Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
02. oktober 2006 - 13:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

manglende dll fil - eller hvad?

Hejsa...

Jeg kan ikke komme ind i "Tilføj/fjern programmer". Jeg får følgende fejlmeddelelse: "windows kan ikke finde 'C:\WINDOWS\system32\rundll.exe'. Kontrollér, at du skrev navnet korrekt, og forsøg derefter igen. Hvis du vil søge efter en fil, skal du klikke på knappen Start, og derefter klikke på Søg."

Hvad kan problemet være - og hvordan løser jeg det nemmest?

Mvh. Jens
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. oktober 2006 - 13:58 #1
Smid din Windows CD i drevet. Gå i Start/Kør og skriv sfc /scannow (husk mellemrummet) så får du repareret/gendannet dine systemfiler
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. oktober 2006 - 17:18 #2
Jeg vil nu snarere anbefale en scanning for infektioner. Rundll.exe er ikke en fil, der skal ligge i system32-mappen (noget andet er, hvis det er rundll32.exe, der er tale om). Hvis det vitterligt er rundll.exe vil jeg derfor anbefale følgende:

Download Alternativ: http://danborg.org/spy1/HJT/Alternativ.exe
Kør Alternativ.exe fra en mappe som du opretter til formålet:
Klik på "Do a systemscan and save a logfile". Efter kort tid åbnes et notepad-vindue med en logfil. Kopiér indholdet af denne logfil herind i denne tråd. Jeg vil fraråde at du selv begynder at fixe noget.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. oktober 2006 - 18:16 #3
Ejvind du har da ret. Jeg sidder vist og halvsover her
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
03. oktober 2006 - 08:04 #4
Nu må jeg jo lige rette mig selv - ejvindh har ret, det er rundll32.exe filen hedder! Beklager tastefejlen.
Men lige for en sikkerheds skyld - skal jeg prøve løsningen med windows cd'en eller ej?
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. oktober 2006 - 08:34 #5
Ja, så er forevernewbie's råd det bedste :-)
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
03. oktober 2006 - 11:08 #6
Nu har jeg prøvet at køre forevernewbie's forslag - uden resultat. Der kommer en boks op, hvor der står at den nu tjekker om de rigtige filer er til steder osv. Den kører i et stykke tid - indtil "baren" er helt fyldt - og så stopper den uden at gøre noget. Jeg får ingen meddelelser om hvad den har fundet ud af og hvis den har gjort noget, så har det ikke haft nogen effekt. Heller ikke ved genstart.

Hvad gør jeg så?

Yderligere oplysninger: Jeg kører med avast antivirus og tjekker jævnligt for spyware o.lign. (senest for 4 dage siden) med Ewido og Spyware Doctor.

Mvh. Jens
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
03. oktober 2006 - 12:37 #7
sfc siger aldrig at den gør noget, men det gør den. Den overskriver alle vigtige systemfiler med friske eksemplarer, og mangler der filer, bliver de erstattet. Men never mind, når det ikke hjalp.

Hvis dine scannere ikke finder problemer, er der umiddelbart ingen grund til at tjekke med HijackThis, men du er da velkommen til at lægge en log ind, for det tilfælde at vi kan se dit problem i den.

Ellers er løsningen nok en repair http://fromsej.dk/html/repair.html
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
13. oktober 2006 - 10:12 #8
Så fik jeg endelig tid til at køre den nævnte repair - med succes. Jeg kan nu komme ind i "tilføj/fjern programmer" og de andre steder der var "lukkede" før.
MEN... Der opstod et andet problem i løbet af ny-installationen af Windows.
Jeg fik følgende 4 fejlmeddelelser i løbet af installeringen, i nævnte rækkefølge:

"COM+ Setup Error
Underkomponenten COM+ stødte på en undtagelse under behandlingen af installationsmeddelelsen OC_COMPLETE_INSTALLATION.
d:\nt\com\com1x\src\complussetup\comsetup\csetuputil.cpp (linje 3406)
Fejlkode=0x8007007f
Den angivne procedure blev ikke fundet.
Biblioteket 'C:WINDOWS\system32\Catsrv.dll' kunne ikke indlæses"

"Der opstod en fejl under indlæsning af C:\WINDOWS\System32\inetcomm.dll. Filen er ikke installeret, eller den er beskadiget."

