Avatar billede themepark Nybegynder
23. juni 2006 - 13:34 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Råd til sammensætning af gammeldags computer

Jeg har af nostalgiske årsager besluttet mig for at jeg gerne vil sammensætte en gammeldags computer, I ved fra de gode gamle 80'er dage hvor jeg selv havde en Commodore 286'er.

Jeg vil meget gerne have nogle råd omkring hvilket hardware, RAM, skærm, evt. netværkskort til internet osv. som jeg skal købe til den, sådan at den trods alt stadigvæk er old-fashioned.

Jeg ved indtil videre at jeg nok vil købe en 5 GB, måske 10 GB harddisk, da jeg gerne vil have god plads til en hel masse gamle spil. Jeg ved dog ikke om det skal være SCSI eller IDE, råd angående det modtages gerne.

Derudover vil jeg køre med DOS 6.22 og Windows 3.11, og derfor vil jeg gerne høre hvad jeg som minimum bør have for at begge OS'er kører godt, altså ikke minimumskrav men mere rekommanderede krav. Derudover vil jeg også gerne vide hvor meget harddisk plads de hver især maksimum kan ende med at bruge, og her mener jeg absolut maksimum, men naturligvis for OS'erne selv, ikke inklusive programmer der ikke følger med, når man installerer dem.

Jeg regner også med at købe en 486-processor, men jeg ved dog ikke hvilke af dem, DX, SX og hvad der nu er, som ville være bedst, gode råd vil også være værdsat på det område.

Jeg håber der er nogle, der ligger inde med lidt viden de vil dele ud af :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2006 - 17:18 #1
66 MHz 486 DX2 eller foerste generations Pentium 90 MHz lyder rigtigt

f.eks. 16 MB RAM

jeg tror at du kan faa problemer med diske over 512 MB, saa det skal du nok studere lidt

maaske et 3COM net kort
Avatar billede mclemens Nybegynder
24. juni 2006 - 23:51 #2
486 DX2 66 mHz lyder godt, SX kører meget langsomt ... min første PC (en Packard Bell 486 DX2 66mHz) - Kørte meget hurtigere end SX påstod min far... (det tog ham 6 timer at kopiere backupdisketter på en SX i Merlin, da vi ikke havde fået taget backup inden vi følte trang til en format for at rydde op første gang)

- Du skal nok gå efter de 16 mb ram som arne v siger... Magic carpet kræver 8 men kører bedre med 16 ... Hmmm, ca. 4000 kr. for 4mb og 8000 for 8mb - det var tider :D

... Min harddisk var på 428 mb. og jeg mener da ikke der var problemer med harddiske på over 512 mb??? det er da først ved 2gb problemerne var ... eller husker jeg forkert? Anyhow en fdisk bør hjælpe på opslitningen... men det er jo også helt tilbage i '93-'94 så er ikke helt sikker på hvilke grænser der var mere...

Jeg ved ikke helt om Pentium var bedre på det tidspunkt, jeg valgte
bare DX2'eren da Pentium havde en regnefejl i chippen på det tidspunkt...
(de kostede begge omkring de her 14.000 dengang tror jeg nok)

(P.s.: Themepark var også sejt dengang, dog var favoritten hos mig klart UFO: Enemy unknown :D - Kan huske at PC Player tror jeg det var (langt tid siden så hæng mig ikke op på det) havde problemer med Wing Commander 3 - den løb dog lige ind på min Packard Bell :o) )
Avatar billede mclemens Nybegynder
24. juni 2006 - 23:59 #3
Hmmm, mente heller ikke der var problemer med
max harddisk størrelse ud over lidt partitionering...
http://www.computing.net/netware/wwwboard/forum/4321.html
http://forums.techpowerup.com/archive/index.php/t-3380.html
^ - Sidste link er lidt forskellige der nævner deres første PC...
Avatar billede mclemens Nybegynder
25. juni 2006 - 00:10 #4
Systemkrav win 3.11: http://www.directdeals.com/itemdetail.aspx?item=620091

- Tjoh, der er nok noget om det arne v siger ... afhænger dog lidt
- men det er mere afhængig af bios / motherboard end styresystemet...

http://www.xs4all.nl/~gklein/bc.html
Quote: 1.3 [ ... Another reason not to install Boot Control is when you have installed other software in your MBR, such as OnTrack's Disk Manager [2], or MicroHouse's EZ-Drive or DrivePro [3]. These programs are used to support large harddisks (> 504 MB) on systems without a translating BIOS (see 4.3). As this support must be added before the operating system can load from the harddisk, these programs install themselves in the MBR. ...]
Avatar billede themepark Nybegynder
27. juni 2006 - 17:40 #5
Det virker jo meget fornuftigt alt sammen, indtil videre har jeg kun fået kigget på processoren og besluttet mig for at holde mig til en 66 MHz 486 DX2 processor som Arne siger, jeg kunne jo også se på Wikipedia at det var den mest populære af alle 486 processorerne.

