Avatar billede dany Nybegynder
13. september 2006 - 22:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker Digital signatur rent faktisk

Hej...

Jeg har søgt lidt omkring hvordan digital signatur virker her på exp.dk men de fleste af de links som er blevet givet til folk virker ikke, og en del af dem er til KMD(er det ikke TDC der styre den digitale signatur i øjeblikekt), så ville lige selv spørge.

Altså jeg ved udemærket godt at det består af en privat og en offentlig nøgle, og har læst en del om det men jeg kan ikke få det til at hænge sammen.

Altså de fleste steder skriver de at at hvis f.eks jeg vil sende en email til min advokat så skal jeg kryptere mail'en med min egen private nøgle og advokatens offentlige nøgle.

men når advokaten modtager mail'en hvordan kan han så dekryptere den? han har jo ikke min private nøgle, kun sin egen offentlige nøgle! der står at han skal bruge sin egen private nøgle, men hvordan kan der så være noget sikkerhed i det, for så må de private nøgler jo være ens. ??
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. september 2006 - 22:41 #1
Prøv at se om ikke du kan finde det her: http://www.digitalsignatur.dk

Hvis ikke det står her, er det nok ikke værd at vide ;-)
Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
13. september 2006 - 22:51 #2
Du har to nøgler en Privat og den Offentlige
Når du kryptere med den Private så bruger man den Offentlige til at læse det krypteret med
Når du kryptere med den Offentlige så bruger man den Private til at læse det krypteret med
Den Offentlige nøgle kan ikke dekryptere noget der er krypteret med den Offentlige nøgle. Men den kan kontrollere en mail der er signeret med den Private nøgle.
Dvs.
Hvis du skal sende mails til din advokat: Så vil du først signer den så han(med din Offentlige nøgle) kan kontrollere at det er dig der har sendt den. Derefter vil du kryptere den med din advokat's Offentlige nøgle, så det er kun ham(med hans egen Private nøgle) kan læse din mail.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. september 2006 - 22:56 #3
Det bunder jo sådan set i hvordan et public/private-key system fungerer.

Det der sker er at når du bruger din private nøgle til at kryptere, har du en besked der så kan dekrypteres med din offentlige nøgle (som advokaten har/får). Tilsvarende kan han bruge sin private nøgle til at dekryptere noget der er krypteret med hans offentlige nøgle.

Ret beset er det heller ikke nødvendigt at kryptere med andet end modtagerens offentlige nøgle, men ved samtidigt at bruge din egen private nøgle, beviser du dermed at det virkelig er dig der har sendt beskeden (da din offentlige nøgle er påkrævet for at dekryptere, og der ikke er andre end dig der kan have den private nøgle der er anvendt).
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. september 2006 - 22:56 #4
Nå, der var jeg lidt for langsom - sådan kan det jo gå :)
Avatar billede dany Nybegynder
13. september 2006 - 23:02 #5
ahh det var ellers godt det der :-P
Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
13. september 2006 - 23:05 #6
pidgeot >> Heh, jep kender det selv. :)
dany >> Glad for det hjalp.
Avatar billede dany Nybegynder
13. september 2006 - 23:31 #7
bare lige en ekstra ting, fandt den her side http://www.openway.dk/digsa4.html og der skriver de om symmetrisk-kryptering, asymmetrisk-kryptering og certifikater. Bruger digital signatur alle delene på en gang?
Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
14. september 2006 - 08:09 #8
Digital signatur er en asymmetrisk-kryptering.
Den side du har der, forklarer om forskellige krypterings metoder nemlig symmetrisk kryptering og asymmetrisk-kryptering
Symmetrisk kryptering: Det er hvor den samme nøgle bruges til at kryptere og dekryptere med.
Og så er der.
Asymmetrisk-kryptering: Her kan den samme nøgle ikke kan kryptere og dekryptere men hvor der skal bruges en dekrypterings nøgle og en krypterings nøgle og det er derfor digital signatur ligger i den kategori.
Avatar billede scorp-d Nybegynder
14. september 2006 - 12:20 #9
okay.... og de skriver også at den digitale signatur bruger en hash-værdi... og så vidt jeg har kunnet læse så bruger man ikke det ved den digitale signatur som man kan få ved TDC....