Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:14 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man læse klientens ip adresse?

I forbindelse med licensstyring, vil jeg gerne aflæse brugerens ip adresse - jeg vil så checke om samme brugernavn og password benyttes fra en anden ip. Hvis dette er tilfældet, vil jeg spære for den sidst anvendte.

Findes der en function i ASP.NET der kan læse klientens ip adresse, når denne loader en side på serveren?

Hvis du har en anden ide til hvordan man kan styre, at kun betalende brugere får adgang til en application på en "offentlig tilgængelig" server kunne det også være interessant at høre.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. september 2006 - 11:16 #1
Fra Ekspertens regler:

Det er ikke tilladt at:
"oprette det samme spørgsmål flere gange - heller ikke selv om spørgsmålet kunne ligge i flere kategorier. Er der ikke indløbet tilfredsstillende svar på et spørgsmål efter 7 dage, er det dog tilladt at lukke det oprindelige spørgsmål, og oprette et nyt identisk."

http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede vejmand Juniormester
26. september 2006 - 11:17 #2
Sorry, havde ikke set du havde flyttet spørgsmålet.  :-(
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:21 #3
Er det en "robot" kommentar? Første oprettelse blev fejlplaceret - jeg beklager!
Jeg søger en pendant til $_SERVER["REMOTE_ADDR"] (php) findes tilsvarende i ASP.NET?
Altså en variabel der holder klientens ip adresse - alternativt, en function der kan læse den!?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2006 - 11:21 #4
Stakkels dem der har dynamisk ip.
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:22 #5
np :)
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:23 #6
Den skifter vel ikke hele tiden - altså hver gang vedkommende loader en ny side!?
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2006 - 11:23 #7
Request.ServerVariables["REMOTE_ADDR"].ToString()
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:25 #8
Løsningen er ikke 100% skudsikker, men den burde begrænse misbrug til én ad gangen!?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2006 - 11:25 #9
Den skifter ikke så længe de er opkoplet nej. Men er det ikke et login der skal bruges på længere sigt?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2006 - 11:27 #10
Hvis det bare er fordi du skal checke om brugeren allerede er indlogget, kan dette gøres med en session.
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:37 #11
Ja, det er det vel i princippet. Jeg er - som det tydeligvis fremgår - ny i ASP.NET.
Jeg kender sessions fra PHP men har aldrig brugt det til andet end at checke på, om en bruger var logget på. Ikke om der var dubletter!?
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 11:54 #12
Jeg har jo egentlig fået svar på mit spørgsmål -> Request.ServerVariables["REMOTE_ADDR"].ToString() - så post et svar på den jokkejensen

Hvis der en nogen af jer der har noget klogt at tilføje om hvor vidt brugen af sessions er en bedre løsning, vil jeg da gerne høre det inden tråden lukker.

Jeg skal bare kunne checke om en bruger er logget på, og at samme brugernavn og password kun kan bruges i en session ad gangen - kan man checke det ved brug af sessions i ASP.NET og hvordan!?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2006 - 12:23 #13
"Den skifter ikke så længe de er opkoplet nej" - jo den gør, i princippet. Jeg har ikke set det i Danmark, endnu, men det forekommer at en bruger sidder bag en pulje af forbindelser, med hver deres IP-nummer. Ved hver ny HTTP-forbindelse fra brugeren vælges den forbindelse med mindst belastning. Man kan sommetider se det i en log fra webserveren.
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 12:34 #14
Det gør jo den tænkte løsning ubrugelig :(
Kan man i ASP.NET sammenligne indholdet af sessions på serveren, så man her checker om det samme login er aktivt på flere brugere? Hvordan løses problematikken helt generelt - det må jo være brugt/løst på utallige sites!?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2006 - 13:14 #15
Hvis brugeren identificerer sig ved login/logud, så registrerer du det vel bare i en database, og kigger der.
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 13:22 #16
Ja, jeg vil jo gerne forhindre at flere bruger det samme login, men jeg ved ikke hvornår en given bruger er logget af?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2006 - 13:30 #17
Det kræver selvfølgelig lidt sql-trafik, men registrer tid for hver handling, og er der gået 20 minutter (fx. svarende til session-timout) er han logget ud. Men lav også en "logud"-knap.
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 13:36 #18
Jeg kan stadig ikke gennemskue hvordan jeg kan skelne, om det er den "rigtige" bruger der er ved at logge på igen - uden at have logget af - eller om det er en anden der bruger samme username og password!?
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 13:37 #19
Øvelsen går jo ud på at forhindre flere brugere af samme username and password - i hvert fald på samme tid...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2006 - 13:42 #20
"om det er en anden" - fx med en sessionvariabel.
Avatar billede bomann Nybegynder
26. september 2006 - 14:07 #21
"Det forekommer at en bruger sidder bag en pulje af forbindelser, med hver deres IP-nummer"

Er det så bagerste værdi der skifter 127.0.0.X?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2006 - 17:06 #22
Nej, der kan være stor forskel. Man vil fx gøre det, hvis man har flere udbydere, og deres respektive IP-numre kan være meget forskellige. Som sagt, jeg har ikke observeret det i Danmark, og det er næppe noget enkefru Hansen i Bredgade giver sig i lag med, nok nærmere BigFirma i BigTown i BigCountry. På den anden side var der jo en dansk udbyder der på grund af konfigureringsfejl eller for få IP-adresser fik skiftet IP-adresser hos sine kunder hvert 5. minut - engang...
Avatar billede bomann Nybegynder
24. oktober 2006 - 18:56 #23
lukket