Men mht. det læste jeg også på Wikipedia at en 486 processor kræver enten 4 30 pins RAM moduler eller 1 72 pins. Kan det virkelig passe, at man kun kan smide en enkelt 72 pins i computeren med den processor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_80486
Avatar billede themepark Nybegynder
27. juni 2006 - 17:50 #6
Jeg vil egentlig også godt høre hvilken slags harddisk (standard) jeg skal kigge efter, jeg ved jo ikke helt om en 5 GB harddisk overhovedet ville kunne passe ind i en gammel computer rent fysisk (når man ser bort fra det eventuelle > 512 MB problem som jeg skal have kigget på lidt senere).

Og mclemens, hvad er Magic Carpet? Og som en lille fodnote, ja Theme Park var og er bestemt et sejt spil, så klart et af mine yndlings :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 17:54 #7
Jeg havde 4 mb i min fra starten - min far købte 4mb mere til 4000 - så jeg kunne køre Magic Carpet ... og så købte min far 8mb mere så Magic Carpet kørte optimalt ... nu kan jeg ikke helt huske hvad pins det var - men det gik fint med 2x4mb og 1x 8mb ... men hvad motherboard den brugte kan jeg ikke lige huske :/
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 17:55 #8
Finder lige et link til en Magic Carpet anmeldelse ...
hvis detm da er til at støve op på nuværende tidspunkt...
Avatar billede themepark Nybegynder
27. juni 2006 - 17:56 #9
Det her bliver vist desværre en lang tråd, beklager :( Men da jeg kiggede på den Windows 3.11 systemkrav side, gik det op for mig at jeg kun havde tænkt på skærmen men ikke videokortet. Vil det være spildt hvis overhovedet muligt, at bruge et SVGA kort, og hvad skal jeg ellers kigge på mht. videokort?
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 17:58 #10
(Man var sådan en lærling der fløj på et flyvende tæppe og så skulle man samle mana sammen og kæmpe mod andre troldmænd i spillet samt slå monstrer ihjel med forskellige spells... og markere bebyggelser som allierede så ens "borg" hurtigere blev bygget op - så den kunne forsvare sig selv... ( dog var der en fejl i bane 24 eller var det 34 ... ca. 1-3 baner før slutningen der gjorde at man ikke kunne gennemføre spillet ... hvor brugte jeg mange timer på den bane indtil jeg læste det i spilbladet et par måneder senere :D )
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 18:00 #11
Jeg mener at jeg havde SVGA grafikkort i min og Soundblaster 16...
... grafikkortet kan jeg ikke lige huske...
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 18:02 #12
Her er Magic Carpet ... jeg har ikke testet demo'en eller
checket om den er "ok" ... der ligger også den patch der...
(gid jeg havde den haft den patch i 94 ... )

http://www.3dgamers.com/games/magiccarpet/downloads/
Avatar billede themepark Nybegynder
27. juni 2006 - 18:03 #13
Suk...jeg havde også glemt alt om lydkortet :( Nå men okay, så ja til SVGA og Magic Carpet kan jeg vist godt svagt erindre, jeg troede dog det var et eller andet program ligesom Boot Control som du nævnte tidligere.

Nå, men 16 MB RAM lyder fint nok, men jeg håber lige arne kan være behjælpelig med det fra Wikipedia. Og også hvad jeg skal kigge efter på mit grafik- og lydkort :) Eller en hvilken som helst anden der har nogle gode råd for den sags skyld.
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 18:05 #14
Fandt lidt lignende min Packard Bell...
12/07/98 02:49:25 http://www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/8774/upstory/pb486.html
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 18:09 #15
Ligner denne til forveksling... dog har denne 8mb ... men hd er vist defekt...
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130001392086&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr4_PcY_BID_IT
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2006 - 18:28 #16
Jeg mener at wikipedia er teknisk korrekt men vildledende.

