Avatar billede mr-s Nybegynder
17. september 2006 - 12:29 Der er 1 kommentar

Universal og intel-MAC

Kære Eksperter.

Efter at apple offentlig gjorde MAC computere med intel-processere skal de programmer man køre på være Universal, altså så de både kan køre på Powerpc og intel-MAC. Men hvad sker der hvis man installere et program som ikke er Universal? vil det overhovedt kunne blive installeret eller vil det bare køre ustabilt eller hvad sker der? Nogen der har erfaringer med det??

På forhånd tak.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
17. september 2006 - 12:38 #1
Hvis du kører et PowerPC-program på en Intel, vil du ikke få noget umiddelbart problem med det, da MacOS indeholder en emulator til formålet (det er jo ikke umiddelbart muligt at skaffe Intel-udgaver af alle programmer).

Hvis du prøver at køre et Intel-program på en PowerPC, vil du ikke få lov til det, da der ikke er en emulator, og operativsystemet dermed ikke kan forstå det.

Det er primært derfor man bruger Universal binaries: Du sikrer at programmet kan køre på så mange Macs som muligt, og du slipper for at distribuere flere forskellige versioner seperat.