Avatar billede pomskie Nybegynder
31. juli 2006 - 14:54 Der er 3 kommentarer

Ocr Scanner

Nogle der har effaring med OCR Scanninger?
Har en masse gamle dokumenter som jeg gerne skulle have digitaliseret - så det bliver muligt at rette i dokumenterne.. derfor er jeg på udkig efter en god scanner, der kan dette. Siderne der skal scannes er blandet med både tekst og billeder, hvilken betydning har dette for OCR Scanningen? - Og kan man evt. få en med arkføder, da det drejer sig om et par tusinde ark (A5)

På Forhånd Tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2006 - 15:13 #1
Selve scanneren har selvfølgelig betydning, men softwaren er næsten vigtigere da selve tekstgenkendelsen først sker når dokumentet er scannet ind og de fleste scannere i dag leverer et relativt godt resultat.

Kik på softwaren Omnipage Pro, der er noget af det bedste på markedet til den slags

http://www.nuance.com/omnipage/

Dokumenter med både billeder og tekst giver altid en udfordring, igen har softwaren relativt stor betydning for muligheden for at adskillde de to.
Avatar billede old-faithful Praktikant
31. juli 2006 - 15:31 #2
Som bufferzone siger, kan de fleste scannere i dag levere et udmærket resultat. Jeg har en billig flatbedscanner der kan levere fine OCR-resultater. Det vigtigste i den forbindelse er nok, at du indstille scanneren ordentligt.

»» Ad) Software
OmniPage Pro kan sikkert bruges. Selv har jeg brugt Abbyy FineReader en del. Det virker også udmærket og understøtter dansk.

»» Ad) Scannere
Med så mange sider, skal du nok ikke have dig en almindelig flatbed scanner. Derfor anbefaler jeg enten:
• Køb en scanner med arkføder (document feeder). De flg. burde (ifølge deres beskrivelser) f.eks. kunne tage imod flere ark:
    ° Canon DR1210C: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=209686
    ° Canon DR 2080C: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=53448
    ° HP ScanJet 8300: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=199825

    NB: Det er nok en god idé at læse anmeldelser (reviews) og
    produktbeskrivelsen ordentlig igennem før et eventuelt køb.

• Find evt. en "kopiforretning", og spørg om de har en scanner der kan klare det. Det kan måske bedre betale sig, hvis du ikke ellers skal bruge en scanner.
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. november 2006 - 23:39 #3
Der sker vist ikke mere i denne tråd. Lukketid?