Avatar billede mnm2004 Nybegynder
07. september 2006 - 15:26 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke opsætte mit acces point!

Jeg har lige købt et acces point (allnet ALL0265)
jeg satte det til som man skulle, og loggede på det (default)
og ville derefter sætte den op med kryptering. Så gik ind i internet explore og skrev den angivne ip-addresse (192.168.1.100) men den kunne den ikke finde..
Er der nogen der ved man så kan gøre ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. september 2006 - 17:07 #1
Er der lys i WLAN og LAN lampen ? ?

Til hvad og hvordan har du koblet access pointett ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. september 2006 - 17:19 #2
Kan du koble kablet op til access punktet, så er det en fordel mens du laver opsætningen.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
07. september 2006 - 17:41 #3
lige nu er jeg på nettet over den. men vil jo gerne kunne kryptere og blokere mac-addreser. det er et AP uden andre stik end det man skal forbinde med ens router..
Avatar billede eld Nybegynder
07. september 2006 - 22:36 #4
Brug et RJ45 kabel til at sætte i accesspointet (også selvom du må leve uden inet i 10 min ;)) - det er klart du ikke kan finde 192.168.1.100 hvis accesspointet er på nettet imens... så burde du kunne forbinde til det med det samme...
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2006 - 10:21 #5
Det var derfor jeg spurgte til:

"Til hvad og hvordan har du koblet access pointett ?"

Hvis du laver en Start > kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig /all og tryk enter. Så angiver den den IP adresse som din maskine har fået, men da jeg ikke kender opsætningen af allnet eller det der kommer før, så kan jeg ikke vide hvor IP adressen kommer fra. Har du en router før allnet, så kan det være denne der giver IP adressen.

Er det allnet der giver dig IP adressen, så er det denne IP adresse du skal skrive i adressefeltet i en browser for at få adgang til opsætningen af det trådløse net.

Har du en router før allnet kan du koble dig til denne med kabel, og så køre opsætningen derfra, men hvis du kan komme på nettet gennem allnet, så skal det være muligt at komme ind i opsætningen derfra. Det kunne være at IP  192.168.1.100 er forkert.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
08. september 2006 - 14:51 #6
#eld: hvad mener du med det ? skal jeg forbinde min computer til AP'en direkte med et kabel ?

#Dragonknight: Min opsætning er sådan: Internetforbindelse - almindelig Router - accespoint - Computer.
Når jeg går ind i cmd, får jeg dette:
Ethernet-netværkskort Trådløst netværksforbindelse:
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks: sydfynsnet.dk
  IP-adresse: 10.51.104.54
  Undernetmaske: 255.255.255.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
08. september 2006 - 14:52 #7
der manglede lige noget i den forrige:
Standardgateway: 10.51.104.49
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2006 - 18:02 #8
prøv en ipconfig /all
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
08. september 2006 - 18:20 #9
Sæt dit AP til din pc direkte med et kabel, kig i vejledningen til AP vilken IP adresse det har som default, og hvilken IP du skal bruge for at konfigurerer det.
Det hele står normalt i manualen :-)

/Jan
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
09. september 2006 - 11:13 #10
Med ipconfig /all skriver den:
Windows IP-konfiguration

Værtsnavn: Min
Primært DNS-suffiks: ----
Modetype: hybrid
IP-routing aktiveret: nej
IP-proxy aktiveret: Nej
Søgeliste for DNS-suffiks: sydfynsnet.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:
Medietilstand: Mediet afbrudt
Beskrivelse: ULi PCI Fast Ethernet Controller
Fysisk adresse: 00-40-D0-8A-61-1B

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks: sydfynsnet.dk
Beskrivelse: Winbond W89C33 mPSC 802.11 Wireless LAN Adapter
Fysisk adresse:00-60-B3-FB-A1-86
Dhcp aktiveret: Ja
Automatisk konfiguration aktiveret: Ja
IP-adresse: 10.51.104.49
Undernetmaske: 255.255.255.240
Standardgateway: 10.51.104.49
DHCP-server: 192.168.101.20
DNS-servere: 82.150.64.242
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
09. september 2006 - 11:15 #11
#Lundorff-net: Har jeg prøvet, og det er heller ikke sådan det er fremvist i manualen.
Avatar billede plx Nybegynder
09. september 2006 - 16:22 #12
brug en statisk ip, som ligger i samme subnet som routeren
f.eks. 192.168.1.99  255.255.255.0

som det er nu, forsøger den at finde routeren ved at gå ud på internettet, og det går ikke
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2006 - 21:45 #13
Din router giver dig IP 10.51.104.49 Det syntes jeg er en underlig adresse, som der ikke normalt forekommer. Jeg kunne forstå hvis det var 10.0.0.xxx eller 192.168.xxx.xxx

Jeg forstår ikke du prøver 192.168.1.100 , for access punktet er jo koblet til routeren, og vil derfor have en IP i samme range som routeren.

Det undrer mig også, at den tildelte IP adresse er den samme som IP adressen for Standart Gateway. Det kan ikke være korrekt. Jeg tror der er noget gruelig gaalt med dit netværk.

