Avatar billede spectrenectar Nybegynder
08. oktober 2006 - 21:57 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Fantasiløs side savner dine forslag

Jeg er blevet bedt om at lave en hjemmeside til et dansk metalband kaldet NVLVS og har nu arbejdet lidt på det men mener ikke rigtig jeg har fået lavet siden hverken original, brugervenlig eller særlig flot og spændende.
Her er linket til den underside jeg ønsker mest feedback til:
http://www.dropdeadnow.1go.dk/test/disco.php

Hvad fungerer?
Hvad fungerer ikke og hvad skal jeg gøre i stedet?
Hvad mener du om det design jeg har valgt?
Alternativt farvevalg?
Forslag til ændringer? - kom med dem jeg kan klare hård kritik!

Jeg mangler at få tilsendt nogle billeder og mp3er fra bandet så siden er lidt mere tør nu end den vil ende op med.
Avatar billede jowii Nybegynder
08. oktober 2006 - 22:28 #1
Ved et hurtigt kig, var nedenstående det jeg bed mest mærke i:

- Et hurtigt logo. Ved ikke om bandet har valgt det, men logoet passer ikke helt til resten af layoutet. Logoet er stilrent og mere kedeligt, hvor resten af siden er mere livlig. Et lidt mere rådt logo, aller dit sorte pynt som ramme, ville være perfekt.

- Så synes jeg at teksten er en smule utydelig. Teksten der danner links/knapper. Enten en anden farve, eller gøre den tydeligere. Mht brugervenlighed, er der nok mange der vil have svært ved at læse det. Eventuelt vælge at lave en anden form knapper. (smagssag)

- Ikke noget stort problem, vil bare gerne hære hvorfor du har valgt at skrive teksten i flere små bokse. Hvorfor ikke bare lave en stor siden, og eventuelt dele den op i stedet. Eller lave en højerkolonne. Det er overhovedet ikke grimt, men virker for mig en smule forvirrende.

- Så er der lige et par html fejl der skal rettes. Efter den doctype du har angivet, er det disse fejl: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.dropdeadnow.1go.dk%2Ftest%2Fdisco.php

- Under *links* ville jeg nok stille linksene i punktform eller lignende. Det er mere overskueligt.

Det var hvad jeg hurtigt lige kunne finde. Synes ellers siden er utrolig flot, og egentlig meget kreativ. Rigtig flot arbejde efter min mening! :-)

Andet du ønsker svar på, så bare spørg..
Avatar billede spectrenectar Nybegynder
09. oktober 2006 - 14:14 #2
Mange tak for dine nyttige tips!
Jeg har nu arbejdet i et par timer og her er hvad jeg fik lavet:

*kom links i punktform

*min doctype erklæring putter jeg altid på mine sider og det bunder i et

ønske om en dag at kunne være i stand til at følge standarden. Men lige pt.

er jeg ikke klar over hvordan jeg retter fejlene. Jeg kan simpelt hen ikke

finde ud af hvad fejlmeddelelserne betyder.
Må jeg ikke skrive / i  <meta name="robots" content="index,follow" />,

eller hvad? Og hvad skal det her sige: document type does not allow element

"BODY" here?

* jeg valgte at bruge min vandrette linie til at adskille forskellige typer

af indhold. Jeg har nu gjort den smallere og dermed mindre markant. Jeg

håber det hjalp lidt.

* Disco.php flytter nu siden ned til informationerne om albummet når man

klikker på et album. Jeg har også gjort så begge albums vises ens.

* ændrede farver på links. Er nu selv tilfreds med menuen (billederne vil

sandsynligvis blive skiftet ud på et senere tidspunk) men ved ikke rigtig

med linkse på selve siden. De blev i hvert fald orange :)
Jeg håber det kun var linksne du mente var utydelige?

*ændrede logoet.

