Avatar billede ralph4 Nybegynder
22. august 2006 - 18:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

adgang til to domæner

Jeg er blevet bedt om at hjælpe min nabo, HAN har ikke meget forstand på computerer what-so-ever, og jeg har ikke fået meget forklaret (har heller ikke ret forstand på lukkede netværk)

Naboen har fået en bærbar med åbent netværk, det ved jeg fordi jeg hjalp en anden nabo den anden dag, og fra hendes computer kunne jeg se hans trådløse net.

Førstnævnte er nu blevet ansat på det lokale gymnasium, og efter den IT-ansvarlige dernede fik hans bærbare til at virke på gymnasiet virker den ikke mere hjemme hos ham. Det var han godt nok blevet advaret imod, men så skulle han bare oprette en ny profil, blev der sagt.

Det forstår jeg så ikke, er det et nyt domæne, det kan vel ikke passe, er det en ny bruger de har vel samme domæne, så det kan heller ikke passe, hjælp en newbie, der er udnævnt til "ekspert"
Avatar billede rune90 Nybegynder
22. august 2006 - 19:49 #1
jeg ville tro det var en ny bruger af computeren men er ikke sikker!!
Avatar billede falexp Nybegynder
23. august 2006 - 00:01 #2
Du kan i Netværksforbindelser i WinXP, hvis det er det OS det drejer sig om? gå ind under Egenskaber for Internet Protocol TCP/IP og derfra til Alternativ konfiguration, herunder kan du konfigurere din computer til at bruges på flere netværk.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
23. august 2006 - 13:50 #3
rune: er prøvet virker ikke, de får samme ipadresse, mao. hvis man ændrer den ene konto så ændres den anden også, det var netop min første tank.

falexp: det var så min anden tanke, det virker logisk, men det virker ikke.

Jeg talte med den systemansvarlige i aftes, han siger at det ikke kan løses via windows, men det kan med noget Asus-software
Avatar billede ralph4 Nybegynder
23. august 2006 - 13:51 #4
falexp, svar, så deler I point for et par gode forsøg, det kan jo være I kan svare på mit nye problem, så får I endnu flere point
Avatar billede falexp Nybegynder
24. august 2006 - 12:59 #5
Ok, men prøv lige at gå ind under Egenskaber for Denne computer, vælg Hardware og herunder Hardwareprofiler, her skulle du gerne kunne sætte en profil op som kan vælges ved opstart afhængig af hvor Brugeren kopler sig på, altså ingen ny Brugerprofil men Hardwareprofil for samme bruger.
Når Brugeren starter, kan der vælges profil ved login automatisk eller ved at tvinge Brugeren til at vælge hardwareprofil.
Det skulle kunne virke, også på en bærebar..
Avatar billede falexp Nybegynder
24. august 2006 - 13:45 #6
En logisk måde at håndterer problemet på er at benytte DHCP tildelt adresse begge steder, der kan så tildeles samme adresse hver gang til den enkelte computer ved at benytte netkortets MAC adresse som er unik for hvert kort, og derved tvinge computeren til at have samme adresse hver gang den kobles op på nettet, henholdsvis arbejde/hjem.
Det kræver selvfølgelig at det er muligt at konfigurer routeren i begge net til denne handling.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
24. august 2006 - 17:37 #7
Jeg snakkede lige med den IT-ansvarlige på naboens arbejdsplads, ham fortalte at bundkortet (netkortet) tilsidesætter windowsindstillinger, men der findes et opsætningsprogram til Asusbundkort, det har han installeret, opsat og nu virker det.
Han forklarede at sådan er det ofte med mærkevarer (f.eks. IBM(og Asus)), mens kloner virker lettere at opsætte f.eks. via Windows

Har I noget anbefalelsesværdigt litteratur om netværk, routere og switches?