Hvad med om du lavede en reset af routeren og accespunktet på samme tid. Husk på at der skal være strøm på for at reset virker, og du skal holde knappen inde i 10 - 15 sekunder.

Når begge enheder er genstartet, kan du prøve at lave en ipconfig /all igen. Fortæl for guds skyld, hvis den giver samme resultat.
Avatar billede plx Nybegynder
09. september 2006 - 21:50 #14
Jeg synes det lyder logisk nok, nemlig at han ikke har sin egen NAT router, og at ipen er tildelt af udbyderen. Det er ret typisk, at et AP kommer med en pre-konfigureret statisk ip
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2006 - 21:50 #15
Jeg har ikke på nogen måde sagt det er ulogisk, men blot underligt. Og det er også underligt at have en router der ikke styrer DHCP, men lader udbyderen om dette. I så tilfælde er der ingen grund til at have en router. Er det som du indikerer plx, så fungerer routeren jo blot som en switch.
Og det hjælper jo ikke spørger til at få accespunktet op at køre.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
10. september 2006 - 21:59 #16
UPS. Kommer lige med en RETTELSE!!!!
det er ikke en router som AP'en er tilsluttet til, undskylder meget, men det er en switch!!
Undskyld misinformationen..
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
11. september 2006 - 21:09 #17
Med disse nye info, er der så nogle som ved hvad problemet er.?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 08:15 #18
Du må så også lige fortælle om det er en boligforeningsnetværk (delt med andre) eller du har din egen forbindelse til nettet ?

Du har altså et stik i væggen, og dertil er koblet en switch og derefter dit AP ?
Avatar billede plx Nybegynder
12. september 2006 - 08:47 #19
Umiddelbart er det som jeg skrev tidligere. Med din 10.x ip kan du ikke tilgå 192.x ipen på dit AP. Det kan løses ved at opsætte en midlertidig statisk ip på din pc
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 08:49 #20
Det er noget der er hedder sydfyns net. det er et netværk lavet af sydfyns el. gennem lyskabler. (10/10 mbit). I huset har vi en omformer (fra lys til almindelige signaler) det ene kabel er så forbundet med en switch, som flere computere er sluttet til (alle i samme bygning) et af kablerne går til AP'en.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 12:18 #21
Nu kender jeg ikke Allnet, og kan ikke finde en manual til den, men det ville have været meget lettere at styre dit LAN, hvis du havde en router med trådløs i stedet for Allnet. Det er faktisk lidt synd for dig, at du har anskaffet dig en Allnet, når du for næsten de samme penge kunne få en rigtig router med trådløs.

Nå men pyt med det.

Som det fremgår her 09/09-2006 11:13:24 så har du fået en IP adresse, og dermed har dit AP fat i et eller andet.

For at sætte sikkerhed op på AP, kan du koble dig direkte til AP, og gøre det den vej. Så tag LAN stikket ud af Allnet'en, og tag et kabel og forbind Allnet'en med din computer.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 16:48 #22
#dragonknight: Skal det være et lige eller krydset kabel, for har prøvet med et krydset og det virkede ikke.
Avatar billede plx Nybegynder
12. september 2006 - 16:52 #23
uanset hvordan du kobler dig op mod dit AP, så er det spørgsmål om at give din pc den rigtige ip. AP har ingen DHCP server, så du skal sætte den selv
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 16:53 #24
hvordan sætter jeg så min computers ip-adresse ?
der stod godt nok noget i guiden om at jeg skulle sørge for at min computer havde samme ip som AP'en
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 20:31 #25
Jeg mener det skal være er lige gennem kabel.

Under egenskaber for LAN forbindelse kan du sætte din IP adresse. Kontrolpanel > Netværksforbindelser
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 20:42 #26
#dragonknight: Jeg er ikke sikker på hvad det er jeg skal gøre.
http://www.mvdesign.dk/wlan.jpg
dette er et billede af der jeg tror jeg skal skrive noget.
kan du muligvis beskrive det ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 20:56 #27
Proxy server skal du ikke anvende. Hvor har du den side fra ?

Her justerer du IP adressen:
I kontrolpanelet åbner du netværksforbindelser. Du højreklikker på LAN forbindelse og vælger egenskaber. Under faneblad generelt scroller du ned til TCP/IP, markerer det, og trykker på egenskaber. Under faneblad generelt sætter du maskinen op til IP adresse. Marker "Brug følgende IP adresse", og under IP adresse kan du skrive en adresse. Husk undermasken den sætter du til 255.255.255.0
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 21:03 #28
hvad med standardgateway ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 21:10 #29
ingenting for en sådan findes ikke når du kobler direkte op på AP.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 21:37 #30
desværre det virker ikke. :S jeg bider det surer æble og sender den retur. der må findes andre der virker med det samme.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
12. september 2006 - 21:38 #31
Men hvis der er nogle der ved præcis hvordan man gør er i meget velkomne til at skrive det.. så jeg undgår porto :P
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 21:40 #32
Har du købt den på nettet i DK, så ville jeg returnere den, og anskaffe en trådløs router i stedet.
Avatar billede plx Nybegynder
12. september 2006 - 21:41 #33
hvilken ip sætter du maskinen op med?
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
13. september 2006 - 08:53 #34
Jeg skal bruge en AP. fordelleren skal sidde et bestemt sted, og derfra ville den ikke kunne række langt nok.
jeg prøvede først at sætte den til 192.168.1.100
da det ikke virkede prøvede jeg 192.168.1.1
jeg tilsluttede den direkte til AP'en ved hjælp af et lige kabel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2006 - 16:16 #35
Når du har koblet AP til maskinen md lige kabel, kan du så ikke resette AP på den lille resetknap. Der skal være strøm til den når du gør dette.

