Avatar billede allinone32m Nybegynder
14. oktober 2006 - 17:25 Der er 8 kommentarer

Hjælp til forståelse af SPAM

Jeg søger hjælp, da jeg konstant modtager spam mails og vil høre om der er nogen der ved eller har links til hvor jeg kan få den nødvendige hjælp.

Herunder er indsat en email header fra outlook.

X-T2-Real-To: <XXXXXX.XXXXXXXX@tele2adsl.dk>
Return-Path: <emmanuel@pediatrician.com>
X-Cloudmark-Score: 100.000000 [XXXXXX]
X-Alert: possible spam!
Received: from [196.206.74.107] (HELO MONPC.d5l6aem.com)
  by mailfe02.swip.net (CommuniGate Pro SMTP 5.0.8)
  with ESMTP id 280415642; Tue, 12 Sep 2006 13:20:50 +0200
Message-ID: <{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}{DIGIT}.B9FA0B2AAD@HLT3>
From: "Sergeye" <juanita@africamail.com>
To: <danunited@tele2adsl.dk>
Subject: Your promotional ID is IIZ02525103
Date: Tue, 12 Sep 2006 11:18:12 +0000
MIME-Version: 1.0
X-Mailer: Microsoft Office Outlook, Build 11.0.5510
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1106
Thread-Index: bnesXlKR2zpBvOWBiNCkbi5TytF3ZHOnCL3A
Content-Type: text/html;
        charset="Windows-1251"
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Den linie jeg ikke kan forstå meningen af er :
X-T2-Real-To: XXXXXXXXXX

Min email stod der hvor X'erne er.
Men hvem sætter den linie ind ?
og hvad betyder linien ?
for spam mailen har umiddelbart en anden to email, nemlig denne:

To: <danunited@tele2adsl.dk>

derfor undre det mig at jeg modtager mailen.

Min teori er at det er min udbyder der sætter den x-T2-Real-to linie og indsætter min email ind, da den anden email ikke eksistere og min udbyder derfor bare vil af med emailen. Holder den teori ???

Det er et stort problem for mig, da jeg får rigtig mange af disse emails. Håber der er en der ligger inde med oplysninger eller information som kan hjælpe mig.
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. oktober 2006 - 17:43 #1
Nu er jeg ikke ekspert i at læse email headers, men det kunne vel være at du bare er blevet indsat som blind carbon copy (BCC).

Jeg tror ikke at din udbyder bare "vil af med mailen". Digital post er jo ikke noget der absolut skal sendes et eller andet sted hen, koste hvad det vil. Så kunne man ligeså godt bare slette mailen.

Bruger du din email adresse når du melder dig til ting eller skriver indlæg på Internettet. Hvis du ikke kan stole på dem du giver din email adresse, kan du risikere at de videregiver (eller videresælger) din adresse til spammers.

Generelt bør man offentliggøre sin adresse så lidt som muligt, og evt. brug en separat adresse, når man melder sig til ting o.lign.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
14. oktober 2006 - 18:10 #2
Hvorfor ikke bare installere et godt spamfilter? Hvis altså du bruger pop3 mail? Så er man fri for at tænke så meget over det :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2006 - 21:01 #3
Der er mange sider om dette emne - her er een der kan give dig lidt info
http://sikkerhed.tdconline.dk/publish.php?id=777
Avatar billede allinone32m Nybegynder
16. oktober 2006 - 16:41 #4
Det er ikke et BCC feldt ....jeg kan se at når der kommer andre mails til mig hvor min direkte mailadresse er påført, så er det feldt x-T2-Real-to slet ikke tilstede. Det dukker først op når mailen ikke er direkte sendt til min email.

Kigger jeg på internet header på en goggle mail hedder det x-gmail- derfor kunne jeg godt tro at x-T2 feldtet er sat af Tele2, nærliggende ikke ??

og nej jeg den mail bruger jeg nemlig ikke når jeg skal tilmelde mig forskellige steder. Den mail er helt "clean"
Avatar billede allinone32m Nybegynder
16. oktober 2006 - 16:47 #5
Til mortenBock

Min pointe er at de SPAM-emails der er sendt direkte til mig (min email) skal jeg nok tage mig af. Men jeg vil ikke tage mig af de mails som ikke har min email adresse.

Det eksempel jeg har skrevet fra start af, kan man først se min emailadresse hvis man gå ind i headeren. og da det er under et feldt der hedder x-T2-real er det jo nærliggende at tro at min mailadresse så bliver sat af Tele2, ik ?

Jeg ved godt at man kan bruge SPAMfilter, det jeg prøver at forstå er hvor feldtet "x-T2-Real" stammer fra ...nogen der har et godt bud ??
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. oktober 2006 - 17:09 #6
Jeg kan se at mailen har fået en cloudmark-score, og at den er blevet vurderet som muligt spam:

  X-Cloudmark-Score: 100.000000 [XXXXXX]
  X-Alert: possible spam!

Så hvis der står noget med tele2 er det måske mere nærliggende at det blot er din udbyder som har markeret mailen som "muligt spam" for dig.
Avatar billede allinone32m Nybegynder
17. oktober 2006 - 01:53 #7
Old-faithful:
Jeg tror ikke det hænger sådan sammen ....For feldtet "X-T2-Real" er på alle mine mails.

Det der undre mig er at alle de Spam mails jeg får hvor de ikke direkte er sendt til min email adresse, der er det eneste sted hvor man kan se min mail adresse i feldtet "X-T2-Real". Derfor er det nærliggende at tro at det er TELE2 der indsætter den linie, ik' ??
Og alle de spam mails jeg får begynder med samme bogstaver (fra 1. bogstav og op til 3. aldrig mere) Derfor får det mig til at tro at TELE2's mailserver forsøger at finde den/de mails der passer bedst og så bare forwarder den til dem. Virker det som en dårlig teori ??

Jeg har forsøgt at finde oplysninger på nettet dels om SPAM og direkte om "X-T2-Real" men kan ikke komme det meget nærmere. Hvis der er nogen der ved det vil jeg sætte pris på at få dette opklaret.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:15 #8
Kan du ikke bare selv prøve at sende en mail til de adresser du mener du modtager disse spam mails på? så kan du jo se om den stadig bliver leveret til dig.

Jeg tror dog ikke det er tilfældet. Jeg er ret overbevist om at spammeren bare spoofer modtageradressen netop for at få din opmærksomhed, så du åbner mailen. (Det er jo altid sjovt at læse andres post).

Der er nok ikke andet at gøre end at filtrere skidtet væk.