Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 12:11 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Netværk - bærbar virker, men stationær gør ikke !

Hejsa Jeg kører med webspeed i  et netværk, 1 stationær og 1 bærbar - jeg kan komme på nettet med den trådløse (bærbare), men ikke med den stationære (kablet)- den kan ikke finde router eller få internetforbindelse. Vil gerne at begge kan komme på internet, og samtidig udveksle filer. jeg kører med router (fra kabelmodem), der forbinder til begge pc'er - en trådløs og en kablet i en LAN-port i router. Router ser den stationære, der er kablet i netkort med RJ45 stik lige  - men den kan ikke ses på pc !  Jeg kører med XP på bærbar og ME på stationær !  håber at høre fra jer snarest ! :o)
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 12:21 #1
Måske du skulle tjekke om netkortet i din stationære overhovedet understøtter Windows ME, da mit netkort fx. ikke gør... Måske du skulle kører med Windows XP på din stationære også?
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 12:42 #2
Hej

netkort skulle være ok iht ME, pt er jeg desværre nødt til fortsætte med ME
på den stationære - umiddelbart skulle der vel ikke være problemer med at køre
med forskellige styresystemer i netværk ! Kan der være meget andet andet i vejen
end problemer med netkort !?
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 12:59 #3
Nej selv min computer med win xp kan kører sammen med min fars gamle win 98 :)

Har du hentet den nyeste driver til netkortet fra producentens hjemmeside og opdateret din router med den nyeste firmware? måske prøvet at bruge et andet netkabel.

Når du har netkablet i, blinker lamperne på netkortet så? for det viser at der er forbindelse
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 13:12 #4
Da det er den bærbare du nu kan komme på internettet med, betyder det så at det var den computer du brugte dengang du oprettede dit abonnement? Der er det jo sådan at den computer man bruger til det skal man clone sin MAC-adresse til routeren.
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 13:13 #5
Hej

drivere og
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 13:20 #6
Hej

drivere og firmware er helt på plads - og der er lys i netkortet - så det skulle
helst virke.

Tidligere kørte jeg kun med min stationære på nettet, og den var koblet til kabelmodem med usb, - nu har jeg sat den i routeren sammen med den trådløse
forbundet via et netkort via netværkskabel til pc. jeg kører webspeed, men var
nødt til at genoprette min forbindelse til Webspeed. Routeren fanger åbenbart
noget kontakt fra den stationære da den lyser ved LAN-porten. Jeg kan ikke fange
router på den stationære (som er kablet med et lige RJ 45 stik). Har i flere bud ?
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 13:22 #7
Fjern netkortet fra enhedshåndteringen og opdater igen, da der muligvis stadig er nogen indstillinger fra da du brugte USB metoden
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 13:28 #8
Hej

Ok måske har den ikke fanget netkortet - men kan man via denne opsætning
dele filer med den anden pc, da det vil være nødvendigt dagligt ??
Eller hvad skal jeg præcis gøre for at det vil være muligt at dele filer ? -
jeg har oprettet begge pc'ere i samme arbejdsgruppe ! ......... umiddelbart
viser den kun en adapter og et modem ved netværksindstillinger (tcp/ip)
sam microsoft client mv. !!!
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 13:31 #9
Dengang jeg skulle have mit webspeed til at køre på netværk skulle jeg gøre det at jeg først tilsluttede computeren direkte til modemet og fulgte tdc's evt. vejledninger. Kunne jeg så komme på internettet satte jeg routeren imellem og clonede computerens MAC-adresse til routeren. Så skulle det virke. Det brugte jeg den stationære til. Dernæst begyndte jeg at arbejde med at tilslutte den bærbare.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 13:38 #10
Det er noget af en avanceret metode jann-jensen :/

ved alle routere skal man bare kunne proppe både stationære med kabel og bærbar med trådløs direkte til og så funker det, at man skal igennem sådan en metode er totalt ubrugervenlig!

Du skal måske ringe til din udbyders support og hører dem :/
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 13:41 #11
Hej

Jeg prøvede først at etablere forbindelse direkte mellem stationær og modem og herefter indsætte router imellem, men herefter kunne jeg ikke få forbindelse til
nogen af dem.... først da jeg kørte modem til router til pc'ere kunne jeg få for-
bindelse, men kun til den bærbare.... og det efter at jeg genindtastede bruger-
oplysninger og skulle vælge at annullere den tidligere registrede forbindelse (MAC).
Giver det mening ?
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 13:53 #12
hmm... :/ ud fra det du skrev der, så kunne det tyde på at routeren ikke kan li din stationær :/

Altså når du sætter routeren på, så kan den stationære ikke komme på nettet eller hvad? :/ kan den godt uden router?
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 13:59 #13
Jeg kunne sagtens være på nettet udenom router - det kørte jeg med længe indtil
jeg ville have min bærbare på også.... kørte med kabelmodem via usb. nu kører jeg
med router og trådløs til bærbar, samt lige netværkskabel rj 45 til stationær med
der er ingen forbindelse, heller ikke fra router til stationær - den kan simpelthen
ikke finde router, så den kan sættes op !!!
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 14:15 #14
Så er der noget galt med netkortet på din stationær... hvis den kan komme på nettet via USB nøgle, så virker USB, men hvis den ikke kan med kabel, så er det netkortet, som ikke funker...
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 14:37 #15
Hej igen

