Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

uploade fil via ftp

Hej.
Jeg har en fil på 25mb som jeg gerne skulle have sendt ud til et par mennesker, men jeg har lidt et problem med at filen er for stor til at jeg kan sende den via min mail program + at den er for store til at modtage (for enkelte personer). Derudover vil jeg ikke jamme folks inbox hvis nu de er på ferie! Derfor vil jeg gerne kunne uploade filen til mit webhotel (bare midlertidigt indtil de 7 personer har hentet den) via ftp. Jeg har ikke rigtig arbejdet med hjemmesider før så er der nogen der kort og præcist kan fortælle mig hvordan jeg nemmest gør det? Tak
Altså; hvordan linker jeg til filen på min index side således at der vil blive spurgt om man vil downloade filen?
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 14:10 #1
Et link er bygget op på følgende måde:
<a href="sti/til/fil.exe">Linktekst</a>
Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:16 #2
Unskyld jeg er lidt på bar bund.
kan jeg lave det i word? Jeg har min htm index fil, og det eneste der skal stå på denne sider er "figur1"! Jeg kan se at jeg kan lave det om til hypertekst og lave det til et link der peger på en www side, men kan jeg også få den til at pege på en fil således at når man klikker så downloader man? Eller hvordan?
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 14:20 #3
Nu bruger jeg aldrig Word til at lave HTML sider i.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 14:21 #4
Men hvis du i Notesblok laver en fil som du kalder index.html og skriver følgende i den:
<a href="fil.ext">Figur1</a>

Og skifter fil.ext ud med navnet på filen og ligger den i samme bibliotek som index.html burde det virke.
Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:31 #5
Ok tak. Det virker, bortset fra at den starter ppt og viser det online istedet for at downloade? Hvordan ændrer man det?
Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:35 #6
(ja det er en powerpoint fil jeg har uploadet :-) )
Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:37 #7
En sidste ting, jeg har tænkt mig at lægge filen i et subdirektorie som der ikke er linket til fra nogen sider (Altså www.domæne.dk/subdomæne) for at undgå at uvedkommende kommer ind og ser filen. Men der kan vel ske det at google kan komme forbi og indeksere ord som er tilstede i powerpoint filen og dermed linke til den i google? Eller hvad?
Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:46 #8
man kan slf højreklikke og trykke "save target as" men kan man ikke sætte den til at gøre det automatisk så folk ikke ved en fejl kommer til at venstreklikke på den (hvilket jo er en klassisk refleks!)
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 14:51 #9
Så skal du bede om at folk højreklikker, du skal ud i en anden form for kode hvis du skal tvinge brugeren til at gemme den først.

Hvis der ikke skal linkes skal du ikke ligge index filen i roden www.domæne.dk men i et bibliotek sammen med ppt filen.
Avatar billede boheme Nybegynder
25. juni 2006 - 14:57 #10
Tak for svar:
ad 1) Du siger det er en anden kode, men er den svær at lave eller kan du også gøre det for mig, som med den anden?
ad 2) er det rigtigt forstået at jeg kan være sikker på at google ikke kigger forbi biblioteker som ikke ligger (eller er linket til) i/fra roden?
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 15:32 #11
Hvis der ikke er nogen henvisning fra roden skulle du næsten være sikker, men lig en fil i roden med følgende indhold og kald den robots.txt:
User-agent:    *
Disallow:    /Biblioteksnavn
Avatar billede boheme Nybegynder
29. juni 2006 - 20:48 #12
læg gerne et svar for point. Tak for hjælpen!
Avatar billede leif Seniormester
29. juni 2006 - 21:00 #13
Svar.