du bare et svar til mig hvorefter pointsene er dine igen

endnu engang beklager det hændte..
Avatar billede zycho Nybegynder
21. maj 2001 - 22:34 #14
den-nick >> Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde ud af hvilke dele du skal købe til en ny computer, men det er svært at sige hvordan det skal indrettes...Hvad mener du med det??

Jeg kender ikke dit handicap så godt, men det er da godt at det ikke har total ødelagt muligheden for anvendelse af pc! Er det noget som går over??
Held og lykke! Jeg kigger på sagen i morgen og håber på en kommentar fra dig.

/Jan
Avatar billede zycho Nybegynder
22. maj 2001 - 15:51 #15
Her har jeg givet et godt bud på en computer, som gerne skulle kunne holde et godt stykke tid. Som jeg kan forstå er det vigtigt for dig at det er en god pc, og at pengene ikke er et særligt problem, men jeg har ikke valgt det bedste af det bedste suprime hardware, da det ville være at skyde over vejret. Så bliver den MEGET dyrere for de få % bedre den er.

Kabinet: Er stort set ligemeget. Hvis du vil have mange komponenter i skal det jo helst være et hightower så der er masser af plads, og derved heller ikke så meget varme. Mit bud er: Aopen HQ08 Hightower. se her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404577902 . Har du ikke lyst til at det skal være så stort så find et mindre. Men sørg for at der SKAL minimum medfølge en strømforsyning på 300 watt. Mindre kan ikke gøre det men 300 watt er fint. - Pris ca. 900 .-

Motherboard / Bundkort: Dette er et kanont bundkort til prisen. Alle på eksperten som har købt det er vilde med det. \"SL-75KAV ATX\". Understøtter: Socket A / VIA KT133A / 5PCI-1ISA-1AGP / IDE100. Se mere her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837913 - Pris ca 1100 .-

Processor/CPU: Athlon Thunderbird 1333MHz /266 MHz bus. http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577941 - ca. 2000 .-

Køler / Blæser: Kender ikke denne blæser, men ved den passer til din processor. Andre kan selvf. også bruges. Bare sørg for at den passer til din processor (passe til socket A) og at den kan klare 1,33 GHz.
\"Cooler Master EP5-6I11-A1\" Se mere her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724697893 . Pris ca. 200 .-

RAM: Apacer 256MB RAM PC 133. Har selv disse RAM. Kører kanont. Hvis du vil have flere køber du bare en magen til oven i. Se på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494657902 . Pris ca. 800 .-

Harddisk: Her har jeg valgt en Quantum Firball Plus AS 60 GB. Se mere her. http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404577902 - Pris ca. 2100 .-
Den har jeg valgt fordi der er god plads, og at den er hurtig.

Graffikkort: Hvis du skal spille de nyeste spil vil jeg anbefale et Asus AGP-V7700 GeForce2 GTS w./TV-Out Retail: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404577902 - ca. 2800 .-

Lydkort: Dette kort kender jeg en som har, og funker fint. Det er meget godt til prisen.
\"Guillemot Maxi Sound Fortissimo\". Har også digital indgang, hvis dette skal bruges. Se mere på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414647891 . Pris ca. .- 500

Diskettedrev: Køb et hvilket som helst. Er bare noget som skal være i en pc. Alle er ligegode. Fås for ca. 100 .- til 200 .-

Brænder / DVD: Nu ved jeg ikke om du vil have Brænder eller DVD drev eller begge dele!! Her kommer derfor forslag til begge. Men som sagt, det er jo ikke sikkert at du har behov for hverken DVD-Drev eller Brænder. Så kan du bare vælge et CD-ROM drev (helst 40x ->)

Brænder - PlexWriter PX-W1610TA Internal. Denne brænder med 16x speed. Kan du klare dig med mindre gør du bare det. Vælger du en hvilken som helst Plextor brænder ved du at det er kvalitet og at det bare virker! Denne jeg har foreslået er deres nyeste skud på stammen. Den er ret hardcore.
Se mere på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274667916 . Pris ca. 2000 .-

DVD-Drev: Pioneer DVD-106S Slot-In. Se mere på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1354637895 . Pris ca. 900 .-
Ved at Pioneer styrer til DVD drev, så du ender ikke galt med denne...

