Avatar billede hannele Novice
10. august 2006 - 15:00 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Skærmproblem

Når jeg tænder min computer skal jeg slukke og tænde den flere gange, før skærmen virker. Når den så er i gang blinker den engang imellem sort. Nogle gange mangler der noget af ikonerne og den laver mærkelige felter. Jeg er i tvivl om der er noget at gøre ved dette eller om det slet ikke er skærmen der er noget galt med, men computeren. Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. august 2006 - 15:11 #1
prøv at åbne din pc, og rens den for støv..
virker det ikke, så prøv et andet grafikkort..O)
Avatar billede jacla Nybegynder
10. august 2006 - 15:13 #2
Hvis du har de rigtige drivere installeret. og fejle kun kommer ved den "ene" skærm, er det nok en hardware fejl i skærmen.

Du kan prøve at taste F8 under opstart, vælge fejlsikret tilstand, se hvordan den så viser ikoner mv.

Kan du komme ind på Pc'en på normal vis, så se om der er udrådstegn eller spørgsmålstegn i enhedshåndteringen.

Prøv evt. at vælge 16 eller 24 i skærmefarve. og en lidt mindre opløsning, og se om frekvensen på skærmen er sat til det som der står i brugsvejledningen til din skærm.

Vh

Jan
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. august 2006 - 16:44 #3
haaloo..O)
Avatar billede hannele Novice
10. august 2006 - 23:22 #4
der er ingen udrådstegn eller spørgsmålstegn i enhedshåntering. og jeg har sat skærmen til en 16 skærmfarve - jeg ved ikke hvor jeg skal søge en mindre opløsnining og om frekvensen på skærmen er sat til.
Jeg prøver at rense den for støv, og så et nyt grafikkort i morgen, hvor sidder grafikkortet?
Avatar billede jacla Nybegynder
10. august 2006 - 23:55 #5
Det er det kort du sætter skærmen til, Når du har åbnet din PC, skal du finde det kort hvor dit skærmstik normalt sidder i.

Du skal nok løse det med en lille stjrne skruetrækker, før du kan dirke det ud.

TIP: rens kontakterne med et viskeledder.

Vh

Jan
Avatar billede hannele Novice
11. august 2006 - 13:25 #6
Det har jeg gjort uden virkning, men jeg opdagede at der i stikket der går ind i skærmkortet mangler et ben. Har det nogen betydning.
Avatar billede hannele Novice
11. august 2006 - 13:30 #7
sikke noget vrøvl jeg skriver. forfra. Jeg har renset grafikkortet, og sat det ind igen, og har opdaget at der mangler et ben i stikket der går ind i grafikkortet.
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 13:34 #8
Det lyder skidt (for dig). Er du i den heldige situation, at kablet ikke er fastgjort til skærmen? Hvis ja, så kan du nøjes at købe et nyt skærmkabel. Alternativet (udskiftning af stikket) er mere risikofyldt. Du er ikke i den (endnu heldigere) situation, at der stadig er garanti på skærmen?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. august 2006 - 13:35 #9
hvis du kan prøve skærmen på en anden pc, kunne du eliminere det problem.. hvis den virker der...?
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 13:38 #10
Er der for øvrigt tale om VGA- eller DVI-stik?

Du kan se mere om VGA-stikket her (inkl. hvilke ben gør hvad):
http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector

Det samme kan du se for DVI-stikket her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dvi

Det hjælper måske med at svare på hvorfor din skærm netop opfører sig som den gør.
Avatar billede hannele Novice
11. august 2006 - 14:27 #11
Desværre er kablet fastgjort til skærmen, og der er ingan garenti på da det hele er 2½ år gammelt. Jeg tjekker lige de ben:

det er et VGA-stik har jeg nu fundet ud af, og pin nr. 9 som mangler siger: not connected. Så jeg prøver skærmen på en anden pc nu.
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 14:30 #12
Hvis den er "not connected", så har du da en god chance for bruge skærmen videre. Har du for øvrigt undersøgt, om det knækkede ben sidder i grafikkortets stik? Hvis ja, ville det nok være en god ide at få det ud.
Avatar billede hannele Novice
11. august 2006 - 15:27 #13
skærmen virker fint med en andenpc
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. august 2006 - 16:34 #14
så er det ikke stikket.!