Lidt googling siger at foelgende er mere retvisende:

Med 8 bit memory moduler skal du altid have et multipla af 4 moduler mens du med
32 bit memory moduler kan saette dem i enkeltvist.
Avatar billede themepark Nybegynder
27. juni 2006 - 19:11 #17
Hmm, så er det vel næsten bedst at holde mig til et enkelt 72 pins modul?

Nå, men jeg har fundet et 72 pins RAM modul samt 2 3Com EtherLink netværks kort på QXL, men kan de overhovedet bruges? Prisen er sådan set ikke så vigtig for mig, det er mere det med at samle de rigtige brikker og få puslespillet til at gå op, som er det vigtige for mig og som jeg så også er dårlig til.

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=25438982
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=26403591
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=26058785
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2006 - 19:35 #18
flere 72 pins boer som sagt ogsaa virke

men hvad understoetter dit bundkort ?

det foerste net kort kraever PCI, hvilket jeg tvivler paa at du har i en 486

det sidste netkort kraver kun ISA hvilket du uden tvivl har
Avatar billede themepark Nybegynder
27. juni 2006 - 19:59 #19
Jamen se, som udgangspunkt har jeg endnu ikke noget hardware. Mit formål med dette er at finde ud af præcis hvilke stykker hardware der ville være bedst og samtidig passe sammen, og så gå ud og lede efter dem.

Der er efterhånden mange ting, jeg har glemt at tage med, lydkort, grafikkort og bundkort er da ting jeg er blevet mindet om i dag, og som sådan vil jeg jo også meget gerne have nogle gode råd til hvad der ville være bedst der. Det skal påpeges at jeg er meget grøn indenfor hardware, jeg kender knap nok de forskellige standarder bortset fra navn.
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 20:25 #20
Hmmm, jeg kan ikke huske hvad der var de mest optimale hardware sammensætninger på det tidspunkt ... det var jo min første PC og man var jo ikke mere end 12 år i 94...

- Så Arne V. har meget mere styr på hardware end jeg har (også idag)... men hvad med at købe en samlet pc et eller andet sted og så udvide den henad vejen - jeg ved godt der er bedrer at købe de enkelte dele man skal bruge hver for sig og sammensætte ... men bliver det ikke meget dyrt?

- Og så var PC'erne dengang jo heller ikke med meget harddisk og meget ram m.v. så hvis den skal virke "naturtro" skal den jo ikke være for kraftfuld ...

... Surfede lige lidt ... man kan jo få skrammel til
billige penge - hvis den da ikke er skrottet imellemtiden :/
http://www.marketplace.dk/page_visshop.phtml?id=620
(der er sikkert mange andre rundt på nettet - søgte bare på gammel pc pris 486)
Avatar billede mclemens Nybegynder
27. juni 2006 - 20:43 #21
(Edit: der er bedrer -> det er bedst)
Avatar billede themepark Nybegynder
28. juni 2006 - 01:01 #22
Jeg har mest lyst til at sammensætte den selv, også fordi det er en god måde at lære på. Men jeg troede nu ikke man stadig ville kunne finde så gamle computere til salg, eller det var i hvert fald ikke faldet mig ind.

Nu er det ikke noget der haster at få ordnet, så jeg tager det sådan lidt hen ad vejen, og derfor gør det med prisen mig ikke så meget. Mht. at den skal være naturtro, så bliver det eneste nye også den store harddisk, da den er nødvendig til alle de mange spil og andet godt jeg vil installere, til resten kan jeg sagtens nøjes med gamle ting.

Men netop derfor skal jeg så f.eks. være sikker på at den harddisk jeg køber er kompatibel med det andet hardware jeg køber, og at hver enkelt del passer sammen, men nu ved jeg jo ikke ret meget om hardware selv.
Avatar billede themepark Nybegynder
30. juli 2006 - 00:10 #23
Jeg går ud fra at I ikke har flere gode råd mht. det manglende hardware :( Hvis ikke, så smid bare et svar.
Avatar billede mclemens Nybegynder
30. juli 2006 - 00:38 #24
... ok, håber du får en hurtig & gammeldags & ny pc lavet :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2006 - 01:11 #25
svar
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. august 2006 - 19:23 #26
Tak for point :)