Avatar billede Manderss Nybegynder
02. september 2006 - 19:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Debug Led Koder

Min Pc er med et gået "i sort" og kan ikke længere startes.

Debug Led Coden på Motherboardet viser 00, er der nogen der kan hjælpe med denne kode, da den ikke er listet i manualen.

Motherboard: Gigabyte GA-8N-SLI Quad Royal
CPU: Intel D 3.0Ghz
Mem: 2 * 1GB Consiar 533
S.kort. Gigabyte GV-NX79T256DB
Avatar billede strych9 Praktikant
03. september 2006 - 01:28 #1
Tag RAM, alle kabler fra drev, og alle indstikskort ud af maskinen.
Således at du kun kører med motherboard + strømforsyning + cpu fan.

Viser den en anden led code når du tænder? Hvis ikke, så er dit motherboard defekt.
Avatar billede strych9 Praktikant
03. september 2006 - 01:30 #2
og dog.. hvis det er tilfældet kan du vel lige låne en strømforsyning at teste med rimelig hurtigt.
Avatar billede Manderss Nybegynder
03. september 2006 - 19:56 #3
PSU'en er den eneste del som jeg er istand til at teste med, da jeg ikke har nogen andre dele den passer. Men ingen forskel der.

Ved fjernelse af alle kort, kabler og Ram, starter Debug på 00 men skifter til 99(måske 66)

Jeg har så indsat et Ram modul, samme kode
Jeg har så indsat et ram modul+skærmkort, samme kode - og sort skærm
Avatar billede strych9 Praktikant
03. september 2006 - 20:00 #4
Prøv et andet RAM modul, hvis du har et. Vær også opmærksom på at hvis det er Intel CPU så skal det sættes i slot 0 som typisk sidder tættest på CPU.
Nogen forskel?
Gav den ikke nogen beeps for at singnalere at der ingen RAM var fundet da du prøvede den uden?
Avatar billede Manderss Nybegynder
03. september 2006 - 20:28 #5
Ingen forskel, ang. beeps har jeg ingen højtaler i kabinettet, det har jeg egentlig ikke tæmkt over før nu..

Ved du hvad denne kode 99 betyder?
Avatar billede Manderss Nybegynder
03. september 2006 - 20:45 #6
Har nu testet med en speaker også, den beeper slet uanset hvad jeg gør.
Avatar billede Manderss Nybegynder
03. september 2006 - 20:47 #7
beeper slet ikke, uanset hvad jeg gør
Avatar billede strych9 Praktikant
04. september 2006 - 00:52 #8
Jeg synes at du skal prøve at tage BIOS batteri ud. Manualen nævner at det skal være ude i 10 minutter for at rense CMOS.
Hvis det stadig ikke hjælper, så synes jeg du skal ringe til Gigabyte og spørge. Jeg har nemlig svært ved at greje om det er motherboard eller CPU som er stået af her. Led codes 00 og 66/99 er ikke nævnt i deres brugermanual. Men de kan sikkert hjælpe dig med at afkode den. Og hvis de mener at motherboard er defekt kan de også oplyse om RMA procedurer hvis det er indenfor garantiperioden.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. september 2006 - 00:55 #9
PS. Ifølge manualen skal den komme med beep codes for manglende RAM osv.
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2006 - 17:59 #10
fandt du ud af noget? =)
Avatar billede Manderss Nybegynder
06. september 2006 - 20:02 #11
Jeg har i dag investeret i et nyt motherboard, som jeg vil forsøge at bruge istedet. Vender tilbage med nyt..
Avatar billede Manderss Nybegynder
13. september 2006 - 22:38 #12
Motherboard defekt!
Avatar billede strych9 Praktikant
13. september 2006 - 22:51 #13
Godt, så var det i det mindste ikke CPU'en =)