Avatar billede hinca Nybegynder
18. juli 2006 - 20:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

2 servere og en wan-ip

Hjælp. Jeg er løbet ind i et mega problem.

Min windows-IIS og linux-SMEserver kører begge på port 80, så hvordan får jeg det til at spille sammen når jeg kun har en Wan-IP ?
Jeg troede at jeg havde fundet løsningen, da jeg satte linux serveren op til at køre som server og gateway, og jeg havde oprettet domainer med ip som pegede på IIS serveren alt virkede lokalt, men ikke udefra.  Udefra kan jeg se den primære side på linux serveren, uanset hvilket af mine domænenavne jeg bruger.

Et sted har jeg læst at target maskinen, altså IIS serveren skal have to netkort for at få det til at virke.
Men her er det så at filmen knækker for mig, for hvor skal nr 2 netkort tilsluttes (routeren, switchen eller linux serveren)
og hvilken ip skal det have???

Er der en der kan skære dette ud i MEGET tykt pap for mig, så vil jeg blive den lykkeligste mand (tror jeg :-) )

Håber at I kan forstå min forklaring, og måske kan hjælpe mig lidt.

Jeg ved iøvrigt ikke om dette er den rigtige placering for spørgsmålet, eller om det skulle have været i styresystem

Claus
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2006 - 22:26 #1
en request til port X som ankommer til din router kan jo logisk set kun
routes til en bstemt intern ip og port

derfor er der vist kun to muligheder:

map port 80 til A port 80
map port 81 til B port 80

eller:

map alt til A port 80
lad A forwarde/proxye alt til B til B port 80
Avatar billede hinca Nybegynder
18. juli 2006 - 22:50 #2
første eksempel vil kræve at man skriver www.etellerandet.dk:81 for at tilgå B. Den løsning duer ikke, da udefrakommende ikke ved at det kører på en anden port.

Andet eksempel er jeg næsten sikker på at det er sådan SME serveren kan virke. Men jeg kan ikke få det til at virke, og jeg er lidt i tvivl om det er rigtigt.

Så er der nogle der kender SME server 7.0 må i meget gerne give lyd fra jer.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2006 - 23:29 #3
map den ene til port 8080    så burde problemet være løst
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2006 - 01:38 #4
nøgleordet er reverse proxy

http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_proxy.html

men jeg ved ikke hvor nemt det er at gøre i SME
Avatar billede hinca Nybegynder
23. juli 2006 - 06:04 #5
Det ser desværre ud til at mod_proxy kun er lavet til smeserver 6.5 og ikke 7.0
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2006 - 17:51 #6
du mener at du kan ikke finde en binary ?

har du prøvet med 6.5 versionen ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 23:56 #7
hinca ?
Avatar billede hinca Nybegynder
20. september 2006 - 22:28 #8
beklager den lange svartid, men har haft nogle computer problemer som ikke har været til at løse.
har delvist fået løst problemet. har konverteret alle mine asp domæner til php og kører nu kun med en phpserver.
Læg et svar begge to så må I dele poingene
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2006 - 22:50 #9
.
Avatar billede hinca Nybegynder
21. september 2006 - 13:20 #10
hej arne.
kom til at give dig alle poingene.
kunne ikke lige se hvor jeg kunne fordele dem.
er du sød og giver henrik nogle af dem.

hinca
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 13:33 #11
selvfølgelig
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 13:34 #12