Avatar billede petan Nybegynder
22. august 2006 - 20:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Stor skærm til bærbar - dårligt billede

Hej,

Jeg har en 4 år gammel Acer Aspire 1300 computer, med en 1400+ AMD Athlon processer, 512MB RAM og et onboard grafikkort med 32MB RAM.

Da skærmen kun er 14.1 tommer, og da jeg sidder med nogle store regneark, besluttede jeg mig for at købe en 19 tommer Philips 190 V  fladskærm til at sætte til den bærbare.
Jeg har installeret driverne til skærmen og prøvet at justere lidt på det hele, men billedet er ikke særligt godt. Under "udseende" => "effekter" har jeg valgt "cleartype" for at udjævne kanter på skærmskrifttyper, hvilket hjælper en smule. Dog er skriften stadig en smule mærkeligt. Den er lidt ujævn og sløret...

Mit spørgsmål er derfor: Er der noget jeg kan gøre for at gøre den bedre? Vil det blive bedre når jeg engang køber en ny computer? Eller er det bare skærmen der er dårlig?

På forhånd tak!
Avatar billede petan Nybegynder
22. august 2006 - 20:48 #1
Der findes i øvrigt ingen nyere drivere på Acers webside end den jeg allerede har installeret. Grafikkortet hedder: S3 Graphics Twister K.
Avatar billede kabbak Professor
22. august 2006 - 22:02 #2
hvad står skærmen til i opdateringshastighed, fladskærme kører normalt mellem 60 og 75 herts
Avatar billede petan Nybegynder
22. august 2006 - 22:21 #3
kabbak => den står til 60 og jeg har lige prøvet at stille den til 75 i stedet, men det  hjalp ikke.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
22. august 2006 - 22:27 #4
Hvilken opløsning bruger du på den ekstra skærm? Du får typisk et noget grovkornet billede, hvis du kører med lavere opløsning end skærmen er lavet til. Så hvis din skærm er lavet til 1280*1024 opløsning, og dit grafikkort kun kører med 1024*768, bliver billetet noget grovkornet.

Men du har måske allerede prøvet dette?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. august 2006 - 22:28 #5
Jeg har et par gange været ved at sende en fladskærm retur med "du'r ikke" indtil jeg opdagede en knap "Auto", der kan finjustere helt automatisk (sjovt nok). Prøv lige om du ikke kan finde så'n en.
Avatar billede ladyhawke Novice
22. august 2006 - 22:31 #6
bemærk også hvilken opløsning din store skærm er optimeret til... den viser som regel billedet klart, men det gælder ikke alle andre muligheder
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
22. august 2006 - 22:35 #7
Se om du kan få dit grafikkort sat til 1280*1024 opløsning, så får du fårhåbentligvis skarpere billede. Jeg kan se din skærm burde være optimeret for denne opløsning.
Avatar billede petan Nybegynder
22. august 2006 - 22:39 #8
lorentnv og ladyhawke => Jeg bruger 1280x1024 hvilket den også er optimeret til. Hvis jeg prøvet at sætte den til 1064x768 i stedet bliver den ikke bedre - tvært imod.

erikjacobsen => :-) Knappen findes, og jeg har trykket på den. Den står og justerer lidt frem og tilbage, og det ser ud til at den på et tidspunkt finder noget der ser bedre ud end det jeg bruger nu, men den ender med en dårligere indstilling.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. august 2006 - 22:42 #9
Så har jeg nok ikke andre forslag - ud over at prøve den på en eller flere andre 'putere, inden du fælder dom over skærmen. En 4 år gammel bærbar er lidt en oldsag, men jeg kan ikke rigtig se hvorfor den ikke skulle kunne klare det her.
Avatar billede ladyhawke Novice
23. august 2006 - 07:59 #10
Du kan evt. prøve at tage din computer med til din lokale skærmpusher og spørge om du må prøve den med et par andre skærme... Hvis det ikke forbedrer sagen er det nok grafikkort/laptop den er gal med og ellers må det være skærmen...
Avatar billede petan Nybegynder
18. september 2006 - 21:30 #11
Jeg fandt aldrig nogen løsning på problemet. Håber det bliver bedre når jeg engang får en ny computer. Tak for input. Lukker.
Avatar billede ladyhawke Novice
26. september 2006 - 11:10 #12
prøvede du at benytte andre skærme med laptoppen?