Avatar billede friiseksperten Nybegynder
25. august 2006 - 10:31 Der er 17 kommentarer

'Light' version til ældre laptop

Jeg har en ældre laptop, som har lidt svært ved at afvikle XP med tilfredsstillende hastighed. Maskinen skal udelukkende bruges til Outlook og internet, og derfor tænkte jeg om man - evt. ved at angive specifikke parametre ved installationen - kan installere en 'light'-version af XP med et formål at få det hele til at gå lidt hurtigere?
Avatar billede swiatecki Novice
25. august 2006 - 11:12 #1
du kunne også evt. overveje linux
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. august 2006 - 11:37 #2
Mere RAM kan også hjælpe dig. Ellers kan du jo vælge en ældre windows version, maskinen er jo nok ikke født med XP.
Avatar billede nva Praktikant
25. august 2006 - 12:00 #3
Du kan tweake den til at være lidt hurtigere http://www.wintip.dk/xp/tweaks/
Avatar billede friiseksperten Nybegynder
25. august 2006 - 13:24 #4
Den ER født med XP; det er nok bare mig der er blevet mere kræsen?
Linux er jeg aktuelt ikke interesseret i - heller ikke at hardware-opgradere.
XP har jo bare en masse glimmer som ikke er nødvendigt, og det er det, jag håbede man på en eller anden måde kunne sortere fra.
Tak for jeres bud hidtil - lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu i håb om flere god bud...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. august 2006 - 13:30 #5
nva's bud om at tweake er det du skal kikke på.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. august 2006 - 13:31 #6
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. august 2006 - 20:30 #7
Lidt specs på den bærbare ville være kræs, for så kan vi bedømme hvad der skal til.
Avatar billede nva Praktikant
28. august 2006 - 07:45 #8
Lægger et svar som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. august 2006 - 08:22 #9
Lidt info om hvad der virkede ville være på sin plads!
Avatar billede friiseksperten Nybegynder
31. august 2006 - 11:19 #10
Det er klart:
Computeren er en Toshiba Portege 2010 med 866MHz PIII processor, 256MB Ram, 16MB RAM på skærmkortet og 40MB HDD.
Avatar billede nva Praktikant
31. august 2006 - 11:22 #11
Rens den med www.ccleaner.com og kør defragmentering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2006 - 20:29 #12
Du mangler helt klart ram - 512 er min. til XP for at det kører ok.
Avatar billede nva Praktikant
01. september 2006 - 12:31 #13
Efter min mening bør du kunne køre XP uden problemer med 256MB ram hvis du bruger diverse tweak forslag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2006 - 20:17 #14
Så skal der tweakes ret meget ;D
Avatar billede nva Praktikant
05. september 2006 - 08:00 #15
Min påstand vil stadig være at du kan nemt køre med 256MB ram - faktisk også uden at tweake ;-) Men jeg accepterer at andre har en anden mening.
Avatar billede nva Praktikant
11. september 2006 - 07:53 #16
Respons?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
11. september 2006 - 08:31 #17
Hvis der er SP 2 på maskinen, så bruger XP ca. 200mb ram på sig selv!!!