Så må det være dit grafikkort der er ved at brænde af.
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 17:53 #15
Fandt du ud af, om grafikkortets VGA stik har det ben siddende i?

Ellers vil jeg tilslutte mig bartfreaks formodning om, at grafikkortet er ved at takke af. Jeg mener, at 6600GT chippen har en termisk diode indbygget, som du skulle kunne udlæse vha. nVidia kontrolpanelet. Du kan se hvordan dialogboksen bør se ud her: http://3dgpu.com/archives/2004/08/09/geforce-6800-tweak-guide/#temp
Evt. skal du lige downloade og importere følgende fil til registreringsdatabasen: http://3dgpu.com/files/coolbits2.reg
Avatar billede hannele Novice
12. august 2006 - 13:32 #16
jeg har købt og installeret et nyt grafikkort, og det virker fint. men skærmbilledet er bare alt for stort.
Avatar billede hannele Novice
12. august 2006 - 17:05 #17
Problemet er løst - det var skærmopløsningen der var forkert indstillet. Men det hele virker fint nu. Og jeg er meget taknenemmelig for hjælpen fra alle. Venlig hilsen HanneLe
Avatar billede hannele Novice
12. august 2006 - 17:09 #18
Jeg kan ikke finde ud af at give point?
Avatar billede team-temp Nybegynder
12. august 2006 - 17:11 #19
Se nede i venstre hjørne.

Der er der en lille boks med et navn i.

Du trykker på den og trykker Accepter
Avatar billede jacla Nybegynder
12. august 2006 - 20:05 #20
Det kræver jo også at vi vælger et svar, i stedet for en Kommentar :)

Dem der skal have point skal smide et svar, ellers kan du ikke give point

vh

Jan
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 01:20 #21
Sådan her? :P

Men helt ærligt, hannele har jo nærmest selv løst problemet... :)
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 01:31 #22
Rigtigt, så for min skyld må hun gerne selv tage dem hjem
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 02:35 #23
Ja, vi er vel gentlemen... :)
Avatar billede hannele Novice
13. august 2006 - 11:41 #24
Jamen jeg er da også lidt stolt over at jeg kunne, for jeg er ikke sååå skrap. Men man lærer jo ved at forsøge sig. Men man er nødt til at vide hvad og hvordan man skal, og det synes jeg jeg har fået fin hjælp til, så jeg har delt pointene til dem der har lagt et svar.
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 12:35 #25
Så takker jeg mange gange :)

NB! Hvis du vil lære IT i alle afskygninger er Eksperten et af de bedste steder på nettet.

Vh

Jan
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 13:31 #26
Jeg tilslutter mig jacla (Jan) og takker ydmygst for pointene! :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. august 2006 - 13:36 #27
godt det lykkedes....O)
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 18:49 #28
Du fik slet ikke lagt et svar, bartfreak. Hvis du er interesseret vil jeg gerne dele mine point med dig. Du kom jo med lige så gode forslag som hhv. jacla og mig. :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. august 2006 - 20:49 #29
korrekt at jeg har ikke har lagt svar, men jeg er vant til at spørger beder om et svar..Men jeg synes det er fair nok vi deler..O)
(11/08-2006 16:34:50)
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 21:47 #30
bartfreak, læg et svar på http://www.eksperten.dk/spm/725934 og jeg deler mine 100 point med dig. Resten må du hente hos jacla... :D
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. august 2006 - 21:47 #31
takker Jacla for point... karma til dig..O)
Avatar billede jacla Nybegynder
13. august 2006 - 22:03 #32
Takker mange gange c",)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. august 2006 - 22:12 #33
takker endnu engang.
Det er sgu næsten alt for meget..snøft..O)
Avatar billede hannele Novice
14. august 2006 - 10:28 #34
Og jeg beder om et svar næste gang. Jeg vidste bare ikke at det gjorde man. Det må du undskylde bartfreak.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. august 2006 - 15:21 #35
helt ok.O)