*rettede lidt til her og der

*hvad med den måde jeg har valgt at lave disco.php på? hvad syntes du/i om

det?
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. oktober 2006 - 15:55 #3
Avatar billede spectrenectar Nybegynder
09. oktober 2006 - 19:43 #4
Jeg takker for dit bidrag mobius6 men jeg kan desværre ikke bruge det med mindre jeg også får et billede på engelsk. Jeg kunne godt finde på at bruge det. Skal jeg skrive dit navn eller din side et sted?
Avatar billede jowii Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:32 #5
*kom links i punktform - klogt valg.
*min doctype erklæring osv. - også klogt, du skal bare sørge for at have rigtig doctype. Du skriver som xhtml men har html doctype på. " /" er sluttag i xhtml, derfor du får fejl :-) se her: http://infoscape.dk/hjaelp/2.html rettede lige hurtigt et par ting. Ved ikke om det er gået helt galt..? Du skal selv tage css'en i enternt stylesheet, og rette de sidste 4 fejl.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Finfoscape.dk%2Fhjaelp%2F2.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=XHTML+1.0+Strict
Fejlene er fordi du ikke må bruge den kode i dit dokument. Height skal angives i css'en. Så det skal du også lige have rettet. Virker din side uden fejl nu, ellers må vi lige kigge på den igen?

* jeg valgte at bruge min vandrette linie til at adskille forskellige typer - hvorhenne? Altså det der gør mig forvirret med kasserne er at man ikke kan se nogen ende. Uanset hvordan og hvorledes, om dokumentet har scrollbar eller ej, så ser det ens ud i bunden. Det forvirrer lidt. En side som ikke har mere stof, men hvor det ligner at man kan køre videre. Det virker lidt specielt, hvis man kan sige det sådan. Så skal du have lavet en bundbjælke eller noget andet smart? Smag og behag.

* Disco.php flytter nu siden ned til informationerne om albummet når man
klikker på et album. Jeg har også gjort så begge albums vises ens. - smart! :-)

* ændrede farver på links. Er nu selv tilfreds med menuen (billederne vil
sandsynligvis blive skiftet ud på et senere tidspunk) men ved ikke rigtig
med linkse på selve siden. De blev i hvert fald orange :)
Jeg håber det kun var linksne du mente var utydelige? - Nej synes stadig det er utydeligt. Det er linksne på din menu. Ikke de almindelige links. Det er din menu der utydelig. Tekstfarve og knapper passer ik sammen. Jeg ville lave nogle andre knapper, for dine knapper er virkelig svære at finde en matchende farve til :-) Eventuelt som mobius6 - det matcher meget bedere det tilhørende layout.

*ændrede logoet. - helt klart bedre.
*rettede lidt til her og der - okay ;)

Og med disco.php. Det er rigtig smart synes jeg.

Husk fremover skriver du i xhtml, ellers passer din dtd ikke - ellers skal den skiftes!
Avatar billede jowii Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:34 #6
Men jeg ville helt klart lave logoet som mobius alligevel - eller i hvert fald noget der ligner. Det pynter 100 gange mere og det samlede resultat, er langt flottere, og mere kreativt.
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. oktober 2006 - 20:46 #7
http://www.rajkai.com/E/metal.zip
brug den hvis du vil.
Avatar billede spectrenectar Nybegynder
10. oktober 2006 - 14:38 #8
Jeg har ikke photoshop installeret på denne her computer så menuen kommer lige til at vente lidt med at blive skiftet ud men jeg har ikke glemt den og er selv træt af den.

Jeg lavede en bundbjælke men nu har jeg et problem med at siden stopper før den når bunden på nogle sider.. Jeg har ikke selv haft tid til at kigge så meget på det så det kunne være at jeg skulle gøre det før jeg begynder at søge om hjælp.

Forsiden har fået et fint lille billede hvor der står W3C xhtml 1.0 flueben :)
http://www.dropdeadnow.1go.dk/test/forside.php
Så mangler bare de andre sider. Jeg håber ikke jeg får brok over at mine <li>'er står uden hverken <ol> eller <ul>. Der er ganske enkelt ikke plads til den indrykning - det ser for dumt ud.
Avatar billede jowii Nybegynder
10. oktober 2006 - 16:04 #9
Pas på at din side ikke bliver for mørk. En smagssag, men jeg ville nok undgå flueben hvis jeg var dig. Lige pt er fluebenkasserne noget lysere og skiller sig for meget ud, i forhold til resten af siden.

Rigtig flot med bundbjælke. Kan måske få tid til at kigge på en mulighed, til at få den helt i bund når jeg kommer hjem, ellers er en simpel måde jo, at lave padding-bottom på dit siste tekst. Det er nok ikke den helt rigtige måde, men vil mene den kan bruges. Ellers kommer de andre nok med nogle indvendinger.