Mus: Ved ikke om du kan bruge venstre eller højre hånd, men hvis det er højre findes der et stort udvalg. Jeg vil foreslå denne: Logitech IFEEL Mouseman
Se mere her: http://www.logitech.com/cf/products/productoverview.cfm/80 , og her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1444767896 . Pris ca. 500 .-

Har foreslået ovenstående fordi den er ergonomisk, og den har IFEEL, hvilket betyder at du kan mærke når du bevæger musen hen over f.eks. en mappe. Tror det er godt i din situation.

Er det venstre hånd du kan bruge kan du selvf. ikke bruge ovenstående. Så foreslår jeg: Logitech IFEEL Mouse. Denne har jeg selv. Den er desværre ikke ergonomisk, men kan bruges til både venstre og højre. Den har også den funktion som jeg fortalte om ovenover.
Se mere her: http://www.logitech.com/cf/products/productoverview.cfm/79 , og her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1444767900 . Pris ca. 400 .-

Tastatur: Mener ikke det er nødvendigt at bruge for mange penge her da du kan få billige tastaturer som stadig er gode. Jeg foreslår et \"Microsoft Internet Keyboard\". Jeg har det selv, og det virker fint.
Se mere her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1544627892 . Pris ca. 200 .-

Skærm: Nu ved jeg ikke om du vil genbruge en skærm eller skal have en ny, men er du MEGET kræsen som mig så vælger du en SONY G400 (koster 6000 så det er kun noget du gør hvis du virkelig er kræsen) (Den er en 19\").
Ellers foreslår jeg en Samsung SyncMaster 750P (17\"). Pris ca. 2400 .- Se mere her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797920

Hvis du skal have en 19\" til rimelige penge ville jeg foreslå dens storebror: Samsung SyncMaster 900NF. Se mere her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797931 . Pris ca. 4100 .-

Det var så alt hvad jeg havde at byde på. Puuh, det tog også lang tid. Håber jeg har hjulpet dig. Sig hvis du har spørgsmål. Hilsen Jan!
Avatar billede zycho Nybegynder
22. maj 2001 - 23:45 #16
den-nick >> Bare lige for at sikre mig at du for læst ovenstående.......
Avatar billede den-nick Nybegynder
23. maj 2001 - 13:14 #17
tak zycho-dert var da et svar man kan forstå-du har haft megen ulejlighted med dit forslag-jeg ar yderst taknemmelig for din hjælp-men hvordan kan jeg takke dig-hvordan kan jeg give dig dine velfoetjente points-jeg sybes ikke det er nemt at finde rundt i dette system-indtil videre er jeg meget tilfreds med din hjælp og dit svar-tak
Avatar billede den-nick Nybegynder
23. maj 2001 - 13:29 #18
hvor kan jeg acceptere dit svar?
Avatar billede zycho Nybegynder
23. maj 2001 - 13:50 #19
Jeg er da rigtig glad for at du kunne bruge mit svar til noget.

På dette spørgsmål er det ikke muligt at give mig nogle points, fordi abelort allerede har svaret og du har accepteret det.

Men hvis du er tilfreds med mit svar, hvilket jeg håber på (ellers siger du til hvis du har spm), så laver du bare et nyt spm. Evt kalde det: \"point til zycho\". Husk at referere til dette spørgsmål ved at linke til: www.eksperten.dk/spm/73896 . Ellers får vi bare nogle på nakken og tror vi snyder :-)
Systemet tager lidt tid at lære, men håber da du får lært systemet. Det kan tage lidt tid..
Avatar billede den-nick Nybegynder
23. maj 2001 - 15:27 #20
mange tak for svaret zycho-naturligvis skal du have points for dit arbejde-og det finder jeg ud af (tror jeg lol)-jeg håber dit svar bliver stående her et stykke tid endnu-så jeg kan bruge lidt tid på at studere det indgående