Avatar billede teamet Nybegynder
14. juli 2006 - 13:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dammit! linux vs windows vedr. internet

Hejsa. Jeg har fået taget mig sammen og installeret suse 10.1. Synes det virker smart og inuitivt - ligesom 10.0 som jeg brugte før. Bruger dog smart til pakkeadministration.
Mit store problem er, at mit trådløse internet ikke virker (laptop), og efter jeg vitterligt havde prøvet ALT, fandt jeg ud af, at jeg mangler nogle drivere til laptoppen. Det er en zepto 4200, og de har dette at sige:
Trådløst netværk for Znote 4200/4050/4040
Spg: Min lysdiode til det trådløse netkort tænder ikke, når jeg skifter position på kontakten på siden?
Svar: Hvis lysdioden ikke tænder, når kontakten står på ON, kan det skyldes, at programmet Easy Button ikke er installeret, eller skal geninstalleres. Programmet finder du på den medfølgende drivercd eller på vores FTP under din model.

Da jeg skulle installere suse 10.1 allokerede jeg lidt mere plads, da jeg efterhånden bruger det mere end windows - det gik galt og jeg formatterede alt og installerede suse 10.1. Dermed stoppede zeptos support og easy button driveren er ret windows orienteret...

Nu virker tænd/sluk knappen til mit trådløse ikke mere, og den er permanent på slukket - uanset hvordan jeg sætter den. Det kan løses med at installere windows og easybutton+bundkort drivere, men det vil jeg helst ikke. Er der nogen som har forslag til hvordan dette forfærdelige problem kan løses? (lorte microsoft... de skal da også have monopol på alt!)

Jeg har valgt at give maneg point for dette, da det er et ret svært spørgsmål - desværre :/
Avatar billede fixxxer Nybegynder
14. juli 2006 - 13:37 #1
Umiddelbart lyder det da mere som om at det er Zepto der er nogle banditter, når deres laptops kun vil med Windows?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. juli 2006 - 14:05 #2
Du kan ikke klantre Microsoft for at Zepto ikke udvikler Linux drivere...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. juli 2006 - 14:30 #3
hvilket netkort er det at der er i maskinen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. juli 2006 - 14:49 #4
Kan det passe at der er et intel pro wireless 2200 kort i maskinen, så skal du kikke driver her: http://ipw2200.sourceforge.net/
Avatar billede teamet Nybegynder
14. juli 2006 - 15:41 #5
det et standard centrino trådløst 2200 et-eller-andet ... Netkortet virker fint og driveren virker perfekt (i øvrigt den fra sourceforge).

Der er en knap på siden, hvor man kan slå trådløst internet on/off. Den virker ikke uden sin driver. Driveren kommer med easybutton - men kun til windows. Da knappen er sat til off som standard, virker mit trådløse ikke, med mindre der er windows på maskinen.

Det er dette jeg rigtig gerne vil omgå, da windows rent politisk ikke er min stil. Og jo zepto er banditterne i denne sag .. men microsoft er ikk helt gode i andre
Avatar billede teamet Nybegynder
14. juli 2006 - 15:53 #6
Den omtalte side er naturligvis ikke sourceforge, men siden af den bærbare...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. juli 2006 - 15:54 #7
Har nu forstået spørgsmålet!!

Google er din ven: http://www.flawless.dk/znote4200.php

An increasing problem with wifi on laptops, is that the wifi-radio is turned off by a "kill switch". This kill switch is either in hardware, software, or as in the case of the znote, both. Whenever the hardware switch is on, the software switch rules. If the hardware switch is off, no software command can make the radio work. If both switches are activated, the wireless LED will light up (orange).

You can activate it the following way:

  1. Download the program acerhk (http://www.informatik.hu-berlin.de/~tauber/acerhk/)
  2. Compile acerhk
  3. Run "modprobe acerhk"
  4. Now you can turn on the radio with the command "echo 1 > /proc/driver/acerhk/wirelessled"

Thanks to Sverry Johansen for finding these obscure commands on the web.

If things are working this far and you, like me, would like a little more automatic operation, download the modprobe configuration file and save it to "/etc/modprobe.d/wlan". Now every time you do "modprobe ipw2200" the acerhk module is loaded and turns your radio on, and every time you do "modprobe -r ipw2200", the acerhk module is unloaded and your radio is turned off. If you want ipw2200 automatically loaded on startup, just add "ipw2200" to "/etc/modules". If the file doesn't exist, just create it.
Avatar billede teamet Nybegynder
14. juli 2006 - 16:11 #8
Ja, det er simpelt hen så specifikt mit problem, at jeg kan give point, før jeg prøver metoden. Det må jeg sgu nok sige! Havde rent faktisk ikke troet, at jeg ville få det løst! Hvad søgte du på i google? Har jo ledt lidt inden jeg gav op :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. juli 2006 - 19:10 #9
googlede: zepto 4200 wlan linux

Det er det første link...

Hvis jeg kunne ændre mit handle her på eksperten, så skulle det ændres til Google_guide
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. juli 2006 - 19:28 #10
Det kan du godt ændre ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. juli 2006 - 21:04 #11
hvordan ændre jeg det?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. juli 2006 - 21:06 #12
Konto -> Indstillinger.
Her kan du ændre brugernavn.