Avatar billede sisemen Nybegynder
08. september 2006 - 22:55 Der er 6 kommentarer

Pascal = Delphi

Jeg står og har et "akut" behov for at lære Pascal. Det skal være Pascal, idet jeg skal bruge det til at programmere Proces Data udstyr - og de anvender Proces Pascal. De afholder selv nogle kurser i Proces Pascal, men de forventer et grundlæggende kendskab til Pascal. Og idet jeg ikke har den store forstand på programmering - udover PLC Ladder, Funktions blokke og SCL, synes jeg at det er en god idé at lære Pascal først. Men jeg har et problem: jeg kan ikke finde nogle kurser eller "selvhjælp sider" med Pascal. Men jeg har "luret" lidt på; Pascal blev Visual Pascal, Visual Pascal blev Turbo Pascal, Turbo Pascal blev Delphi (sådan ca. tror jeg nok !?). Vil det så sige at grundlæggende er Delphi det samme sprog som Pascal, bare med flere funktioner ? - kan jeg programmere Pascal hvis jeg kan Delphi ? Der findes nemlig flere steder man kan lære Delphi, så det ville gøre det hele lidt nemmere for mig hvis det forholder sig sådan...

/sisemeN
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. september 2006 - 22:59 #1
Stort set ja. I Delphi finder du en særlig form for "Object Pascal", hvis jeg husker rigtigt, men en delmængde er det man kunne kalde "rigtig" Pascal. Ved at lære Delphis variant af Pascal, kan du komme til at lære dig selv nogle ting, som ikke kan bruges andre steder, men de grundlæggende ting er de samme.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. september 2006 - 01:01 #3
Manualen til Process Pascal er her: http://www.proces-data.dk/index.html?4T/00S001P1D5/HOK5L-01/Description_ENG.htm

Jeg kunne godt forestille mig at det er et ret begrænset sprog med nogle helt specielle ting i ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2006 - 01:44 #4
Delphi er et superset af Pascal, men der er ret mange udvidelser.

Jeg synes ikke at Delphi vil være specielt velegnet til at lære Pascal som sådan.

Free Pascal som coderdk linker til eller GNU Pascal tror jeg er bedre.

Som jeg husker GNU Pascal så ligger de ligefrem vægt på at følge standarden
(ja - Pascal er ISO standardiseret).

http://www.gnu-pascal.de/gpc/h-index.html
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2006 - 02:58 #5
sisemen ?
Avatar billede sisemen Nybegynder
05. oktober 2006 - 13:10 #6
Sorry...blev lige væk for en stund.

Jeg takker for jeres gode råd og bud. Imidlertid er der sker det at jeg ikke nødvendigvis behøver at lære det her og nu, de fandt "desværre" på noget andet. Dog er jeres idéer ikke tabte, jeg kunne nemlig stadigvæk godt tænke mig at lære at programmere andet end lige SCL, STL, Ladder og lignende. Måske kan jeg få mulighed for at bruge lidt pascal alligevel, men så tror jeg nu nok at jeg vælger at følge en tutorial eller sådan noget. Men højst sandsynligt kommer jeg ikke til at arbejde med Proces Pascal alligevel, så det kunne jo også være at jeg skulle vælge et andet sprog !? Jeg ved bare ikke helt hvad det skulle være for et sprog, men måske noget "grundlæggende" sådan at man måske kunne drage fordel af det når man skulle lære et nyt sprog !? Det kunne også være at jeg bare skulle holde mig til Pascal ?!?
Men igen, tak for svarene...

/sisemeN