Avatar billede plerik Nybegynder
24. september 2006 - 17:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Køling af Laptop

Jeg har købt en Centrino baseret ASUS Laptop med en Pentium M. 1.86. Nu læser man af og om køleplader til latops, jeg tænker på en plade til at stille sin laptop på, med blæsere til at køle bunden. Det jeg ikke rigtig kan finde ud af er, er dette godt nok nødvendigt? - Er det spild af penge at købe en sådan, eller er det en god ide? - Hvor varm må sådan en Pentium M. processor blive? - Min kan blive fra ca. 47 grader og op til ca. 62 grader, alt efter hvad jeg kører.
Avatar billede chalde Seniormester
24. september 2006 - 18:47 #1
Hvis den bliver for varm, skal du som forbruger ikke acceptere det.
Du har købt et produkt, og det skal bare virke.
Har du mistanke om at den blive for varm (at den crasher eller bliver ustabil) skal den byttes.
IMO spild af penge ja, for det skal ikke være nødvendigt med ekstra køling.
Avatar billede lzs Nybegynder
24. september 2006 - 19:10 #2
Jeg har selv en Pentium M processor og der står at warning temp er 85 grader og shutdown er 95 grader. Så din er ikke "for" varm, men jeg synes nu stadig at det er rimelig meget. Min ligger på 35-38 grader når jeg ikke laver noget særligt og ca. 10 grader varmere når den kører på fuld tryk.
Avatar billede plerik Nybegynder
24. september 2006 - 19:54 #3
Nu skal det siges, at jeg observerede temperaturen efter en hel dags brug med førstegangsopsætning af pc'en og installation af diverse programmer. Efter hvad jeg har hørt og læst mig til skulle ASUS også lave nogle glimrende laptops (min er en A6VM serie med separat geforce grafikkort). Jeg går ud fra, at alt andet hardware i pc'en også er blevet varmt efter flere timers brug og derfor vil have indflydelse på cpu-temp. - Men min mening var også, at det da ikke burde være nødvendigt at lave ekstra køling.
Avatar billede lzs Nybegynder
24. september 2006 - 20:57 #4
Hvis du har haft den tændt længe, vil jeg ikke mene at den er for varm
Avatar billede plerik Nybegynder
24. september 2006 - 21:21 #5
Tak for kommentarene! - Et sidste spørgsmål, jeg har altid havt lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg giver point, nogle svar på dette?
Avatar billede lzs Nybegynder
25. september 2006 - 09:03 #6
dem du synes har hjulpet dig skal du have til at lægge et svar, og derefter markere du navnet og accepterer.
Avatar billede plerik Nybegynder
25. september 2006 - 19:51 #7
Så syntes jeg du skal have mine point Izs!
Har iøvrigt kontaktet ASUS og de siger, at idle temp for den pågældende er mellem 50 og 70 grader, så i følge det så bliver den slet ikke for varm, da den mest alm. temp for den er mellem 45 til 50 grader. Kun hvis den har arbejdet hele dagen med installation, d.v.s harddisken stort set har arbejdet hele tiden, kan den nærme sig de 60 til 61 grader (den er opsat til High Performance).
Avatar billede lzs Nybegynder
25. september 2006 - 20:35 #8
Jamen så lægger jeg lige et svar :P
Hvis du har mod på det, kan du prøve at lege lidt med Notebook hardware control (NHC) http://www.pbus-167.com/chc.htm med det program kan du bl.a. sænke strømmen til cpu'en, hvilket giver mindre varmeudvikling og også lidt længere batterilevetid.