Fulgte der ikke en CD med til AP'en, for normalt stikker man denden  CD, og kører setup programmet derfra. Det vil så finde AP automatisk.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
13. september 2006 - 16:22 #36
hvad skulle det gøre at jeg resettede ?
jo der fulgte en cd med, men der var kun en guide på den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2006 - 18:06 #37
En reset bringer AP tilbage til den tilstand som da du fik den.

De AP'ere jeg har installeret koblede man den bare til en maskine med kabel, og så kørte setup programmet fra CD'en.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
14. september 2006 - 16:30 #38
Men da jeg ikke har kunne ændre noget i den, har den vel ikk selv ændret noget ?
ok, jeg prøver endnu en gang..
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. september 2006 - 20:22 #39
Har du manualen i pdf format, kan du sende den til mig, for aå vil jeg tage en kik i den.

dragonknight snabela mailme dot dk
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
14. september 2006 - 21:28 #40
Den skulle være sendt nu.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2006 - 09:05 #41
192.168.1.100 er blot et eksempel nævnt i manualen.

Glem trådløse for en kort tid.Du må koble dig op på routeren med kabel. Kan du det ?

Når du er koblet kablet til routeren, laver du en ipconfig /all for at se din IP adresse og din gateway.

Hvilken IP giver dette ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2006 - 09:05 #42
Og hvilken gateway ?
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
15. september 2006 - 16:34 #43
Jamen det er ikke en router.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
15. september 2006 - 16:35 #44
Ok spørger en gang til så jeg er sikker, når jeg skal forbinde den med et kabel, skal jeg så bruge et lige eller krydset ?
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
15. september 2006 - 17:46 #45
Jeg har nu prøvet begge dele, efter at have reset'et AP'en, slukket den og tændt den igen. Ip'en jeg får tildelt er begge gange : 169.254.23.114
Undernetmasken er 250.250.0.0
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2006 - 17:47 #46
Du skal bruge et lige.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2006 - 17:53 #47
Problemet er at vi ikke kender IP adressen til AP, og når du kobler AP til dit stik i væggen, så tildeler fynnet den en IP.

Havde du en router, og kobler AP til denne, samtidig med at du kobler din maskine til routeren, så kan man i routeren se hvilke enheder der er koblet til routeren, og den vej kunne deet afsløres hvilken IP AP har. Efterfølgende kunne du med din maskine gennem routeren og videre til AP, sætte AP op.

Kender du en der har en router, så du kunne prøve dette. ?

Ellers er jeg ved at være tom for ideer.
Avatar billede plx Nybegynder
15. september 2006 - 19:43 #48
Normalt plejer et access point at skulle konfigueres til at køre DHCP, ellers kører det med en statisk ip.

Hvis access pointet ikke har autosense, skal der benyttes et krydset kabel.

Du burde fint kunne tilgå interfacet trådløst

Hvis AP har 192.168.0.100 skal du vælge en ip i området 192.168.1-254 (men ikke .100)
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. september 2006 - 00:56 #49
Det det drejer sig om, er at dit AP ikke har forbindelse med andre maskiner end din Computer, og at AP er resat, så den har IP 192.168.1.100
Når du så giver din Computer en IP i samme segment (192.168.1.xxx) så vil du kunne tilgå opsætningen i AP ved at skrive 192.168.1.100 i adressefeltet i en webrowser og trykke enter.

Derfor:
Hvis du nu kobler din computer direkte til AP med et lige kabel, resetter AP på den lille knap bagpå, så den er i factory defaults, og dermed 192.168.1.100.
Så går du ind i kontrolpanelet og starter netværkforbindelser. Højreklikker på LAN forbindelsen og vælger egenskaber. scroller ned til TCP/IP markerer denne og trykker egenskaber. Marker brug følgende Ip adresse. Ud for IP adresse skriver du 192.168.1.101 og i Undermaske skriver du 255.255.255.0 gem ændringen.

Eller:
Hvis du ikke har kablet netkort, så kobler du AP fra kablet, resetter den, og tildeler din maskine den samme IP som beskrevet ovenfor. nem i stedet for at vælge LAN forbindelseen, så vælger du trådløs forbíndelse og egenskaber.
Avatar billede mnm2004 Nybegynder
25. januar 2007 - 21:29 #50
Fik det aldrig til at virke..