Avatar billede momolytter Nybegynder
28. juni 2006 - 08:53 Der er 9 kommentarer

Winxp får ikke adgang til win98 - omvendt fungerer fint

Jeg har et ellers velfungerende netværk, hvor tre win98 maskiner deler dokumenter på en winxp. Men winxpen får ikke adgang til de win98. Den skriver at jeg muligvis ikke har adgang til denne netværksresursen.

Konkret er det en Pixma (canon printer) jeg gerne vil dele. Den kan uden problemer deles på win98 maskinerne, mens jeg slet ikke kan se den på winXP.

WinXPen kan godt se de tre win98, men heller ikke mere.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2006 - 09:11 #1
Har du tidligere kunnet se printeren fra XP??
Avatar billede momolytter Nybegynder
28. juni 2006 - 09:12 #2
Nej
Avatar billede momolytter Nybegynder
28. juni 2006 - 09:14 #3
Jeg har prøvet mange ting - og oprettet netværket på flere forskellige måder (med og uden USB)- Det strander aldtid ved manglende rettigheder fra xpen til win98 maskinerne:-[
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2006 - 10:41 #4
Når du skriver "Netværksprinter" taler vi så om en ægte netværksprinter eller en printer der er forbundet til en anden computer? Du er vel sikker på at det er samme arbejsgruppe?
Avatar billede momolytter Nybegynder
28. juni 2006 - 11:02 #5
Det er samme adgangsguppe (der er også filadgang fra win98 til xperen), men printeren er ikke en netværksprinter. Det er en delt printer.

Hvis printeren er installeret på xperen, så er der heller ikke problemer.
Avatar billede thov Forsker
28. juni 2006 - 12:25 #6
Det kan være en firewall som blokerer, og så går det nemmere at dele filer m.m. via IPX/SPX protokollen.
Avatar billede momolytter Nybegynder
30. juni 2006 - 08:53 #7
Det skulle i givet fald være winxps egen firewall eller routerens? - Kan jeg bruge IPX/spx protokollen sammen med standardprotokollen?
Avatar billede thov Forsker
30. juni 2006 - 12:06 #9
Bruger du XP's ikke særlig effektive firewall, så skal den indstilles til at tillade andre lokale computere fil-adgang.
IPX/SPX  og TCP/IP protokollerne forstyrrer ikke hinanden.