Avatar billede repro6 Nybegynder
31. august 2006 - 13:41 Der er 25 kommentarer

Hvilken HTML editor er bedst?

Hej,

Jeg arbejder meget med Adobe GoLive, og erfaren bruger i det. Jeg er dog mega træt af de børnesygdomme den er født med, så jeg ville høre, hvilken editor I foretrækker at arbejde med. Jeg overvejer nemlig at skifte editor, og det kan vel næsten kun være Dreamweaver?

Lad mig gerne høre jeres synspunkter på de forskellige editorer, gerne et WYSIWG program.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. september 2006 - 09:08 #1
Jeg bruger Dreamweaver og er meget glad for den. Der er dog mange eksperter (hardcore html nørder) her på sitet der skælder den ud, hvilket jeg ikke forstår!
Men alt andet end Microsoft Frontpage er vel i en eller anden grad godt nok :-)
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
01. september 2006 - 17:51 #2
Jeg er helt vild med HTML-Kit fordi der er et utal at plugins til download.
Og så er det gratis ... :-)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
01. september 2006 - 18:31 #3
Forstår ikke helt hvilket "børnesygdome" du mener GoLive er født med ?? Jeg bruge selv GoLive og foretrækker GoLive fremfor Dreamweaver. Bla. pga GoLive har langt bedre CSS understøtelse og med dens integration med Photoshop illustrator ol. er god til netop design af websider. Dreamweaver derimod er langt bedre til systemudvikling. Feks databse php ol. så det kommer nok meget an på hvad du laver og hvordan du foretrækker at arbejde.
Så for at  kunne foreslå dig vilket pogram du skal bruge bør du fortælle vilken type arbejde du ønsker at lave.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
01. september 2006 - 18:35 #4
Bruger selv kun Dreamweaver og notepad. men nu bruger jeg det også mest til udvikling med php og DB ,som moeller også påpegede.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. september 2006 - 20:58 #5
jesper-moeller: Dreamweaver er blevet noget bedre til CSS i version 8
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
02. september 2006 - 00:59 #6
akyhne >

Jeps :-) ... men CSS er også blevet bedre i CS2 ;-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2006 - 01:45 #7
Tjaaa, nu er Macromedia jo også blevet overtaget af Adobe, så mon ikke de kommer til at ligne hinanden mere og mere. Jeg skal lige nævne at jeg intet kender til GoLive, men at jeg blot er meget glad for Macromedia Dreamweaver. Især på grund af den gode understøttelse af PHP. Og du har ret i at det afhænger af opgaven. Jeg har da set mange flotte sider , lavet i de online editorer som mange webudbydere tilbyder. Selv Microsoft Skodpage kan da lave nogle flotte sider for dummies (dummies ment positivt), men ve den der prøver at sætte sig ind i alt det snavs som bliver genereret i det program.
Jeg vil lige, som en sidste kommentar tilføje, at hvis repro6 ikke er super skrap i nogle programmer, ville det være en ide at vælge et, hvor han kan forvente hjælp, enten her på eksperten, eller hos venner der kender programmet godt. Dreamweaver er i hvertfald meget omfattende for en nybegynder!
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
02. september 2006 - 02:18 #8
>>Tjaaa, nu er Macromedia jo også blevet overtaget af Adobe, så mon ikke de kommer til at ligne hinanden mere og mere.

Jeps ... det går der mange spekulationer på, om den ene blive sløjfet til fordel for den anden. Eller merget sammen til en dreamlive. Eller forsætte hverisær, den ene som design værktøj den anden som uudviklingsværktøj... Ja gæt er der nok af...
(Nu får man jo begge når man køber Adobes webbundel)

Når alt kommer til alt er det vigtigere at kende det værktøj man bruger, og ikke minst at kende noget til HTML CSS og div andre sprog man måtte få brug for

>>Dreamweaver er i hvertfald meget omfattende for en nybegynder!
GoLive er også meget omfattende, men GoLives brugerflade er meget nem at gå til uden at vide ret meget om hvad man laver. Hvilket så detsvære har den bagdel at en del brugere af GoLive ikke har sat sig ordenligt ind i pogramet og dets funktioner, og i HTML. Hvilket nok er en del af grunden til at html i nogle kredse har et (Syntes jeg, ufortjent) dårligt ry.
En ting jeg har hørt et par gange vedr GoLive vs. Dreamweaver er Bla. at Dreamweaver skulle være den som de "profesionelle" bruger. Hvilket er noget sluder. De "profesionelle" kan lave gode side med notepad hvis de vil. er et spørgsmål om hvad man foretrækker at arbejde med. Kan feks fortælle at SAS hjemmeside er designet med Adobes softwear (Før de købte DW)

>> ville det være en ide at vælge et, hvor han kan forvente hjælp, enten her på eksperten, eller hos venner der kender programmet godt.

