Avatar billede newbie_dk Nybegynder
21. september 2006 - 11:15 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Jeg vil lave spil.

Jeg har i nogle år sukket efter at lave spil. Jeg har en bred viden indenfor programmering og mestre både java,c og php. Jeg har fast arbejde ved siden af studiet som programmør, så jeg ved hvad jeg laver.

Jeg har tænkt mig at starte med lidt spilprogrammering. I starten snakker vi om små spil til nettet, og her er jeg lidt på udebane. For hvilken teknologi er mest brugbar? Med min viden indenfor Java er det jo oplagt at lave java applet spil, men hvad med Flash? Det virker meget sejere, og umiddelbart virker det også som om at det fungere bedre til den slags...

Jeg skal bruge nogle tips.. Jeg har en masse koncepter, men jeg mangler et skub i den rigtige retning...

Det kan måske også lige nævnes at jeg absollut er programmør i ordets bedste forstand. Jeg har ikke de store kunstneriske evner, men min plan er sådan set at lave spillene uden flot grafik, og så finde en grafiker bagefter...

Det skal være mit hygge projekt ved siden af arbejde og studie. Men det ville jo være dejligt hvis jeg kan samle nok erfaring til at forsætte med det efter..

Jeg ved godt hvad jeg begiver mig ud i. Jeg er 21 år, det er ikke bare en ide jeg lige har fået og jeg er helt sikker på at jeg har evnerne til det...

Men giv mig et skub..
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2006 - 11:47 #1
Hej newbie jeg kan nok godt sætte dig i forbindelse med noget kompetence og erfaring omkring disse ting. Vi er selv ved at få udviklet et spil til nettet på baggrund af et fysisk spil. Smid mig en email på mso@mac.com så kan vi sludres ved i telefonen....

ChevaldelaMer
Avatar billede hacked Nybegynder
21. september 2006 - 20:05 #2
Du skal først finde ud af med dig selv om du vil udvikle spil der kan spilles via en browser, en mobil, en pc eller en consol.

Dernæst vil jeg foreslå følgende:

Browserspil - Flash eller Java.
Mobil - Java eller .Net Mobile Compact.... Husk på at smartphones nok i den nærmeste fremtid kommer til at dominere markedet.
PC - C++, .Net eller Java. C++ er det bedste hvad angår performance

Et 2D eller 3D spil?

Hvis du vælger PC og 3D skal du finde ud af om du vil udvikle i OpenGL eller DirectX. OpenGL har vist haft sine sidste kronede dage så sats på DirectX.

Uanset hvad du vælger så start med et simpelt spil såsom en 3D version af tetris eller lignende. Det kræver ikke de store grafiske talenter men du får lært det mest basale.

Ps. http://www.gamedev.net/ er et godt sted til at finde informationer.
http://www.gamasutra.com/ - Et andet godt sted.
Avatar billede hacked Nybegynder
21. september 2006 - 20:14 #3
Jeg købte for en del år siden en god bog ved navn OpenGL Game Programming skrevet af Kevin Hawkins og Dave Astle. Editor: Andre LaMothe.
Bogen beskriver blandt andet, hvordan man udvikler sin egen lille game engine samt et simpelt 3D shooter spil. Derudover behandler den 3D, Lyd, Keyboard ect.
Jeg ved der er en tilsvarende til DirectX.
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. september 2006 - 20:46 #5
Avatar billede newbie_dk Nybegynder
21. september 2006 - 21:27 #6
Det vil være browser spil til at starte med.. Man skal kravle før man kan gå =)
Jeg tror jeg vil gå efter noget flash.

Tak for hjælpen
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. september 2006 - 21:56 #7
så kan du starte her: http://www.flashkit.com/movies/Games/
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. september 2006 - 21:57 #8
flash bruger ActionScript (version 3 er lige kommet igang) menider en hel del og js.
så du skulle ikke have de store problemer med at komme igang.
Avatar billede AnyFellow Mester
22. september 2006 - 08:21 #9
Jeg har en god idé til et flash-spil:
http://www.eksperten.dk/spm/583053