Avatar billede wl2000 Nybegynder
14. august 2006 - 13:06 Der er 21 kommentarer

Computer genstarter uden varsel

Jeg har et kæmpe problem med min Pc'er. Det er en Athlon 2800+ Med 1 Gb DDR Ram, Asus A7V8X-X bundkort (VIA VT8377 Apollo KT400 chipset)(opdateret bios), 3 120 GB IDE-hardiske, Asus Radeon A9600 Pro grafikkort med 256 MB DDR ram. Den er installeret med XP home editon, med alle nyeste opdateringer fra windows. Hver eneste og jeg mener HVER eneste gang jeg starter windows og sætter mig til at arbejde med flere programmer på én gang, f.esk Winamp, Football manager og Word genstarter computer uden varsel. Ingen blå skærm, ingen advarsler, har tjekket temp. på cpu, harddiske osv. men det er ikke her problemet ligger... Er der nogen kloge hoveder der har en idé til, hvad min elskede computer fejler ? :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2006 - 13:12 #1
Du har et ram problem - kører du med mere end 1 blok så prøv med en ad gangen til du finder synderen
Avatar billede wl2000 Nybegynder
14. august 2006 - 13:14 #2
Har næsten lige udskifter alt mit ram, kan der være noget galt med bundkort eller strømforsyning, der giver ram'et fejlspænding eller lignende ?
Avatar billede azrael Nybegynder
14. august 2006 - 13:17 #3
Det du kan gøre er at gå ind i kontrolpanelet under System, vælge fanebladet Avanceret, klikke på Indstillinger under Start og Genoprettelsesindstillinger (Startup and Recovery på engelsk). Derinde skulle der være en gruppe kaldet noget i retningen af Systemfejl og et afkrydsningsfelt kaldet Genstart automatisk. Slå det fra.

Næste gang computeren går ned skulle du gerne kunne se blue screen og dermed også en indikation af, hvad der er gået galt. Typisk vil du kunne læse en STOP fejl (0x...), en fejlbesked i stil med IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL og ofte også den fil fejlen opstod i.

Skriv alt dette ned og skriv det så her. Så har vi meget bedre mulighed for hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2006 - 13:18 #4
At du har udskiftet ram betyder jo ikke at de er fejlfrie
Avatar billede gratis Nybegynder
14. august 2006 - 13:20 #5
et sted mere at kigge:

| Kontrolpanel | Administration | Logbog, se efter røde krydser under Program og System
Avatar billede azrael Nybegynder
14. august 2006 - 13:21 #6
Personligt tenderer jeg mest af alt til strømforsyningsproblemer.
Avatar billede wl2000 Nybegynder
14. august 2006 - 13:45 #7
Event Type:    Error
Event Source:    System Error
Event Category:    (102)
Event ID:    1003
Date:        09-08-2006
Time:        18:37:30
User:        N/A
Computer:    FBI
Description:
Error code 1000008e, parameter1 c0000005, parameter2 80523bc6,
parameter3 aaa5db7c, parameter4 00000000.

For more information,
see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Avatar billede nva Praktikant
14. august 2006 - 14:21 #8
Det kan tilsyneladende skyldes virus http://www.windowsbbs.com/showthread.php?t=51956
Avatar billede nva Praktikant
14. august 2006 - 14:22 #9
Slår alt andet fejl så foreslår jeg du følger denne http://www.eksperten.dk/artikler/954 - ikke mig der følger op.
Avatar billede wl2000 Nybegynder
14. august 2006 - 14:23 #10
Så fik jeg en blå skærm. Koden var : Kernel_Data_inpage_Error

Stop: 0x0000007A

Isapnp.sys - adress F78347D0 base at F782E000, Date Stamp 3b7d.8559

Beginning dump of physical memory.

Så det er vel ram ikke ?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2006 - 14:56 #11
Ikke nødvendigvis - prøv at køre en chkdsk /r /f
Avatar billede azrael Nybegynder
14. august 2006 - 16:24 #12
Fra det jeg kan læse om STOP 0x7A fejlen (KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR), så tyder meget på et harddiskproblem, måske noget så simpelt som et defekt kabel. Alternativt nævnes virus, enhedskonflikter og RAM-fejl som mulige årsager.