Ja, muligvis - men da jeg prøvede at køre en direkte adgang med kabelmodem i den stationære, og router i kabelmodem til den trådløse, skete der heller ikke noget...
netkort skulle virke, og det er splinternyt og ligeså er kablerne !!! router kan
se stationær, men ikke omvendt ! netkort er vel PnP så det skulle køre af sig selv.
ved netværksforbindelser (tcp/ip) kan jeg se adapter, modem, microsoft klient og
deling...
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 15:13 #16
Du kan være uheldig og købe defekte varer har du et andet netværkskort og prøve med?... elles har din router en defekthed, med at sende informationer via netkabel :/
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 15:14 #17
Ja det har noget at gøre med at det skal være den rigtige computer, der skal være registreret hos tdc. Det kan godt være at metoden var noget omstændelig, men jeg var ikke desto mindre sikker på at forbindelsen/registreringen var i orden.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 15:22 #18
TDC skulle have et los i røven for at have sådan en ubrugervenlig metode til at fixe deres net :/ - undskyld jeg siger det, men lige nu har TDC bare lavet, så meget rod i det, at jeg synes de skulle gå nede om og hjem :/
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 15:22 #19
coolade det giver mening for mig det du skriver 13:53:48. Du skal registrere din stationære ved tdc uden om routeren. Når du så har forbindelse til internet sætter du routeren imellem og kun den stationære til LAN. Dernæst går du ind i routerens opsætning op cloner computerens MAC-adresse til routeren. Derved kan tdc se at det er den computer der er registreret, som er tilsluttet. Når først du har det oppe at køre kan du koncentrere dig om den bærbare, men den skal ikke clones. Hele LAN-siden skal bare køre DHCP.
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 15:23 #20
Men Coolade, måske du skulle henvende dig til supporten, da de har arbejdet lidt mere end os med den router, for det er jo dem som har valgt den router :)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 15:32 #21
coolade har du prøvet som de andre skriver at slette lat det der står i enhedshåndtering og netværksforbindelser om dine tidligere forbindelser via USB og så oprette en ny via netværk. Det skal du jo gøre for i det hele taget at komme i forbindelse med tdc og deres registrerings-side, fordi du skal registrere om når du ændrer din forbindelse fra USB til netværk. Når først du har gjort det kan du køre over netværk.
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 16:09 #22
Hej

Ok som forstået, foreslåes det at jeg resetter min router, kobler mig på nettet direkte via kabelmodem til pc - herefter når jeg har forbindelse til internettet,
sætter jeg router mellem disse (modem & stationær), og i routerens opsætning på
den stationære cloner jeg MAC-forbindelsen. Umiddelbart regner jeg også med at
det hele automatisk, når det er sat op kører DHCP - korrekt opfattet ?
Jeg prøver at nulstille hele pibetøjet i enhedshåndtering og netværksforbindelser,
og prøver at sætte dyret op igen. Probelamtikken går lidt tilbage til, at da jeg
i første runde sætte router mellem pc og modem - kunne jeg hverken få forbindelse
den ene eller den anden vej....... Men nu har jeg fået en sjat gode ideer jeg vil
forsøge mig med !!!
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 16:16 #23
Ja det ser rigtig nok ud så bare klø og støder du ind i problemer så er jeg her ihvertfald. Du vil allerede kunne komme på nettet efter den første registrering hos tdc. Resten er bare formaliteter.forhåbentlig. Held og lykke.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
03. august 2006 - 16:17 #24
Klø på
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 16:18 #25
GL! :D
Avatar billede plx Nybegynder
03. august 2006 - 16:19 #26
Husk nu at genstarte kabelmodemet hver gang du skifter udstyr (dvs mac adresse), ellers får du det aldrig til at virke :)
Avatar billede coolade Nybegynder
03. august 2006 - 16:20 #27
Tak for det - ikke mindst for tiden, der er brugt på mig - jeg går igang og ved jo så ikke, hvornår jeg kommer til overfladen igen - hehe, hygge hejsa fra Coolade !
Avatar billede coolade Nybegynder
07. august 2006 - 11:37 #28
Hej

Tusind tak for jeres bidrag - især til dig Jann-jensen; nu kører lortet og
dine råd var guld værd - TAK :o)

Coolade
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
07. august 2006 - 12:09 #29
:-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. august 2006 - 22:03 #30
Jeg ville bare sige tak for pointene. Har lagt svar.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
21. august 2006 - 15:57 #31
Hvaaa... har du helt glemt at acceptere svarene.
Jann
Avatar billede coolade Nybegynder
22. august 2006 - 22:00 #32
nope ikke helt :o) cul8r