Avatar billede jpi Mester
07. oktober 2006 - 16:22 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Lave PDF filer fra data i database

Jeg skal lave en hjemmeside i ASP.NET 2 som skal kunne generere PDF-filer ud fra nogle data i en database/indtastet i formular. PDF-filerne skal så sendes pr. mail.

Findes der nogle gratis-programmer der kan dette ? Og gerne nogle kode-eksempler
Avatar billede nielle Nybegynder
07. oktober 2006 - 16:44 #1
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
07. oktober 2006 - 17:30 #2
Den her skulle også være ret sej:
http://nfop.sourceforge.net/

Du fordelen af at data-transformering ordnes gennem XSLT, så du kan nemt tilpasse dit layout...
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2006 - 14:14 #3
Hvad med noget respons?
Avatar billede jpi Mester
16. oktober 2006 - 21:12 #4
Undskyld, har ikke haft tid til at kigge nærmere på det. Jeg har afsat et par timer nu, og vender derefter tilbage.
Avatar billede jpi Mester
16. oktober 2006 - 21:48 #5
OK, jeg har fået det meste til at virke med iTextSharp. Men nu skal jeg bare have det til at virke i ASP.NET
Der skal være 2 muligheder: at generere en pdf-fil som åbner i browseren og generere en pdf-fil som sendes pr. mail automatisk.
Jeg er ikke så ferm til ASP.NET endnu, så udførlig vejledning/kode er velkommen.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2006 - 21:54 #6
At få den vist i browseren kan lade sig gøre ved simpelthen at lave et link til den netop genererede PDF-fil, eller ved ligefrem at redigrere til dette link.

At maile den kan gøres via klassen System.Net.Mail.MailMessage.
Avatar billede jpi Mester
16. oktober 2006 - 21:57 #7
mht. browser, så er det ikke smart at serveren (som jeg ikke har adgang til) fyldes op med pdf-filer. Jeg tænkte mere på at de kunne genereres "virtuelt" dvs. direkte til browseren uden at de ligger noget sted på en disk.
Og det samme med mail-delen.

Hvis jeg kan blive fri for at have pdf-filer liggende på serveren så vil jeg meget gerne det...
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2006 - 22:01 #8
Jeg har desværre ikke så meget tjek på hvordan at man ville streame en PDF-fil til brugeren. Men det kan da selvfølgeligt lade sig gøre.

Selv om du laver filerne og de ligger på harddisken, er der ingen grund til at de dermed skal ligge der til evig tid. Du kan f.eks. slette dem som er over 1 time gamle (samtidigt med at du opretter en ny). Eller du kan overskrive den forrige fil.
Avatar billede jpi Mester
16. oktober 2006 - 22:06 #9
Hmmmm.... Jeg ved ikke hvordan det er med rettigheder osv., men jeg kunne forestille mig at ASP ikke har rettigheder til at slette filer på serveren. At overskrive ville være et problem når der er flere samtidige brugere, for så ville den samme fil blive overskrevet mange gange og hvis det er en forkert der bliver afsendt, fordi der er en anden der lige har fået genereret en så ville det blive et kaos :-)

Må nok hellere oprette st spørgsmål specifikt på det at streame det til browser + mail.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2006 - 22:09 #10
Hvis din ASP.NET har rettigheder til at oprette en fil, har den nok også rettigheder til at slette den igen. Det er klart at det nok kun er indenfor et bestemt område af filstrukturen at den må dette. Men, hvorfor laver du ikke bare et lille forsøg?
Avatar billede jpi Mester
16. oktober 2006 - 22:14 #11
Det skal jeg nok. Jeg har bare ikke et websted der for tiden er ledigt til test. Er ved at få oprettet et. Min egen maskine er nok ikke velegnet, da rettighederne ikke er som på webhoteller osv.

Men jeg vil dog fortsat holde på at streame, hvis det kan lade sig gøre. Det med filer der skal slettes osv, synes jeg ikke er så pænt.

Læg et svar, så du kan få nogle point. Synes du det er fair med 60 ?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. oktober 2006 - 22:15 #12
Du bestemmer helt selv over dine points :^)
Avatar billede jpi Mester
16. oktober 2006 - 22:19 #13
Selvfølgelig gør jeg det, vil dog ikke blive uvenner med nogen over at de ikke får hvad de forventer. Det er livet bare for kort til.

Tak for hjælpen indtil nu, og jeg skal nok lægge en kommentar når jeg har udført forsøget. Så kan man altid falde tilbage til det hvis det andet glipper