Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 18:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Database insert into table

Nedenstående virker fint nok .. har colums, ID (auto incr), name, notes og date ..

name & notes = varchar, og date = datetime ..

Det jeg søger er, hvordan jeg nu fx klikker på en "opret medlem" button, at den så læser fra de 3 tekstfelter ovenover og laver en insert i databasen .. min nuværnede insert melder ikke fejl, men der sker heller ingeting :)

Hvordan kan det se ud :) ??

------ select der virker -----

string selectSQL = "SELECT Name, ID from mebers";
        SqlConnection con = new SqlConnection(connectionString);
        SqlCommand cmd = new SqlCommand(selectSQL, con);

        //Open the connection
        con.Open();

        //Define the connection

        DropDownList1.DataSource = cmd.ExecuteReader();
        DropDownList1.DataTextField = "Name";
        DropDownList1.DataValueField = "ID";

        //Activate the binding
        DropDownList1.DataBind();

        con.Close();

        //Make sure nothing is currently selected
        DropDownList1.SelectedIndex = -1;
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 18:16 #1
Glem det.. havde glemt commit ...

  cmd.Parameters.Add("?date", SqlDbType.DateTime);
        cmd.Parameters["?date"].Value = 10 - 10 - 2001;

Hvorn skal dates skrives for at den ikke klager over at at den får en int ?
Avatar billede nielle Nybegynder
27. september 2006 - 18:23 #2
cmd.Parameters["?date"].Value = new DateTime(2001, 10, 10);
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 18:27 #3
LAST_INSERT_ID() vil den ikke kendes ved.. men kom også fra lidt ældre mysql kode..  hvorn ser det ud med mssql ?
Avatar billede nielle Nybegynder
27. september 2006 - 18:41 #4
LAST_INSERT_ID() er fra MySQL. I SQL Server bruger man som regel @@IDENTITY.
Avatar billede nielle Nybegynder
27. september 2006 - 18:44 #5
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 18:49 #6
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Line 1: Incorrect syntax near '?'.
Line 1: Incorrect syntax near '?'.

Source Error:

Line 108:        cmd.Parameters["?date"].Value = new DateTime(2001, 10, 10);
Line 109:
Line 110:        cmd.ExecuteNonQuery(); <- fejl her .. :s
Line 111:    }
Line 112:}

---source----

  SqlConnection con = new SqlConnection(connectionString);
        con.Open();
        SqlCommand cmd = new SqlCommand("INSERT INTO member VALUES (@@IDENTITY, ?name, ?notes, ?date)", con);

        cmd.Parameters.Add(new SqlParameter("?name", SqlDbType.VarChar));
        cmd.Parameters.Add("?notes", SqlDbType.VarChar);
        cmd.Parameters.Add("?date", SqlDbType.DateTime);

        cmd.Parameters["?name"].Value = "Martin B";
        cmd.Parameters["?notes"].Value = "Lillebror";
        cmd.Parameters["?date"].Value = new DateTime(2001, 10, 10);

        cmd.ExecuteNonQuery();
Avatar billede nielle Nybegynder
27. september 2006 - 19:00 #7
Brug @-tegn i stedet for ?-tegn i dine parameters.
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 19:04 #8
ændrer ikk noget
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 19:08 #9
hehe .. fordi at jeg har stavet members forkert i db ;)

anyway ...

: An explicit value for the identity column in table 'mebers' can only be specified when a column list is used and IDENTITY_INSERT is ON.
Avatar billede nielle Nybegynder
27. september 2006 - 19:11 #10
Hvis du har defineret dit første felt i member-tabellen som værende en IDENTITY, så behøver du ikke selv tildele den en værdi.

SqlCommand cmd = new SqlCommand("INSERT INTO member VALUES (@name, @notes, @date)", con);
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 19:14 #11
Når det kna også blive for meget af det gode :D :D det virker weeee :D :D :D :D :D :D :D :D : D : weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

svar nu.... eller nu.. eller nu... weee
Avatar billede nielle Nybegynder
27. september 2006 - 19:18 #12
Hele pointen med en DENTITY er egentlig at den selv trækker et nyt nummer ved hver INSERT. Den svare m.a.o. til auto_increment i MySQL.

Du kunne godt have beholdt din @@INSERT i det ovesntående, men så burde du nok have valgt at undlade at gøre feltet til en IDENTITY i første omgang.
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. september 2006 - 21:13 #13
pr0n