Avatar billede lanthernen Nybegynder
09. september 2006 - 11:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg ikke bruge "danske" bogstaver

Hvordan bruger jeg æ,ø,å og Æ,Ø,Å bogstaverne?

Jeg har et lille foto galleri på nettet:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<simpleviewerGallery maxImageWidth="1024" maxImageHeight="768" textColor="0xFFFFFF" frameColor="0xffffff" frameWidth="20" stagePadding="40" thumbnailColumns="3" thumbnailRows="3" navPosition="left" title="Vi bygger nyt CasaBo hus i Lystrup" enableRightClickOpen="true" backgroundImagePath="" imagePath="" thumbPath="">
<image>
    <filename>Grund1.jpg</filename>
    <caption>3 måneder</caption>
</image>
<image>
    <filename>Grund2.jpg</filename>
    <caption>Soveværelse</caption>
</image>
</simpleviewerGallery>

Mit prob er at æ,ø,å ikke bliver gengivet.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. september 2006 - 11:44 #1
Gem din fil i UTF-8, som din XML-header jo også angiver at filen er i.
Avatar billede lanthernen Nybegynder
09. september 2006 - 11:48 #2
skal nok lige ha' det præciseret lidt mere - er ikke en haj....
Avatar billede old-faithful Praktikant
09. september 2006 - 11:52 #3
Åbner du din fil i f.eks. Notepad, kan du når du vælger "gem som" også vælge at "Kodning" skal være "UTF-8" (det står under "filtype" boksen).
Avatar billede old-faithful Praktikant
09. september 2006 - 11:54 #4
... hvis du kigger i første linje af din XML fil står der også encoding="UTF-8". Det du gør er kort sagt at gemme dokumentet i det "format" som dokumentet også selv angiver at være i.
Avatar billede lanthernen Nybegynder
09. september 2006 - 12:24 #5
i har begge hjulpet så pidgeot kan smide svar her og jer opretter et nyt til dig old-faithful...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. september 2006 - 12:24 #6
...dog er lige Notepad ikke en god editor til at gemme UTF-8, da den indsætter et BOM (Byte Order Mark) der ikke bør være der. Det er muligt det ikke vil give problemer i det her tilfælde, men det kan det meget nemt ende med at gøre, fordi det ikke bliver ignoreret af alle programmer.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. september 2006 - 12:25 #7
Lanthernen, man behøver ikke oprette et ekstra spørgsmål for at give point til to på en gang :)
Avatar billede lanthernen Nybegynder
09. september 2006 - 12:26 #8
ok did not know that
Avatar billede old-faithful Praktikant
09. september 2006 - 14:15 #9
Det er i orden - gem dem til en anden gang. Jeg springer over.. uddybede jo bare pidgeots svar ;-)