Avatar billede fireheart Nybegynder
12. maj 2001 - 21:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CDROM problemer

Jeg har en computer, som pludselig gik i blå. Jeg har siden fdisket, formateret og installeret Win98 mindst 10 gange, men mit problem består.

Alt kører fint, indtil større filer skal køres eller kopieres fra CDROMen. Så går den i blå igen. Det kan ikke være CDROMen, da jeg har skiftet den ud i mellemtiden (til en HP9100 brænder).

DMA er slået fra.
Hvad kan der være galt?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
12. maj 2001 - 21:31 #1
Controlleren??
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
12. maj 2001 - 21:32 #2
Har du prøvet at sætte på en anden controller?
Avatar billede crazylip Nybegynder
12. maj 2001 - 21:39 #3
Kender selv til problemet!!
Fik det løst med en patch fra www.viahardware.com
Problemet er med bundkort som bruger via chipset, og hvis du har et soundblaster live lydkort!!

Avatar billede crazylip Nybegynder
12. maj 2001 - 21:40 #4
Avatar billede crazylip Nybegynder
12. maj 2001 - 23:57 #5
fik du løst problemet??
Avatar billede fireheart Nybegynder
13. maj 2001 - 00:39 #6
Jeg har ikke prøvet endnu. Men det lyder gevaldigt som om det er det der er galt. \'VIA PCI controller bug, that sometimes causes corruption when transferring large files between two IDE devices while playing sound\'
Avatar billede crazylip Nybegynder
13. maj 2001 - 00:44 #7
yep! det er netop det!
Avatar billede fireheart Nybegynder
13. maj 2001 - 11:34 #8
Jeg prøver her til eftermiddag, men det undrer mig, at problemet kan opstå efter mange måneders fejlfri kørsel. Det hele startede med en deffekt harddisk.
Avatar billede fireheart Nybegynder
13. maj 2001 - 15:27 #9
No luck. Utroligt, ikke? Her kommer en detaljeret beskrivelse af omstændighedderne...

Min kammerat ringer og siger, at maskinen er gået i blå. Jeg kommer over og checker, at den under opstart melder en explorerfejl. Efter et stykke tid, må vi erkende, at det er harddisken der er stået af. Vi sætter en ny i (samt mere ram, nu vi er i gang), fdisker, formaterer og installerer win98. Alt er fint, men nu er problemet så opstået. Vi kan ikke kopiere større filer fra ide-drev til ide-drev (præcist som beskrevet på ...viatweak-siden).

Info:
cpu: AMD K6 400Mhx
MB: DMI K6BV3+/66
RAM: 196MB
CDROM: HP +9100
HD: IBM 20GB
OS: Win98