Avatar billede heenet Novice
26. juli 2006 - 01:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvilken skærm er bedst?

Jeg har længe kigget på  ViewSonic Xtreme LCD VX924  http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=143004 men nu har jeg fået øje på ViewSonic VX922 http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=171634 som ser bedre ud på flere punkter.

De har responstid på 3 og 2 ms. hvilket må siges at være ok, men kan man regne med det?
Begge har Brightness på 270 cd/m2. Er det godt nok?
Contrasten er henholdsvis 550:1 og 650:1. Er det stor forskel, og er det godt nok?

Når jeg sammenligner de 2 skærme kan jeg se, at den første har Maks. V-sync hastighed på 85 Hz og den anden på 75Hz. Hvad er det? Er det væsentligt? Hvis ja, er det så godt nok?

Jeg har altid haft ViewSonic skærme, og har altid været tilfreds, men hvis nogen kan foreslå en bedre skærm til nogenlunde samme pris, så lytter jeg :-)

På forhånd tak
Avatar billede tribalroots Nybegynder
26. juli 2006 - 09:44 #1
Umiddelbart ser det ud til at være 2 gode skærme, har selv en som minder om dem, dog kun med en opdateringsrate på 8ms. Når vi er nede i 2-3ms er det totalt ligegyldigt, dit øje vil ikke opfatte forskellen aligevel, jeg kan ikke engang se min 8ms, selv hvis jeg anstrenger mig!

V-sync hastighed er væsenlig, men de 2 skærme er begge fine!

Har ingen erfaring med ViewSonic, så jeg vil ikke udtrykke mig om "bedre" mærker da jeg ikke kan sætte dem i kontrast!
Avatar billede heenet Novice
27. juli 2006 - 11:39 #2
Tak for svaret.

Jeg kunne måske godt tænke mig noget med noget mere kød på.

Det kunne være links til gode steder hvor man kan læse om f.eks. Brightness, Contrast, V-sync etc. og hvad der er væsentligst. Jeg lurer f.eks. på at LCD TV har en kontrast på flere tusind : 1 (eks. 3000:1) for så lyder 650:1 jo ikke som noget særligt. Har det noget at gøre med at som regel er en del længere fra TV'et end man er fra PC skærmen ?

Det kunne også være links til andre gode skærme, samt andres erfaringer med spil, film og billeder på disse.

Min kæreste har en ca 4 år gammel ViewSonic VG700 LCD skærm. Den er meget god, men billederne fra digital kameraet er en del mørkere end de er på min gamle alm. skærm.

Skærmen specs er 260cd/m2, 450:1 35ms (ViewSonic skriver selv 16 ms ?)
Dette er jo ikke så langt fra de andre 2, så vil de også vise billeder mørkere, for det har vel ikke noget responstiden som jo selvfølgelig er mange gange bedre..
Avatar billede tribalroots Nybegynder
27. juli 2006 - 11:46 #3
Du skal helst ligge under 12ms idag!