Avatar billede marcfj Nybegynder
16. juni 2006 - 12:52 Der er 11 kommentarer og
6 løsninger

Min nye harddisk - kan ikke installeres?

Hey alle!

Jeg har lige fået en ny harddisk i gave, da min anden er ved at være fyldt op. Den jeg har nu er en Maxtor med 40gb og den nye er en på 300gb.

Den ser sådan her ud:
http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/maxtorfront.jpg

Jeg åbner så min computer, og finder ud af, at der måske ikke engang er plads til den:
http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/kabinetplads.jpg

Jeg kan godt sætte den ind oven over diskettedrevet hvor der er en plads, men her passer hullerne til skruerne ikke med de gevind der er i siden på harddisken, så jeg kan ikke spænde den fast. Har det nogen betydning? Fordi det jeg vil, er at installere den nye harddisk så jeg kan bruge begge på samme tid, for så at overføre alt mit data fra den gamle til den nye. Derefter vil jeg fjerne den gamle helt og kun bruge den nye. Så ville det gøre noget, hvis en af harddiskene ikke var spændt fast (men dog var placeret i hullet) imens jeg overførte data? eller skal den være stabilt fastspændt før man overhovedet tænker på at bruge den?

Mit egentlige problem er faktisk, at de porte der sidder på den nye harddisk, stemmer slet ikke overens med de porte der er i den gamle. Der sidder ingen kabler i min computer der ville kunne passe i den nye. Portene på den nye ser sådan her ud:
http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/port.jpg

Og dem i computeren er denne type:
http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/stiktype.jpg

Og den gamles porte ser sådan her ud:
http://img.photobucket.com/albums/v439/marcfj/gammelharddisk.jpg

Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg gøre for at kunne installere den nye harddisk?
- Skal jeg have en ny computer/bundkort for at få det til at passe?
- Kan jeg købe et andet kabel eller en omformer af en slags?
- Kan jeg overhovedet bruge den nye harddisk i min computer?

Jeg er ikke særlig geni til det her tekniske, så i må meget gerne give et svar, som om jeg var retarderet, for ellers forstår jeg det ikke :)

På forhånd tak

PS: Jeg ved ikke hvor meget point betyder for jer, men nu sætter jeg den til max, så håber jeg at jeg kan få løst mit problem.
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. juni 2006 - 12:55 #1
Du skal have mindst SP1 indstalleret til sådan en disk, du skal gøre den klar i diskhåndtering.
16. juni 2006 - 13:04 #2
Din nye HD er af (S)ATA stik/interface-typen. Du har sansynligvis IKKE den type stik/interface-typen i din putter så umiddelbart ka' den HD ikke bruges !!!

To muligheder:
^ Få byttet HD'en til en "gammeldags" ATA stik/interface-type
^ Købe et interfacekort - eks.: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=179604&Sort=Total

Læs også her: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juni 2006 - 13:28 #3
Hvis du skal have XP og dermed ville kunne boote på den nye disk, så er det ikke så ligetil at få det til at virke.

Selv med SATA controller på bundkortet, så er det svært ved visse bundkort.

De typer bundkort, som jeg finder det lettest, og det er meget let, det er Asus bundkort med Intel chipset, for der skal disken blot kobles til, og så klarer bundkortet resten.

Mit råd er derfor, hvis du SKAL have XP på den nye disk, så ville jeg som dr1 skriver bytte den til en med IDE interface, eller købe et nyt bundkort med Intel chipset.
Skal du blot anvende den nye disk til sata, altså uden XP på disken, så er DR1 bud på et inteface kort også et godt bud.
Avatar billede marcfj Nybegynder
16. juni 2006 - 14:48 #4
Tak for hjælpen begge to. Det ser ud til at jeg dropper at installere den på denne computer. Men harddisken kan ikke rigtig byttes, for det er en som jeg har fået, af en revisor der fik den af en eller anden IT mand der skulle bruge den til sig selv, men ombestemte sig og solgte den lidt billigere til revisoren som så gav mig den i fødselsdagsgave.

Men hvis jeg skal se det på den lyse side så er jeg nu blevet overbevist om at købe mig en spritny computer som jeg selv vil samle. Nu har jeg jo så en udemærket harddisk.

Vil jeg så kunne bruge den harddisk med de fleste nye bundkort uden problemer?
16. juni 2006 - 15:50 #5
... jeps... bundkort med SATA interface forståes...
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juni 2006 - 17:13 #6
netop, og hvis du anskaffet et nyt bundkort, så gå efter et med Intel ChipSet.
Avatar billede marcfj Nybegynder
17. juni 2006 - 03:29 #7
Hvordan er det, at jeg giver de der point?
17. juni 2006 - 10:09 #8
17. juni 2006 - 10:15 #9
Bemærk at hvis din XP CD er _uden_ ServicePack1/2 så ka' den kun 'se' op til ~128Gb i første omgang...

Men du ka' jo dele/partionere den under alle omstændigheder - eks:
~20Gb til C: til selve XP styresystemet+seriøse programmer
(resten) til EGNE dokumenter (musik, film, foto, ...)
Altid go' latin at lade XP styresystemet+seriøse programmer i fred på egen partion/HD ...

Skrivebord: [Documenter] HjMussetast [Egenskaber][Flyt] Vælg den anden partion - følg guiden...
17. juni 2006 - 10:15 #10
Ping...

(Det var et [svar]...)

Deles med <dragonknight> ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. juni 2006 - 10:25 #11
Ping :-)
28. juni 2006 - 08:54 #12
Ping[2]...
04. juli 2006 - 19:19 #13
Ping[3]...
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. juli 2006 - 19:44 #14
:)
Avatar billede marcfj Nybegynder
04. juli 2006 - 21:42 #15
Hvad betyder ping? er et noget jeg skal gøre?
04. juli 2006 - 22:51 #16
(Det var et [svar]...)

Som der står aller øverst i tråden med GULT - der er lagt [svar] som du bør acceptere. Makér den eller de brugernavne i boxen venstre og klask [Accepter] for at lukke pænt...
Avatar billede marcfj Nybegynder
05. juli 2006 - 00:41 #17
Så tror jeg den skulle være i orden :) I må lige bære over med mig, at jeg ikke helt fatter systemet