Avatar billede thedumbone Nybegynder
30. september 2006 - 16:14 Der er 6 kommentarer

Sætte 2 computere sammen?

Hej!
Mig og min bror vil koble vores pc'er sammen så vi kan spille LAN mod hinanden i div. spil.
vi er koblet sammen i en router, i det vi er flere computere i huset.
Kan vi lave en forbindelse til hinanden uden at skulle putte et kabel fra den ene computer til den anden?
Ved f.eks. at bruge den router/ det netværk, der allerede er der?
og HVORDAN?!?!

håber der er nogen der ved noeget..
mvh Mikkel
Avatar billede sbm Nybegynder
30. september 2006 - 16:33 #1
Først vil jeg sige det er lidt rigeligt med point for sådan et spørgsmål. :-)

Hvis I allerede er koblet til netværket begge to, burde I være godt på vej til at spille.

I kan så eventuelt prøve at starte en kommandoprompt. Det gør man ved at trykke på START knappen nederst til venstre (hvis I altså kører Windows) og så vælge KØR eller RUN hvis det er en engelsk udgave.

Så skriver I CMD eller COMMAND såfremt CMD ikke virker. Så får I en "gammeldags" kommandoprompt. Her kan du skrive IPCONFIG og få oplyst IP adressen for din computer. Den skal du - for nogle spil - benytte for at kunne oprette forbindelse.

Det næste der kan være et problem, er hvis du f.eks. kører Windows XP, og firewall er slået til, og dit spil derfor ikke får lov til at kommunikere over netværket. Opsætning af det, kan jeg ikke huske i hovedet. Måske andre kan hjælpe?
Avatar billede sbm Nybegynder
30. september 2006 - 16:34 #2
Jeg skal måske lige sige, at jeg halvt forventer at routeren også fungerer som switch/hub for de tilkoblede computere. Det plejer de, men der skal da nok eksistere routere med flere indgangsstik som ikke gør.
Avatar billede thedumbone Nybegynder
30. september 2006 - 17:39 #3
okay. har fundet mit ip-nummer.. men har ikke nogen spil hvor man kan bruge det, desværre! Men for eksempel vil vi gerne spille warcraft 3 mod hinanden. og siden vi jo er forbundet i netværket på en eller anden måde, burde fejlen så ikke bare ligge i firewall'en`? men hvordan laver man det oM?
Avatar billede sbm Nybegynder
30. september 2006 - 17:49 #4
Først kan du prøve at afklare om de to computere overhovedet kan "se" hinanden.

prøv igen at starte en kommandoprompt.

Du kender allerede din egen IP, men nu skal du så også kende IP for din brors computer.

Prøv så at lave en PING over mod hans computer. Det gør du ved i kommandoprompten at skrive

ping ip-nummer-for-din-brors-computer
Det kunne f.eks. være
ping 10.0.0.10
hvis det altså er din brors ip-adresse.

Hvis du får nogle svar med et antal ms (millisekunder), kan de godt snakke sammen. Hvis du får nogle timeouts, kan de ikke se hinanden, og så er du nødt til at lave nogle tiltag for at gøre dette muligt.

Nu du siger Warcraft III. Har I to rigtige kopier af spillet, kan I jo begge gå online og spille mod hinanden over Battle.net.
Avatar billede thedumbone Nybegynder
20. november 2006 - 17:19 #5
Hovsa! har ikke haft internet i noget tid.. så har ikke kunne svare! :)

Men nu hvor jeg er back on track. så har jeg prøvet at PINGE computerne..

og de kan ikke se hinanden! antallet af ms er i hvertfald på 0.

Hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede thedumbone Nybegynder
22. november 2006 - 17:30 #6
fandt ud af problemet.. havde ikke dannet et ordentlig netværk mellem dem.. så nu kører det