Næste gang du får blue screen så check lige om du også får en af følgende fejlkoder som 2. parameter til STOP fejlen:

0xC000009A
0xC000009C
0xC000009D
0xC000016A
0xC0000185

Fejlen betyder for øvrigt, at der opstod et problem, da Windows forsøgte at indlæse data fra swapfilen (virtuel hukommelse på hardddisken, pagefile.sys).

Den disk check helgec foreslog er rigtig god. Den komplette kommando er: chkdsk /f /x /r <drevnavn> (f.eks. chkdsk /f /x /r c:). Du kan enten udføre kommandoen fra kommandolinjen eller fra Start/Kør... Kommandoen skal udføres for samtlige drev/partitioner du har. Hvis du udfører den på din Windows partition, så får du at vide, at det ikke kan lade sige gøre nu, men først ved næste genstart. Svar ja til dette.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2006 - 16:42 #13
"azrael" Om du vil medtage parameteren X mener jeg ikke har den store betydning jeg er dog ikke sikker - derimod mener jeg at være ret sikker på at det er forkert når du giver eksemplet "(f.eks. chkdsk /f /x /r c:)."  -  Drevet skal angives først så der skal stå (c: /f /x /r) - jeg håber vi er enige
Avatar billede azrael Nybegynder
14. august 2006 - 19:17 #14
Det er faktisk komplet ligegyldigt om drevet anføres før eller efter parametrene. Parametren /x dismounter for øvrigt partitionen før der køres check, og der er generelt en fordel. Ellers er vi nok enige... :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2006 - 20:34 #15
Vedr. kommentar 14/08-2006 19:17:33 - jeg vil nu fastholde min påstand om at drevet skal anføres først - jeg vil medgi at systemet tilsyneladende reagerer på kommandoen "chkdsk /f /x /r c:" - men hvis du skriver kommandoen "chkdsk /f /x /r flæskesteg" reagerer systemet præcis ligeså - jeg håber du kan se pointen
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 07:52 #16
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2006 - 08:31 #17
Jeg læser det forsat som drevet skal anføres først - jeg har bemærket at jeg har fået en blank karma for min påstand, men det ændrer ikke min opfattelse
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 09:31 #18
Jeg må give helgec ret - ifølge det link jeg lagde har han ret.
Avatar billede azrael Nybegynder
15. august 2006 - 13:02 #19
Hov, jeg troede denne diskussion var overstået... Nå, men så vil jeg da lige tage stilling til netop dette en sidste gang. Det er korrekt, at hvis man får chkdsk til at vise mulige parametre, så skal man angive drevet før evt. parametre. I praksis har det dog intet at sige, og det ved jeg, fordi jeg har gjort det mange gange. Om man skriver chkdsk f: /f /x /r eller chkdsk /f /x /r f:, resultatet er det samme. Jeg synes ikke vi bør hænge os i den slags petitesser, sålænge spørgerens oprindelige problem ikke er løst. :)

helgec, jeg giver dig lige lidt god karma. Håber det kan opveje den blanke, du måtte have fået. Kan for øvrigt se, at jeg også er blevet "belønnet" med min første dårlige karma, "irrelevante kommentarer". Skidt, pyt, det dør jeg ikke af. Regner med, at det er en eller anden, der måtte have afløb for sine frustrationer. Hvis alternativet er, at lillemor skal bruges som boksebold, så stiller jeg gerne op som prügelknabe i stedet for. :)

Anyway, skal vi komme tilbage til det oprindelige problem nu. Kan du give status, wl2000? Ser frem til input fra dig!
Avatar billede wl2000 Nybegynder
19. august 2006 - 20:33 #20
Har skiftet alle kabler, kørt chkdsk, og prøvet at skifte ram, men problemet er der stadig desværre..
Avatar billede azrael Nybegynder
21. august 2006 - 18:42 #21
Sorry for at vende tilbage så sent. Har du prøvet at installere ASUS PC Probe for at holde øje med spændingerne? Efter ASUS totalt har omrokeret deres support site og lukket FTP sitet har jeg svært ved at finde programmet derinde, men her er et link til en fhv. ny version: http://fileforum.betanews.com/detail/ASUS_PC_Probe/1053033598/1

Og vil du ikke godt skrive lidt mere om de blue screens, du får? Jeg har skrevet ovenfor, hvad der kunne være vigtigt. Altså selve STOP fejlen, filen fejlen opstår i og parametre. Det er sidstnævnte, der måske kan pege i den rigtige retning.