Avatar billede j_r Nybegynder
17. maj 2001 - 16:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved kompilering af php+apache

Jeg forsøger at kompilere apache med php som modul til Unix (Irix 6.5
SGI) som almindelig bruger.
Jeg har forsøgt at følge følgende skridt:
(Taget fra http://www.php.net/manual/en/install.unix.php )
Men i nr. 13 går det galt og der kommer en masse fejl. Starten ses
nedenfor.
Måske lidt uoverskueligt, men er der nogen, som kan hjælpe?

1.  gunzip apache_1.3.x.tar.gz
2.  tar xvf apache_1.3.x.tar
3.  gunzip php-x.x.x.tar.gz
4.  tar xvf php-x.x.x.tar
5.  cd apache_1.3.x
6.  ./configure --prefix=/apachexxxx
7.  cd ../php-x.x.x
8.  ./configure --with-mysql --with-apache=../apache_1.3.x
--prefix=/phpxxxx --enable-track-vars
9.  make
10. make install
11. cd ../apache_1.3.x
12. ./configure --prefix=/apachexxxx --activate-module=src/modules/php4/libphp4.a
13. make
14. make install
15. cd ../php-x.x.x
16. cp php.ini-dist /usr/local/lib/php.ini
17. Edit your httpd.conf or srm.conf file and add:
    AddType application/x-httpd-php .php
18. Use your normal procedure for restarting the Apache server. (You must
                        stop and restart the server, not just cause the server to reload by
                        use a HUP or USR1 signal.)

*******Lige før første fejl******

cc -c  -I../../os/unix -I../../include  -DIRIX -n32 -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5 -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/main -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/main -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/Zend -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/Zend -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/TSRM -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/TSRM -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5 -DUSE_EXPAT -I../../lib/expat-lite -DNO_DL_NEEDED `../../apaci` mod_setenvif.c
rm -f libstandard.a
ar cr libstandard.a mod_env.o mod_log_config.o mod_mime.o mod_negotiation.o mod_status.o mod_include.o mod_autoindex.o mod_dir.o mod_cgi.o mod_asis.o mod_imap.o mod_actions.o mod_userdir.o mod_alias.o mod_access.o mod_auth.o mod_setenvif.o
ranlib libstandard.a
<=== src/modules/standard
===> src/modules/php4
cc -c  -I../../os/unix -I../../include  -DIRIX -n32 -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5 -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/main -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/main -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/Zend -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/Zend -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/TSRM -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5/TSRM -I/users/person/projekt/Php/php-4.0.5 -DUSE_EXPAT -I../../lib/expat-lite -DNO_DL_NEEDED `../../apaci`  mod_php4.c
cc-1233 cc: WARNING File = /users/person/projekt/Php/php-4.0.5/Zend/zend_operators.h, Line = 60
  An explicit type is missing (\"int\" assumed).

  static inline int is_numeric_string(char *str, int length, long *lval, double *dval)
        ^

cc-1065 cc: ERROR File = /users/person/projekt/Php/php-4.0.5/Zend/zend_operators.h, Line = 60
  A semicolon is expected at this point.

  static inline int is_numeric_string(char *str, int length, long *lval, double *dval)
                ^
********** en masse errors senere *****
                                                                          ^

19 errors detected in the compilation of \"mod_php4.c\".
make[4]: *** [mod_php4.o] Error 2
make[3]: *** [all] Error 1
make[2]: *** [subdirs] Error 1
make[2]: Leaving directory `/users/person/projekt/Apache/apache_1.3.19/src\'
make[1]: *** [build-std] Error 2
make[1]: Leaving directory `/users/person/projekt/Apache/apache_1.3.19\'
make: *** [build] Error 2
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. maj 2001 - 12:44 #1
Jer er absolut ikke ekspert på dette område, men det ser ud som om der er et \' tegn i linien:

DNO_DL_NEEDED `../../apaci`  mod_php4.c

lige efter apaci. Skal det være der ?
Avatar billede j_r Nybegynder
18. maj 2001 - 13:42 #2
Aner det ikke, jeg har ikke skrevet sourcekoden til hverken Apache eller PHP.
Men tak for budet.
Jeg kan prøve at forklare lidt mere:
Jeg har downloadet sourcen til Apache og til PHP. Den vil jeg gerne kompilere under Unix. Men når jeg følger anvisningen på http://www.php.net/manual/en/install.unix.php går det galt som vist ovenfor.
Avatar billede annika Nybegynder
21. maj 2001 - 00:31 #3
Jeg kan fortælle dig hvad der går galt, men om det kan løse problemet er en anden sag.

Problem: Sourcekode kan ikke kompileres; Der er syntaksfejl mv.

Mulighedder:
1. Apache og PHP versioner ikke kompatible. Prøv ældre versioner.
2. Fejl i PHP eller Apache sourcekode. Hent andre steder fra og prøv igen.
3. Fejl i tar programmet. (Der er bla. fejl i Solaris tar). Prøv med GNU tar.
4. C compileren er for gammel/inkompatibel. Udskift/opdater compiler eller prøv med ældre versioner af PHP og Apache. GNU\'s C compiler virker glimrende (den hedder gcc).
Avatar billede milpoer Nybegynder
16. juli 2001 - 13:42 #4
Hvilket Os Anvender du ? Hvis du bruger en NetBSD, OpenBSD eller FreeBSD kan der klart anbefales at installere gennem ports.

Avatar billede mdr Nybegynder
02. august 2001 - 23:23 #5
Der ser ud som om din compiler brokker sig for hårdt over at dine inline definitions ikke har nogen definitions, hvilket får det til at brække sig ud over dte hele. Prøv at køre ./configure med \"--enable-c9x-inline\", og derefter køre en \"make\".

Irix er sku også noget brokket lort, men det holder alle barne rumperne væk 8-).

Med venlig hilsen
Mourad de Riche