Avatar billede weblance Nybegynder
31. august 2006 - 20:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ønsker at købe nyt SLR digitalkamera - men hvad skal jeg vælge?

Jeg har i dag et FujiFilm Finepix S500 som ikke er så godt længere og tænker på at købe et nyt kamera. Jeg har forelsket mig lidt i Canons SLR kameraer.

Men hvad skal jeg vælge og hvad får jeg for pengene? Jeg har tænk på at ofre omkring 5-7000 kr.

/Carl
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2006 - 20:31 #1
jeg har et EOS 350D, anskaffet sidste år, lige da det kom frem, det optræder stadig i mange annoncer.

Selvfølgelig er der mange andre, men til en højere pris.
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2006 - 20:34 #2
EOS 350D er et rigtigt lækkert kamera, men Nikons o Minoltas er nu heller ikke at foragte.

350 har solgt rigtigt godt (hvilket er en afspejling af kvaliteten), men nu er det så småt ved at være på vej ud. Efterfølgeren er i hvert fald på vej:

http://www.pcworld.dk/art/7883?a=search&i=0
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2006 - 20:36 #3
Læs mere om 350D her:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/

Og kig i øvrigt på resten af siden for inspiration til andre muligheder. :^)
Avatar billede jnoval Nybegynder
31. august 2006 - 21:08 #4
Canon er kommet med et nyt 400D. Det er nok værd at se efter.
http://www.canon.dk/you_connect/august2006/whats_hot/
Det er få hundrede kroner dyrere en 350D. Jeg har selv 350D. Jeg fandt dog hurtigt ud af at standard objektivet ikke er godt nok til mig. Jeg har derfor købt et bedre. Hvis du vil nøjes med standard objektivet, så har jeg et billigt til salg.
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2006 - 21:14 #5
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2006 - 21:31 #6
Nikon er også på vej med en:

http://www.dpreview.com/articles/nikond80/

Det lader til at være arvetageren til Nikon D70S, som var det andet kamera jeg kiggede seriøst på tilbage i april da jeg var ude og købe.

Jeg vil forresten give jnoval fuldstændig ret mht. kit-linsen til 350D'eren. Der er noget decideret plastik-agtigt over den. Selv fravalgte jeg den helt og købte et Sigma objektiv i stedet.
Avatar billede weblance Nybegynder
31. august 2006 - 22:12 #7
Nu er jeg vandt til 10X optisk zoom, og så vidt jeg kan se kommer den medfølgende optik ikke i nærheden af det. Hvilket objektiv skal jeg vælge til et Canon 350D/400D?
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2006 - 22:34 #8
Et objektiv i den størrelse kommer nok til at vælte dit budget. :^)

Selv købte jeg et 18mm - 200mm Sigma objektiv. Det er rigtigt lækkert, men det er altså 3000 kr bare til det. Men tag du hellere en god snak med din fotoforhandler om det, og vær så opmærksom på at du sikkert kan forhandle dig til en god rabat hvis du køber meget.

350D kan i øvrigt fås i forskellige pakker ("kits"). I en af disse er der to objektiver med: 18-55mm (god vidvinkel til alm afstand), og 55-200mm (god tele, men vel ikke lige "10x").
Avatar billede jnoval Nybegynder
31. august 2006 - 22:38 #9
Det afhænger af din pengepung og dit behov. Jeg har valgt et Sigma 18-50 2,8 ex. Listeprisen er 4945.-, men jeg gav ca 3200,- i Tyskland. Kvaliteten af billedet afhænger meget af objektivet. Jeg ønskede et lysstærkt objektiv ( f 2,8) der gør at jeg kan tage billeder under 3 gange dårliger lysforhold end med standard objektivet. Desuden har den en fast blænde under hele zoomen. Ofte er mindste blændeværdi forskellig mellem mindste og største zoom. Dette pluds noget bedre glad gør at jeg er meget glad for dette valg, selv om jeg aldrig havde forventet at jeg skulle bruge så mange penge på et objektiv. Det er et objektiv der har fået gode anmeldelser. Når sigma kalder det for ex, er det i deres gode serie. Objektiver uden ex er ikke lige så gode. Men generelt får man meget for pengene med Sigma. Se på anmeldelser før du beslutter dig, eller start med at købe et billigt brugt objektiv.
Avatar billede jnoval Nybegynder
31. august 2006 - 22:44 #10
Du skal også lige huske at man med  og sikkert også med 400 har en objektiv fakter på 1,6. D.v.s. at en 100mm på et 350D svarer til en 160mm på et almindeligt analog spejlrefleks. Det får specielt betydning i vidvinklen. Det kan have betrydning når du skal tage billeder til fester o.lign hvor plads er begrændet af vægge m.v. I gamle dage var en 50mm et normalt objektiv. Det svarer ca til en 28mm idag på 350D. Jeg bruger selv tit 18mm indstillingen.
Avatar billede capn Nybegynder
31. august 2006 - 22:51 #11
Jeg har et nikon D70 som jeg er rigtig glad for. Jeg synes du skal se lidt på det nye Nikon D200. Fordelen ved nikon er bl.a. at der er "capture priority" hvilket vil sige at du altid kan trykke på "aftrækkeren"  (ligegyldig hvilken menu eller du er i eller sågar i fremvisningstilstand) og så tager den billedet med det samme. Nikon starter også op på 1/4 sekund! Derudover tager det smadder gode billeder.

Besøg en fotohandler og vej nogle modeller i hånden, - og bestil så fra tyskland over nettet! Så kan du gøre et rigtig godt køb.
Avatar billede jnoval Nybegynder
31. august 2006 - 23:04 #12
Du kunne nok også gøre en god handel ved at købe brugt. Mange skifter modellerne ud når der komme nye på markedet. Du kan f.eks. købe Canon 10D. Der er en rigtigt godt kamera. Ved at køve brugt får du ofte en masse ekstra udstyr med. Se på dba.dk
Avatar billede weblance Nybegynder
01. september 2006 - 16:35 #13
Jeg fandt en pris på en hjemmeside her i DK (http://kamerasalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=130346&gruppe=9)
Et Canon 350D inkl. et 18-55mm og et 55-200mm for 8.224,- . . . er dette et godt tilbud eller skal jeg søge efter noget billigere?
Avatar billede weblance Nybegynder
01. september 2006 - 16:37 #14
Eller hvad med det her: http://www.foto-fun.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1329

Det er da endnu bedre!
Avatar billede weblance Nybegynder
01. september 2006 - 19:58 #15
Jeg har kigget lidt på Nikon D80. Den få's med et objektiv der hedder AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED, 7.5X zoom. Det lyder da godt nok, men koster også godt 10.000,-

Flere forhandlere sælger det og ifølge deres hjemmesider er leveringstiden 2 dage. Er den overhovede kommet på markedet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2006 - 22:17 #16
mener at den først kommer i næste måned, min søn har bestilt en D80
Avatar billede nielle Nybegynder
20. september 2006 - 20:44 #17
Ellers andet?
Avatar billede weblance Nybegynder
19. august 2007 - 20:12 #18
lukker
Avatar billede nielle Nybegynder
20. august 2007 - 18:00 #19
Nå?