Avatar billede arnepedersen Forsker
30. august 2006 - 20:04 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Canon 350D

Hjæp! Jeg har et tilbud på et brugt Canon 350D med et Sigma Objektiv 18-200mm. Nu har jeg hørt at dett objektiv ikke er så godt til kameraet.
ER det rigtigt
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2006 - 20:33 #1
Sigma hører da ellers til de bedre kloner, men selvfølgelig bør man bruge Canon objektiver, det må være det optimale.
Jeg har selv en EOS 350D og havde overvejet om jeg skulle bruge et Sigma objektiv, men endte med at købe et originalt Canonobjektiv, 55-200mm og det er jeg godt tilfreds med.
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. august 2006 - 20:42 #2
Hej retaxes. Det er ikke sådan at du så har det objektiv der fulgte med da du købte 350D?
Og hvis, om du vil af med det.
For det er det der gør at jeg ikke tør købe kameraet.
Priseforskellen på et nyt 35 D med og uden 18-55 er under 200 kr.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2006 - 21:31 #3
Da jeg købte kameraet fulgte der kun et objektiv 18-55mm med, 55-200mm købte jeg efterfølgende.
Jeg bruger begge objektiver og kan derfor ikke afse dem, sorry.
Iøvrigt er 18-55mm objektivet ikke i den bedste kvalitet, godt nok til mit brug, mmeennn alligevel.
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. august 2006 - 21:37 #4
Også øv her :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2006 - 21:38 #5
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2006 - 21:44 #6
Nå, så du er en gammel efterlønner, ja jeg er en etårig pensionist, opvokset i et mørkekammer ;o)
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. august 2006 - 21:56 #7
Ak ja til næste år så har jeg samme tittel:-)
Avatar billede Beach Mester
31. august 2006 - 01:52 #8
arnepedersen--->
Er det den store 55-200mm f/4.5-5.6II USM du er ude efter eller...?

Sådan en kan vi da muligvis godt handle med, jeg vil nemlig hellere have en byttet alt mit ud til Sigma:-) Kom med et bud!

Jeg købte mit 350D 14 dage før en lille rundtur på 16 dage i USA. På 3. dagen satte blænderen i 18-55mm optikken sig. Jeg gik derfor på indkøb og fik mig en rigtig dejlig 17-70mm f2.8-4.5 DC MACRO. Jeg fik sælgeren ned på $290 + VAT og tror aldrig jeg har lavet en bedere foto-handel end det:-)

Optikken er kanon, billederne væsentlig bedere (syntes jeg) da den tegner lidt mere hårdt end Canons.

Det man må tage med er så vægten... Har lige været en tur på køkkenvægten og den siger 322g for Canon 55-200 og nøjagtigt 500g på Sigma 17-70mm.

Grunden til at Canon´s optikker er så lette er, at de bruger plastic-linser inde i optikken og ikke glas som hos de fleste andre. Dette skal ikke læses negativt da problemet med plastic altid kun har været at polere randen af linserne plane. Derfor ser man altid på Canon´s plasticoptikker at de er ret "tykke" at se på i forhold til brændviden, men tager man bagdækslet af opdager man hurtigt at de faktisk kun bruger omkring 70% af centeret på de forskellige linseelementer. Der er nemlig ingen problemer med at polere det inderste!

Af negative ting er så at det hele virker lidt meget legetøjsagtigt at få i hånden, og jeg syntes også selv jeg har et bedere greb når der er lidt kontravægt. Dette sepc. når vi er nede på de lange lukkertider:-)

Hvis du ønsker det, vil jeg godt prøve at lave 2 ens billeder taget med hver sin optik så du selv kan sammenligne kvaliteten. Skal bare vide om du har mulighed for at læse RAW formatet eller JPEG er nemmere!

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
31. august 2006 - 12:53 #9
Nej det er 18-55 som følger med kameraet.Jeg tør ikke købe det kamera jeg er blevet tilbudt hvor objektivet er et Sigma Objektiv 18-200mm.
Det tør jeg ikke fordi jeg har læst følgende:

Fra HAUN.dk
Det er fristende at købe et 18-200 mm objektiv, fordi det dækker så bredt, men det er en rigtig dårlige ide, hvis man skal tro PhotoZone. Kan man ikke stå for fristelsen, skal man vælge Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 Di II XR og ikke Sigma AF 18-200 mm f/3.5-6.3 DC.

Generelt er Sigma dog at foretrække, hvis man går efter billige uoriginale objektiver. Sigma AF 18-125 mm f/3.5-5.6 DC er bedre end de to 18-200 mm objektiver, men det er stadig ikke så godt som Sigmas 17-70 mm, der måske er det bedste bud på et billigt all-round objektiv som erstatning for Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II, der heller ikke får mange roser.

