Avatar billede hinca Nybegynder
21. september 2006 - 13:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

mailserver til sme server 7.0

Hej Eksperter
Jeg har en SME server 7.0 der kører mine websider og det virker rigtigt fint.
Nu vil jeg gerne have en mailserver på den også. Jeg vil IKKE bruge den der ligger i som standart, da jeg syntes den er noget bøvlet at rode med når man har flere domæner.
Derfor er jeg på udkig efter en der kan klare pop3 webmail flere domæner og den skal naturligvis kunne konfigureres gennem et webinterface.
jeg har 10 domæner og ca. 50 brugere
Hvad skal jeg vælge??
hvis der er en løsning som er gratis vil det være at foretrække.

håber på et hurtigt svar, da det haster lidt.

Hilsen hinca
Avatar billede langbein Nybegynder
21. september 2006 - 22:34 #1
Det meget hurtige, enkle og presise svar, det er at det kan man slettes ikke. (Man kan ikke skifte ut den Qmail serveren som allerede er der.)

De fleste Linux distroer leveres med et sett med "forholdsvis løst sammenskrudde" servermoduler. SME server er helt motsatt. Her er alle funsjoner "tight sammanskrudd" hvor det hele (serveren) henger sammen som et funksjonelt hele.

På grunn av designprinsippet så er egenskapene til SME serveren i enkelte henseende de motsatte av andre Linux distroer. For en standard Linux distro, så vil det ofte være en helt rutinemessig oppgave å skifte ut mail serveren. For SME serveren så vil det i praksis være helt utenkelig å skifte ut mail serveren. Problemstillingen å skifte ut mail serveren var vel oppe på sme serverens utviklingsforum i forbindelse med den siste store oppgraderingen fra sme 6.0 til sme 7.0 Tror utviklerne kom fram til at oppgaven var for omfattende slik at Qmail ble beholdt.

Det man vinner med en slik "tight integration", det er en hurtig og enkel installasjon, enkel og hurtig konfigurering og en ekstremt bra stabilitet og driftssikkerhet. Så lett modifiserbar er den ikke.

Hvis man vil ha en "helautomatisk" server av liknende type som sme, som er lettere å modifisere så anbefales clarkconnect. Den er på et vis litt "løsere i fisken" og gjennom dette lettere å modifisere. Den har ellers en ganske utmerket mail server del og opplegg for virtuelle domener.

http://www.clarkconnect.com/downloads/
Avatar billede langbein Nybegynder
21. september 2006 - 22:36 #2
UPS .. Ser en note for den siste upgrade av comunity versjonen:

Mail - SMTP Server
Virtual domains are no longer supported.  This feature will return in a future release.

Da jeg testet den den forige versjonen så var disse funksjonene på plass.
Avatar billede hinca Nybegynder
13. maj 2007 - 06:12 #3
Hej Langbein
Jeg vil prøve clarkconnect når den kommer i en ny udgave
Lige nu kører jeg med en nas server med noget linux software, det kører rigtigt godt. Men lidt langsomt.
Læg lige et svar så du kan få poing
Avatar billede langbein Nybegynder
13. maj 2007 - 10:34 #4
OK :-)