Meget enig. og på det punkt er dreamweaver nok det bedste hvis man vil have suport på dansk. da Dreamweaver nok er det mest benyttede i danmark. Men hvis engelsk support ikke er et problem er feks http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bbf2748/ et godt sted at få hjælp.

Altså:
Find det pogram der passer bedst til dine behov .. De fleste fås i trailversioner så du kan jo prøve dem før du købe
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2006 - 15:22 #9
<ole>

"Kan feks fortælle at SAS hjemmeside er designet med Adobes softwear (Før de købte DW)"
- dårligere reference end SAS' hjemmeside vil man have svært ved at finde på WWW ... tag-soup af værste skuffe - fra top til bund!

Selvom jeg aldrig bliver gode venner med GoLive (og det skyldes ikke manglende erfaring med den), skal den nu ikke have skylden for SAS' katastrofe af et site. Jeg er ret sikker på, det ikke er skrevet i GoLive  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. september 2006 - 15:39 #10
Du bruger vel slet ingen editor, olebole ;-) Eller?
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2006 - 15:44 #11
Nej, jeg skriver med en fedtblyant på skærmen  *LooOooL*

Jeg bruger helst Homesite - tunet i min egen opsætning med egne snippets/shortcuts  ;o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
04. september 2006 - 15:45 #12
Ole >>

Ved du aldrig bliver gode venner med GL . ;-) .. og skal ikke være den der forsøger at omvende dig, eller andre .. (Men slår gerne et lille slag for at fjerne noget af det dårlige ry GL har herhjemme)

*S* .. SAS siden er designet i Ill, PS og GoLive ... og så overgivet til andre der har stået for funktionaliteten ... ;-)
(Kunne også have sagt "CNN" eller "iPod store" som er designet af de samme drenge)

Hvad jeg forsøger at sige at GL og DW er gode på hver deres felt ... Hvor Design er GL's styrke
Og at GoLive, modsat af hvad en del tror/påstår, faktisk bliver brugt profesionelt. ;-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. september 2006 - 15:48 #13
olebole: ved du ikke det er moderne med farvetusch, især i disse grå tider vi bevæger os hen imod!!!!
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
04. september 2006 - 15:53 #14
crayon sider altså bedre på skærmen
Avatar billede apo Praktikant
04. september 2006 - 15:56 #15
[Men alt andet end Microsoft Frontpage er vel i en eller anden grad godt nok]

Hvis valget står mellem en hvilken som helst anden editor og FrontPage, ja så vil jeg også foretrække en hvilken som helst anden editor, en fedtblyant eller simpel håndmaling på skærmen ;o)

Selv bruger jeg TSW Webcoder, der ikke er WYSIWYG og, hvor det er en forudsætning at man kan kode 'i hånden'. Ikke flere WYSIWYG'er til mig.
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2006 - 15:56 #16
jesper >> om den side kan man bruge ordet 'professionelt' i to henseender:
1) SAS tjener sikkert pengen på den
2) Koderne har sikkert tjent penge på at skrive den

Selve kodearbejdet er derimod en gang forfærdeligt amatørarbejde, der ikke burde kunne findes på WWW  :)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
04. september 2006 - 16:05 #17
1) Helt sikkert
2) Ja ..detsvære

3) Men selve designet / opsætningen  er iorden ... skyd ikke skylden for den dårlige kodning på designerne ...*S*
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2006 - 08:59 #18
'iorden' ... nuvel - men er det nok? Jeg er absolut ikke imponeret  :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. september 2006 - 21:50 #19
repro6: Hvad blev din egen konklusion?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 19:48 #20
???
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. oktober 2006 - 19:35 #21
repro6: Skal vi lukke?
Avatar billede antonio1963 Nybegynder
01. december 2006 - 01:03 #22
jeg bruger Homesite. Jeg er meget glad for det og kan varmt anbefale det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
27. august 2007 - 03:17 #23
Her sker ikke meget...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2007 - 01:53 #24
repro6: Er du gået sukkerkold?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 18:15 #25
???