Avatar billede bongo20 Nybegynder
27. august 2006 - 18:53 Der er 17 kommentarer

At have egen server

Hej

Jeg vil godt vide hvad der skal til for at jeg kan skrotte mit webhotel og have min egen server stående i stuen.

Jeg har styr på alt der skal være på selve serveren,. men hvordan gør man med DNS, hvem betaler man til og hvorfor, er det dyrt i strøm, er en alm. internetopkobling stabil nok ?

Håber nogen ved lidt mere end mig

:-)
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 19:15 #1
GratisDNS.dk til DNS og udenlandske domæner. (Så behøver du ikke at få godkendt nogen navneservere)

Om forbindelsen er god nok er svært at svare på, du skal jo tænke på bruger du selv din forbindelse vil dem som kommer udefra opleve forringet svartider

Om det er dyrt i strøm er jo et vidt begreb, der kan du kun måle dig frem til der reelle, men man plejer vist at sige en server bruger i gennemsnit 100 kr om md
Avatar billede kalckar Nybegynder
27. august 2006 - 19:25 #2
Jeg har haft en webserver stående noget tid. Her er mine erfaringer:

DNS - Du skal have en registrator til at pege på din IP-adresse. Du kan bede din nuværende udbyder af webhotel om at videresende forespørgsler på dit domæne, til din IP-adresse. Du betaler for, at de skal opsætte denne pegepind, men kan altså undvære et decideret webhotel hos udbyderen. Det koster forskelligt fra udbyder til udbyder. Jeg har før i tiden anvendt Web10 fordi det her koster 10,- pr. måned, inkl. mail, som du ikke umiddelbart selv kan styre fra din stue, da de fleste Internet-udbydere har lukket for port 25, smtp.

Strøm - Min server (en standard arbejdsstation) slugte for 1.200,- i strøm pr. år. Man kan sikkert finde en som er lidt billigere i strøm.

Opkobling - Mit abonnement hos TDC - en 2048 ned / 512 op har for mig været fuld strækkelig. Jeg vil gætte på, at hvis du ikke har store filer liggende til download, kan du klare dig med en mindre upload. Høj upload er dyrt!

Husk lige, at hvis du har din server stående bag en router el. firewall, skal du i denne mappe port 80 til den IP-adresse du giver din server på dit LAN (indersiden af din router).
Avatar billede bongo20 Nybegynder
27. august 2006 - 19:36 #3
på den måde du omtaler det på kalckar, lyder det som om man altid vil vælge at have et webhotel til at udbyde selve DNS tjenesten,. er det korrekt?

Så hvis jeg oprettet noget pege værk hos min udbyder og medsender min faste ip,.. så er resten op til mig?
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 19:38 #4
Nej, du SKAL ikke have et webhotel til at udbyde DNS, prøv at kig på den side jeg sendte som er DNS servere som er Gratis og bruge og de har 100% kontrol over dit eget domæne.

Du kan risikere at du skal lave et ekstra MX record for at kunne modtage mails selv, men du kan skrotte alle udbydere og udelukkende bruge GratisDNS
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 19:39 #5
kalckar -> Hvilken Internet uddyber har du ? Har du TDC skal der bare laves et extra MX record for at du kan modtage emails på din egen server.
Avatar billede bongo20 Nybegynder
27. august 2006 - 19:41 #6
jeg har tilmeldt mit domæne hos GratisDNS nu,. og der står det er gået fint,. og hvad så? :-)
Avatar billede bongo20 Nybegynder
27. august 2006 - 19:42 #7
hvordan ser jeg f.eks. at det er dem der står for det nu og ikke min tidligere udbyder ?
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 19:42 #8
Først skal du sætte serveren op, så sætter du DNSen op hos GratisDNS og så redelegere du domænet til GratisDNS.
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 19:42 #9
Avatar billede kalckar Nybegynder
27. august 2006 - 20:23 #10
Jeg kender ikke gratisDNS, men det lyder helt ok hvad leif skriver. Der skal jo blot sættes lidt mere op, men til gengæld er det gratis og det er jo herligt!

Jeg er dog ikke helt med på, hvordan mail håndteres, hvis ikke man benytter en udbyder, men jeg har heller ikke rigtig fordybet mig i det.

Hold os lige orienteret. Kan ske man selv skulle prøve det der gratisDNS.
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 20:29 #11
kalskar -> Hvilken Internet udbyder har du så skal jeg fortælle dig hvilke records du skal sætte op for at kunne modtage emails på din egen server ?
Avatar billede kalckar Nybegynder
27. august 2006 - 20:47 #12
TDC. Kunne du kort beskrive, hvor denne mx record skal sættes op?
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2006 - 20:50 #13
Hvis det er TDC Webspeed, så kan du få dem til at åbne porten
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2006 - 20:55 #14
Ja, men det er "billigere" og lige så nemt at lave den extra record.

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2006 - 20:58 #15
Hos Webspeed er det "gratis" :)
Avatar billede bongo20 Nybegynder
22. november 2006 - 19:33 #16
ok tak for alle inputtene,.. i kan dele pointene,.. :-)
Avatar billede bongo20 Nybegynder
08. december 2006 - 21:17 #17
hvis nogen gider svare...