Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2006 - 11:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan modelleres en spiralledning i MAX 8?

Hej eksperter.

Jeg har brug for at modellere en spiralledning - antager, jeg skal bruge en helix med en masse turns.
Men jeg har en spline, jeg ønsker at min helix skal følge.
Hvordan gøres dette?

Mvh.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
28. juli 2006 - 10:05 #1
Din antagelse er korrekt. For at få din helix til at følge en spline, kan du lægge en "PathDeform"-modifier på din helix.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2006 - 14:43 #2
Super, tak :-)

Lige et hurtigt spørgsmål mere, med forlov...
Jeg erindrer, MAX har en funktion til at projicere en shape på en mesh - f.eks. en etikette til en ølflaske (shape) og flasken (mesh), således at etiketten blev "indlejret" i flasken.
Ved du tilfældigvis, hvad den funktion hedder?

Mvh.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
29. juli 2006 - 19:55 #3
Det var så lidt =).

Funktionen du søger, ligger under "Compound Objects" og hedder "Shapemerge".
Avatar billede smons Nybegynder
15. marts 2007 - 18:19 #4
Nu er der jo givet point, men en til en anden gang kan du altid benytte dig af at rendere selve splinen. Øverst i din helix menu, er der et gardin der hedder rendering. Her kan du markere et flueben i "Enable in renderer" og "Enable in viewport". Herefter kan du nedenunder give den en tykkelse.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2007 - 18:30 #5
Hej Smons.

Tak for info. Selve ledningen (i sin udstrakte form) som jeg ønskede at modellere, var dog nærmest oval - så for at give det mest realistiske resultat, brugte jeg ovenstående metode.

Mvh. Anders
Avatar billede smons Nybegynder
15. marts 2007 - 22:40 #6
Hej Anders,
Selv tak, forstod bare "spiralledning" som sådan en ledning der sidder på en telefon i en spiral :)
Til det du siger du skulle bruge den til, var det nok den bedste løsning med PathDeform.