"
"Der opstod en fejl under indlæsning af C:\Programmer\Outlook Express\msoe.dll. Filen er ikke installeret, eller den er beskadiget."

"Der opstod en fejl under indlæsning af C:\Programmer\fælles filer\system\wab32.dll. Filen er ikke installeret, eller den er beskadiget."

Desuden har Avast netop fundet en Trojan - som jeg vil prøve at slippe af med ved at genstarte - og lade avast køre en bootscan, for forhåbentlig at slippe af med den.

Anyways - hvad skyldes installationsproblemerne - og hvad skal jeg gøre for at udbedre dem? Kan det evt. have noget at gøre med den Trojan der netop er blevet fundet eller andre "bugs"?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
13. oktober 2006 - 15:30 #9
Ja, det problem KAN godt hænge sammen med den trojaner. Følg ejvinds råd 02/10-2006 17:18:00
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
19. oktober 2006 - 07:52 #10
Efter utallige geninstalleringer, virusscanninger, spywarescanninger osv. blev jeg til sidst nødt til at formattere harddisken. Da dette var gjort og winxp installeret igen, gik jeg som det første ind og ville opdatere med sp2. I samme sekund jeg logger på nettet, har jeg fået en eller anden infektion. Det hele går (igen igen) i hårdknude og jeg ender med at køre hjem til min egen computer og downloader avast, sp2 og superantispyware, som jeg så installerer efter endnu en formattering af harddisken. Dermed mener jeg at være sluppet udenom problemer - og jeg har ret, indtil idag (dagen efter installeringen), hvor avast fortæller at den har fundet en virus: "win32:virut". Det lader til at den har ligget på min memorystick, hvor jeg havde noget backup... Avast overfører den til sin sikkerhedskiste og der ligger den nu. Denne virus var den samme som jeg ikke rigtigt kunne slippe af med før al balladen og derfor vil jeg bare gerne høre hvad I mener jeg skal gøre nu, for at sikre mig at det hele virker som det skal. At jeg ER sluppet af med den virus - for good!

Mvh Jens
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. oktober 2006 - 08:29 #11
Umiddelbart synes jeg det virker til at være en hardwarefejl (fx dårlig Harddisk). Det er sjældent at vira er så agressive at de decideret ødelægger installationen. Men hvis tingene fungerer nogenlunde nu, vil jeg da gerne checke den for om der skulle være resterende infektioner. Men det kræver at du følger det råd, som jeg gav til at starte med.
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
19. oktober 2006 - 10:56 #12
Okay - jeg takker på forhånd. Lad os tjekke for en sikkerheds skyld.

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 10:55:05, on 19-10-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
C:\Programmer\SetWeb\SetWeb.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Rødvig Skibs- og Båd\Skrivebord\Alternativ.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SetecCertUtil] C:\Programmer\SetWeb\SetWeb.exe
O4 - HKLM\..\Run: [C-Media Mixer] Mixer.exe /startup
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O20 - Winlogon Notify: SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. oktober 2006 - 12:00 #13
Den ser ren og nydelig ud. Det ser ud til at Avast har taget sig godt af infektionen :-)

Kører det også som det skal nu?
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:13 #14
Det hele kører som det skal nu - jeg er glad og tilfreds - og du skal selvfølgelig have pointene. Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. oktober 2006 - 13:46 #15
Du er velkommen. For mig ville det også være helt i orden, hvis forevernewbie får halvdelen af pointene :-)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
19. oktober 2006 - 20:24 #16
Tak for at du tænkte på mig Ejvind, men jeg springer over denne gang. Du lavede det meste, og har da fortjent pointene :-)