PhotoZone advarer kraftigt mod både Sigma AF 18-200 mm f/3.5-6.3 DC og Sigma AF 18-125 mm f/3.5-5.6 DC. Med Canon EOS 350D skulle det være ganske svært at få skarpe billeder med disse objektiver. Med den lille 18-125 mm skulle autofokus-funktionen ganske enkelt være ubrugelig med brændvidder under 50 mm. Så rådet er egentligt klart: Lad være med at købe dem.

Har du - eller andre erfaringer med det objektiv, vil jeg gerne høre det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2006 - 15:21 #10
så alt i alt kan jeg godt forstå din skepsis  ;o(
Avatar billede arnepedersen Forsker
01. september 2006 - 13:18 #11
Hurra!!!! Jeg har i dag bestilt det nye Canon400D med 18-55mm objektivet. Mangler nu bare et bæregreb.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2006 - 17:09 #12
tillykke med dit nye kamera, bæregreb har jeg desværre ikke ;o)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2006 - 20:50 #13
Ville bare lige henvise til kameratest på siden http://www.dpreview.com/. Om de tester objektiver, har jeg ikke testet. men deres reviews er yderst omfattende.
Om 350D kan I læse her: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/
Avatar billede Beach Mester
03. september 2006 - 00:23 #14
Også et tillykker herfra med dit nye 400D. De (stadig) småting jeg har læst er posetive:-)
Hvad måtte du bløde for det?

Ang ekstragrab har jeg været meget glad for mit, det giver ud over et meget bedere greb ved højkantbillederne også mulighed for at kaste dobbelt så meget batteri i kameraet hvilket jo altid kan bruges *S*

//Beach
Avatar billede pehory Nybegynder
03. september 2006 - 01:07 #15
Jeg har et 18-55mm kit-objektiv i overskud. Det er nogle måneder gammelt, virker perfekt, og er nærmest ubrugt. Sig til hvis du vil handle!?
Avatar billede arnepedersen Forsker
03. september 2006 - 08:47 #16
Til Beach. Canon 400D med 18-55mm kit-objektiv, samt 1 gb kort -
Godt 6300.
Til pehory. Som du ser er mit kamera med 18-55mm. kit-objektiv, ellers tak for tilbudet.
Avatar billede Beach Mester
04. september 2006 - 00:15 #17
arnepedersen--->
Ja, det er jo ikke dyrt... Må lige se om jeg vil give mig selv lov at fyre det "gamle" 350D af på en auktion. Man bliver jo lidt tændt på dyret:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. september 2006 - 22:50 #18
Har nu ændret min bestilling så bæregreb kommer med for en merpris af 500 kr. Venter nu spændt på vidunderet.
Avatar billede Beach Mester
05. september 2006 - 23:56 #19
Du vil ikke fortryde:-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. september 2006 - 00:06 #20
Tak for det.
Avatar billede arnepedersen Forsker
16. september 2006 - 10:02 #21
Har nu fået vidunderet. Virker fint inkl. bæregreb. Har foræret min svigersøn mit gamle spejlreflekskamera (cosina, ca. 30 år gammelt)for ca. 2 år siden. Nu vil jeg undersøge om den tele han fik med kan bruges på mit nye kamera. Jeg har læst - et eller andet sted - at noget Cosina kan bruges til Canon digitalt. Er der nogen der ved om jeg helt er på vildspor?
Avatar billede Beach Mester
17. september 2006 - 14:51 #22
Hvis telen er lavet med en bajonet der passer på Cosina så passer den ikke på dit nye 400D!

Cosina lavede optikker der passede til forskellige mærker men var "født" med den bajonetfatning man købte den med.

Kan ikke huske om det var Tamron eller Tokina der havde en smart system hvor man med et snuptag kunne skifte bajonetten ud så den passede til andre mærker men.... Selv om du skulle få tilpasset den gamle tele til dit nye kamera skal du huske på at ALT skal køres manuelt. Der er både lysmåler, focus at tagen sig af foruden dit motiv.

Det kan godt være det er mig der er gået digitalt, men jeg ville aldrig gå så mange skridt tilbage når nu jeg kan få elektronikken til at gøre det hele for mig:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. september 2006 - 08:49 #23
Ok. det ser ud til at jeg igen må til lommerne igen -snart ikke andet end lommeuld tilbage.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. september 2006 - 10:00 #24
Når det gælder Canon er det sikrest at bruge deres produkter, man kan jo risikere at ødelægge kontakter med uoriginalt grej.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. september 2006 - 10:43 #25
takker, held og lykke fremover med digital fotografering, fyr den af og helst i RAW format ;)