Avatar billede per-d Nybegynder
27. juli 2006 - 23:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bounce handling

Hej eksperter,

Jeg er tilknyttet Mailinglist.DK som programmør, og vi er i øjeblikket ved at lave en større revision af hele systemet. Men Mailinglist.DK mangler en væsentlig feature vi har ingen bounce handling.
Det vi ønsker er at kunder kan via mailinglist.dk se emails der ikke har kunnet modtage nyhedsbreve og samtidig skal de kunne se hvorfor. Så de for eksempel kan vælge at slette emailen hvis det er en permanent fejl eller prøve at sende nyhedsbrevene igen hvis det viser sig det kun var en midlertidig fejl. F.eks. at modtagerens emailboks er fyldt.

Er der nogen der kender løsninger i PHP der kan stå for denne bounce handling?
Et af problemer jeg kender omkring bounce handling, er at der kun er meget få mailservere der følger rfc standarden, og da mailinglist.dk sender ud til hundredevis af forskellige typer mail servere komplicerer det jo sagen yderligere.
Avatar billede leif Seniormester
28. juli 2006 - 00:06 #1
Jeg har gjort det i et system at emails bliver tagget korrekt med følgende header:
Return-Path: <email@domæne.dk>

Dette er med til at sikre at modtageren vil sev modtage de mails som bliver bounced og kan tage en stilling til hvad der skal ske med den.
Avatar billede per-d Nybegynder
28. juli 2006 - 00:12 #2
Ja det er jeg godt klar over problemet er jo så at vores system skal opfange de meddelser og finde fejlmeddelsen og registerer det hele i databasen. Det dur ikke at vores kunder modtager bounce meddelserne direkte til deres indbakke, da nogen kunder så kan modtage op til 1000 om dagen.
Avatar billede leif Seniormester
28. juli 2006 - 00:14 #3
Som du selv skriver er der ikke alle servere som overholder RFC standarden og det er med til at du ikke vil kunne kode dig et 100% skudsikkert system
Avatar billede per-d Nybegynder
28. juli 2006 - 00:17 #4
Okay men derfor spørger jeg også om nogen kender løsninger om de er 100% skudsikre er måske underordnet men de skal ihvertfald kunne styre bounce meddelser fra Sendmail, qmail, postfix, og de servere Hotmail og Gmail bruger.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2006 - 06:07 #5
Endnu smartere end leifs forslag er at tagge returstien med en nøjagtig identifikation af den afsendte email således som f.eks EZMLM gør det. Her er et eksempel:

Return-Path: <sslug-novice-return-38453-mail2news=sslug.dk@sslug.dk>

Adressen består her af:
Listenavnet: sslug-novice
kodeordet return
Beskednummer 38453
Adressen, som der var sendt til med @ erstattet med =: mail2news=sslug.dk
Avatar billede per-d Nybegynder
28. juli 2006 - 15:59 #6
Hmm ja men vi stadig problemet med fejlmeddelsen som jeg også gerne ville have med.
Avatar billede per-d Nybegynder
30. juli 2006 - 18:27 #7
Det ser ud som om ikke kan komme med en løsning på mit problem.