Avatar billede Beach Mester
28. juni 2006 - 00:09 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Raid5 + Raid0 på Asus Mb

Har 4 ens HDD (Maxtor Maxline III 250Gb) jeg gerne vil sætte i et RAID5 array hvilket jo ikke er det store problem men....
Da Asus M2N32--SLI Deluxe Wireless Edition tilbyder 6 SATA HDD og 2 forsk. RAID controllere er det så muligt at købe 2 nye WD Raptor HDD og sætte dem ind i et RAID0 på Silicon controlleren til OS samtidig med at Nvidia controlleren tager sig af RAID5 arrayet???

Links->
Asus MB M2N32--SLI Deluxe Wireless Edition PDF-->
http://www.freestyle.dk/xtreme/pdf/asus/e2594_m2n32-sli_dlx.pdf
Asus MB info-->
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=101&l3=0&model=1163&modelmenu=1

Jeg ved godt nogle vil sige at det er hurtigere eller bedere at vælge bla. bla. bla. RAID opsætning, men det er altså ikke det spørgsmålet omhandler her, så drop venligst indlæg omhandlende dette tak:-)

//Beach
Avatar billede redhack Nybegynder
28. juni 2006 - 09:55 #1
Hvis du har 2 controllere, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle kunne fungere.. Evt. kunne du jo teste ved at lave 2 sæt RAID0 med dine harddiske og se om Windows kan li' det. :)

Jeg har ikke så meget tiltro til de der små controllere man næsten får kastet i hovedet når man køber nyt motherboard, men det burde stadig fungere..
Avatar billede redhack Nybegynder
28. juni 2006 - 09:57 #2
Btw. så skal du huske at være HELT sikker på at de 4 harddiske er ens! Bare fordi er samme model, så tjek lige at de har samme revision nr. Hvis ikke det er 100% ens, så kan man få nogle nasty fejl hvor ens data lige så stille bliver ødelagt.
Avatar billede redhack Nybegynder
28. juni 2006 - 09:59 #3
Rettelse: ..Bare fordi er samme model, så behøves de ikke være helt ens, så tjek lige...
Avatar billede reg11 Nybegynder
28. juni 2006 - 16:43 #4
--->redhack
Er meget skiker på de er ens da jeg købte en hel kassse af dem, denne var ubrudt ved modtagelsen:-)

De 2 controllere sidder på MB og er altså ikke PCI-kort eller noget andet, men det burde vel ikke have noget at sige eller??

//Beach
Avatar billede thrytter Nybegynder
29. juni 2006 - 10:55 #5
Vil ikke mene, at det skulle give problemer.

Har selv en P5LD2-Deluxe hvor jeg har koblet en WD Raptor disk på Silicon controlleren og 2 (SATA) diske på den anden controller som RAID1.

Eneste problem skulle være at få kobnet de 2 diske på Silicon controllerens ene stik.
Avatar billede reg11 Nybegynder
29. juni 2006 - 13:53 #6
Iflg. manualen side 30 (Link til PDF i mit spørgsmål) står der kun SATA1, SATA2.... op til SATA6 på stikket. Skulle de være delt op så den ene onboard controller kun får tildelt nogle stik eller er det vilkårligt hvordan de bliver monteret?

Det virker jo lidt tosset at sætte en Silicon RAID-controller på MD hvis det kun er muligt at tilslutte en disk....

//Beach
Avatar billede thrytter Nybegynder
29. juni 2006 - 15:36 #7
De 6 SATA stik er kun til Nvidia controlleren.

Stikket til Silicon controlleren skulle være placeret mellem RAM og mus/tastatur tilslutning.

Uddrag fra manual:
"The Silicon Image® Sil3132 controller supports two additional Serial ATA 3.0 Gb/s
connectors (one at mid-board and one on the rear panel) and allows RAID 0, RAID
1, and JBOD configurations on these ports. See pages 2-25 for details."

Dvs. tilsluttes der 2 SATA diske til Silicon controlleren skal nummer 2 tilsluttes bag på bundkortet.

Uddrag af manual:
"Use these ports and an external Serial ATA box connected to the external
SATA port, if you want to configure a RAID 0 or RAID 1 set."

"The Serial ATA port multiplier and external Serial ATA box are purchased
separately."

Må desværre stå af mht. yderligere anvendelsesmuligheder for det eksterne SATA stik.
Avatar billede Beach Mester
30. juni 2006 - 01:23 #8
thryttter--->
De keywords du kommer med i ovenstående har jeg 110% overset, hvilket egentlig glæder mig lidt da de for det 1. giver mig plads til endnu 2 diske i mit RAID5 og for det 2. vil alle HDD blive Mont. i et andet kabinet end MB og så gør det jo intet at der allerede er ført et stik ud til back-panel:-)

Da SATA-stikkene er helt lukket af Nvivia & Silicon controllerne imellem, så vil jeg godt nok ikke tro at ASUS sætter en RAID controller ind på et MB der kan køre eks. RAID0 men kun med mulighed for at tilslutte en disk *S*

Så den er hjemme og jeg har vundet endnu mere plads i min nye HTPC, er denne dag ikke bare vidunderlig *LOL*

Kaster du lige et svar, så kvitter jeg med point og den test jeg fand på de keywords jeg manglede--->
http://www.virtual-hideout.net/reviews/ASUS_M2N32-SLI_Deluxe/index.shtml

//Beach
Avatar billede thrytter Nybegynder
30. juni 2006 - 06:15 #9
får lige et svar