Avatar billede arnepedersen Forsker
16. september 2006 - 22:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Objektiv til Canon Eos 400D

Jeg har købt det nye kamera fra Canon, EOS 400D, men vil gerne kunne zoome mere ind end det medfølgende objektiv (18-55) kan. Hvad vil I anbefale? Jeg har hørt at Sigma 17-70 skulle være sagen, hvad siger I?
Jeg har også hørt at ældre objektiver til analoge kameraer kan benyttes med en konverter. Er det en mulighed?
Hvor kan jeg eventuelt købe et brugt Sigma/Canon, eller andet der passer, til en fornuftig pris. Er der en her, på Eksperten der ligger inde med et godt objektiv jeg kan anvende, til en fornuftig pris?
Avatar billede pehory Nybegynder
17. september 2006 - 12:17 #1
Du kan benytte alle canon objektiver der 'hedder' ef eller efs. Ældre canon-objektiver kan bruges med en mellemlægningsring, men derved mister du autofokus.
Du kan finde brugte objektiver på qxl, dba og på fotokritik.dk
Hvilket objektiv du skal have kommer bl.a. an på din pengepung. Jo dyrere, desto bedre. Hvad fotograferer du? Måske skulle du have en 55-200 eller noget i den stil?
Avatar billede arnepedersen Forsker
17. september 2006 - 13:24 #2
Er det ikke sådan at man mister autofokus uden denne mellemring?
Jeg fotograferer lidt af hvert, så ent objektiv på 17-70 er efter jeg har hørt passende til mit behov.
Det med pengepungen er af vital betydning da jeg til februar bliver folkepensionist.
Avatar billede pehory Nybegynder
17. september 2006 - 15:08 #3
Hvis objektivet er af typen EF eller EF-S passer det til kameraet og autofokus virker. Hvis det er af typen FD (meget gamle objektiver) skal du have en ring imellem, og så mister du autofokus.
Er dit budget 1000, 2000, 5000 eller hvor meget? Sigma som du nævner laver tit også gode objektiver, der er lidt billigere end canons.
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. september 2006 - 08:45 #4
Jeg har ikke afsat noget på mit budget, har faktisk allerede oveskredet det ved kamerakøbet.Men jeg er i opklarings-fasen. Det kunne jo være jeg kunne presse lidt mere ud af min efterløn.:-)Jeg takker for dine fine kommentarer, som er gode at blive klog på.Jeg handler selv på QXL, så der ser jeg efter "guldkorn"
Avatar billede pehory Nybegynder
19. september 2006 - 16:04 #5
Med objektiv får du hvad du betaler for.
Du kunne bruge dit nuværende objektiv til du har sparet op til et ordentligt alternativ. Canons L-serie er dyr - men objektiverne er altså også væsentligt bedre end ikke-L.
Ind til du har sparet op til et ordentlig objektiv kan du jo bare beskære lidt i billederne - du har jo 10 mp at tage af.

Jeg tillader mig at lægge et svar - så hvis du synes du har fået noget ud af mine kommentare kan du jo give mig point.
Avatar billede pehory Nybegynder
19. september 2006 - 18:05 #6
Hov - her kommer svaret
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. september 2006 - 14:07 #7
Har nu købt er brugt objektiv for 950,kr : Canon EF 28-105 mm f: 3,5-4,5 USM.
håber det er et godt et der dækker mine behov.

Er der nogen som kender dette objektiv, og som kan fortælle om det er ok. til prisen?
Avatar billede madsgudik Nybegynder
26. september 2006 - 21:56 #8
Hej Arne.

Jeg har selv dette kamera til mit gode gamle analoge canon, og er selv lige ved at købe et 400D. Je har været godt tilfreds med objektivet, det tegner skarpt, er rimelig hurtigt på autofokus. Jeg forventer at brige dett objektiv meget fremover. At jeg så har et 100-300 obejktiv er jo bare luksus, men det skal vist mest bruges til sports og natur fotos. 950 kr virker som en god pris, det jeg aldrig solgt mit for §:-). God fornøjelse.
Avatar billede madsgudik Nybegynder
26. september 2006 - 21:58 #9
OK, rettelse, det er jo naturligvis 28-105 objektivet jeg har. Sorry folks.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2006 - 22:21 #10
husk at de 28-105 mm skal du lige gange med 1,6 så din vidvinkel ryger en tur
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. november 2006 - 08:56 #11
Både ja og nej, jeg har jo stadig mit originale objektiv 18-55.